De același autor
Marea promisiune a acestui an este creșterea salariilor medicilor. Termenul avansat este 1 martie a.c. De fapt, este vorba despre o devansare a creșterii salariilor stabilite prin legea unitară, adică guvernul își propune să crească anul acesta, în martie, salariile la nivelul prevăzut de lege pentru anul 2022. Este o excepție de la Legea salarizării unitare, care prevede să aibă loc creșteri progresive, eșalonate pe parcursul următorilor cinci ani.
Justificarea devansării creșterilor salariale ale personalului din sănătate este că situația sistemului medical românesc este vulnerabilă. În ultimii ani, au plecat să lucreze în afara țării aproximativ 17.000 de medici, iar acesta este considerat cel mai bun motiv pentru a crește salariile în domeniul medical.
Cu cât vor crește salariile medicilor? Politicienii de la putere anticipează sume care pot da amețeli medicilor. Se fac declarații care spun că „un medic primar, de exemplu, va avea, din luna martie, 4.000 de euro“. Cu completarea că salariile vor fi la nivelul țărilor europene. Ceea ce nu este adevărat. În comparație cu economiile dezvoltate, cifrele salariale avansate în România vor fi mai mici (uneori la jumătate), dar, desigur, trebuie să ținem cont și de dimensiunile economiilor și de capacitatea lor de a crea venituri bugetare.
„Revoluția fiscală“ nu poate aduce certitudinea că promisiunile guvernului vor fi respectate. Cel mai bun exemplu este acela că trecerea contribuțiilor sociale de la angajator la angajat a transformat creșterea cu 25% a salariilor brute într-o creștere cu câțiva lei a salariului net. De altfel, o analiză lucidă și un discurs public corect ar trebui să se facă în termeni exacți. Atunci când se vorbește de salarii de 3.000-4.000 de euro, trebuie precizat concret dacă este vorba de salarii nete, de salarii brute sau dacă este vorba de venituri care includ și sporuri.
O întrebare esențială este: bugetul își va permite să suporte salariile crescute ale medicilor? Răspunsul este complicat. Ministrul Sănătații a afirmat că fondurile necesare creșterii salariilor medicilor sunt incluse în bugetul de anul acesta. Un calcul simplu și, desigur, estimativ ne arată că în România lucrează 57.300 de medici, 137.000 de angajați cu pregătire profesională medie și 66.000 reprezentând personal sanitar auxiliar, ceea ce în total înseamnă aproximativ 260.000 de salariați. La un salariu mediu net de 2.663 de lei, fondul de salarii al personalului medical este de aproximativ 15,6 miliarde de lei.
La nivel macroeconomic, creșterea salariilor medicilor începând cu 1 martie a.c. va fi între 70% și 170%. Nu se specifică dacă este vorba doar despre salariile medicilor sau și despre cele ale întregului personal medical. Dacă vorbim doar despre medici, efortul bugetar este de aproximativ 3,5 miliarde de lei. Dacă, însă, luăm în calcul o creștere a tuturor salariilor din sectorul medical, se poate ajunge la un buget de aproximativ 30 de miliarde de lei. Ceea ce practic este imposibil, măcar dacă avem în vedere că bugetul Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS) este, anul acesta, de 34 de miliarde de lei. Ar însemna ca toți banii de la CNAS să meargă doar către salarii. În aceste condiții, este cert că nu se pune problema creșterii tuturor salariilor personalului medical. Medicii vor avea salarii mai mari, asistenții medicali sau îngrijitorii vor avea creșteri de salarii mai mici sau deloc.
Desigur, sursele de finanțare ale salariilor în sistemul medical sunt diverse. O parte importantă din salarii sunt plătite din bugetul CNAS, la care se adaugă și fonduri de la administrațiile locale. Dar, recent, președintele CNAS, Laurențiu Mihai, a declarat că în pofida celui mai mare buget din ultimii ani, de 34 de miliarde de lei, acesta este insuficient și din aceste fonduri vor trebui acoperite și majorările de salarii.
În ultimii ani, veniturile Casei de Sănătate au crescut cu patru miliarde de lei, dar fondurile sunt considerate, în continuare, insuficiente. Nu doar pentru salarii, ci și pentru medicamente sau consumabile medicale. Mai grav este că nu a reușit nimeni să creeze standarde de cost, un pachet de servicii medicale și să estimeze nevoia de asistență medicală în România. În acest context, costurile din sectorul medical sunt imposibil de estimat și de ținut sub control. Ele scapă printre degetele finanțatorilor, adică Ministerului Sănătății, Casei de Sănătate și administrațiilor locale.
În acest moment, situația este complicată, din mai multe puncte de vedere. Bugetar vorbind, sunt încă multe necunoscute privind echilibrarea bugetului de stat după ce vor fi alocate fondurile pentru salarii. Cel mai probabil, vor fi sacrificate, ca și anul trecut, cheltuielile cu investițiile publice. Va fi o decizie care, din păcate, se va resimți pe termen mediu. În loc să folosească anii de creștere economică pentru a face investiții cu efect de antrenare în economie, România risipește banii care vin din creșterea economică exclusiv pentru salarii și pensii. Pe de altă parte, creșterea salariilor medicilor nu garantează în niciun caz o creștere a calității actului medical. Guvernele PSD-ALDE fac o mare greșeală: se concentrează exclusiv pe sectorul public. În acest ritm, este foarte posibil ca sectorul privat să nu mai poată susține generozitatea cu care guvernul tratează sectorul bugetar.