De același autor
Într-o emisiune de televiziune, ministrul Muncii, Olguța Vasilescu, a afirmat, în treacăt, în contextul discuției privind introducerea opțiunii de a mai contribui sau nu la fondurile private de pensii, că „statul nu poate da faliment, dar companiile private, da“. Tehnic vorbind, ministrul Olguța Vasilescu dezinformează grav. În primul rând, pentru că, de-a lungul timpului, au fost destule situații în care statele au intrat în faliment. Că falimentul s-a numit incapacitate de plată nu înseamnă mare lucru. Că statele respective, împreună cu creditorii și cu instituțiile financiare internaționale, au găsit soluții pe termen mediu, este o altă discuție. Dar, a afirma că statul nu poate da faliment este fie necunoaștere, fie încercare de manipulare.
În al doilea rând, în cazul evocat, cel al pensiilor administrate privat, nu este reală nici afirmația că „firmele private pot da faliment“. Pentru că legea funcționării pilonului doi prevede clar că, în cazul în care un administrator intră în insolvență, contribuabilii și participațiile lor sunt transferate către un alt fond de pensii.
De fapt, ne apropiem de momentul în care guvernarea va cere celor care contribuie la pilonul doi de pensii să facă o opțiune: vor să își păstreze contribuția la pilonul administrat privat sau doresc să renunțe și să rămână doar cu pilonul public. Corect ar fi, dacă tot se declanșează un astfel de „referendum“, ca opțiunea să fie simetrică, adică să se poată opta pentru renunțarea la contribuția la stat și acumularea numai în pilonul doi.
Anul trecut, a fost pregătită această mișcare. Anul acesta, va fi aplicată. Motivul real este că bugetul asigurărilor sociale este în suferință, adică are deficit. Numai anul trecut, 10% din fondul de pensii a fost alimentat de la buget, adică, din banii contribuabililor.
Așadar, adevărata intenție a introducerii opțiunii pentru fondurile administrate privat este dorința de a consolida bugetul public de pensii. În esență, este o eroare. Pe de o parte, pentru că pune în concurență sectorul privat cu cel public, ceea ce nu este o surpriză. Au fost crescute salariile și au fost angajați oameni. Sectorul privat a fost, pur și simplu, ignorat.
Pe de altă parte, obsesia bugetară dăunează în cazul pensiilor. De ce? Pentru că măsura opțiunii de a mai contribui sau nu la pilonul doi de pensii este populistă. Logica reformării sistemului de pensii, respectiv desprinderii din pilonul public a unui al doilea pilon, administrat privat și finanțat prin mutarea unei părți din contribuția publică, a fost aceea de a crea o arhitectură nouă, care să răspundă presiunii tot mai puternice care există asupra sistemului public. Nu doar în România, ci și în Europa. Statul a acceptat să renunțe la o parte din contribuții tocmai pentru binele viitorilor pensionari.
Există diferențe majore între cei doi piloni. Primul, cel public, funcționează după modelul clasic, în care sumele încasate astăzi sunt plătite tot astăzi pensionarilor actuali. Este un sistem imaginat de cancelarul german von Bismarck, în secolul XIX, care în ultimele decenii s-a încercat să fie modernizat.
În pilonul doi contribuțiile nu sunt depersonalizate, ci sunt contorizate individual, pentru fiecare contributor. Pe de altă parte, contribuțiile nu sunt plătite astăzi, ci sunt acumulate în conturi individuale și oferă randamente. Discuția despre randamentele oferite de adminstratorii fondurilor private poate fi făcută, dar principiul este important.
În fine, sistemul a fost completat cu un al treilea pilon, în care contribuțiile sunt facultative. Întreaga arhitectură a acestui sistem este aceea de a muta centrul de greutate de la sistemul public și de a oferi un echilibru prin două ramuri construite după principii radical diferite de bugetul public.
Pentru generația care în anul 2007 avea 35 de ani și care a început să cotizeze obligatoriu la pilonul doi de pensii private, ideea unei opțiuni (a păstra sau nu această contribuție) este fundamentală. Este interesant de văzut care vor fi răspunsurile. Putem anticipa că generația tânără și cea de vârstă mijlocie care lucrează în sectorul privat vor opta pentru păstrarea contribuției. Ce vor face, însă, angajații din sectorul bugetar? Vor merge exclusiv pe mâna statului sau își vor păstra și contribuția către pilonul privat?
De fapt, suntem în fața unui test pe care îl dau două generații. Vor „vota“ pentru stat sau vor păstra și opțiunea pentru sectorul privat? Nu știm, încă. Dar cert este că opțiunea va exprima o anumită viziune și va avea repercusiuni în viitor. Măcar peste 15 sau 20 de ani nu vor avea dreptul să se plângă. Și-au ales viitorul cu propria mână. //