De același autor
Scandalul fiscal al acestui început de an poartă un nume: formularul 600. Documentul trebuie completat şi depus la Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF), până la data de 31 ianuarie 2018, de către toate persoanele care anul trecut au înregistrat venituri extrasalariale în sumă de cel puţin 12 salarii minime pe economie, adică minimum 22.800 de lei, şi are ca scop plata contribuțiilor de asigurări sociale și de sănătate.
Această obligaţie vizează persoanele înregistrate ca PFA, care au venituri din activități independente, din dividende, chirii, investiţii etc. De fapt, cea mai dinamică pătură socială a societății românești.
Există cel puțin şapte motive pentru care formularul 600 poate fi numit o nouă ticăloșie fiscală. Și pentru că, întâmplător, mă calific pentru a completa formularul 600, voi descrie „avatarurile“ prin care am trecut, încercând să înțeleg de ce, cum și când se aplică schimbările de legislație sintetizate în acest act.
Am citit ordonanța și formularul (ambele scrise într-un limbaj și într-o logică extrem de complicate chiar și pentru cineva familiarizat cu legislația fiscală), am citit texte ale specialiștilor, am stat de vorbă cu consultanți fiscali.
M-am uitat dacă, totuși, nu sunt printre persoanele exceptate. Nu am avut noroc. Excepțiile sunt pensionarii (evident, marele bazin electoral al PSD), avocații (mi s-a explicat că sunt mulți avocați în parlament), notarii, militarii și preoţii.
A durat ceva timp până să înţeleg ce rol are declarația privind veniturile realizate în 2017, pentru care trebuie să plătesc contribuții sociale și de sănătate în anul 2018. Cu atât mai mult cu cât pentru o parte din venituri fuseseră deja plătite contribuțiile datorate anul trecut, iar pentru celelalte achitasem obligaţiile legale de plată a impozitelor. Un consultant mi-a spus că formularul 600 nu înseamnă decât simpla declarare a veniturilor din alte surse, în afară de salariu, pe care le-am obținut anul trecut, urmând ca fiscul să calculeze cât am de plătit, un contabil mi-a spus că este posibil ca plăţile efectuate anul trecut în contul contribuțiilor să fie scăzute, un altul mi-a spus că așa ceva nu se va întâmpla, un alt expert în fiscalitate m-a făcut să înțeleg că veniturile de anul trecut sunt doar un reper care este folosit pentru a plăti contribuțiile aferente anului acesta.
Am înțeles, așadar, că va trebui să plătesc obligatoriu, anul acesta, contribuții sociale și de sănătate având ca reper veniturile de anul trecut, realizate în alte circumstanţe, într-un alt cadru legal şi impozitate corespunzător. În total, aproximativ 8.000 de lei, în patru tranșe, trimestrial. Adică, statul a dat o lege prin care îmi ia banii de contribuții sociale și de sănătate în avans. Statul nu este interesat dacă anul acesta, din diverse motive, nu voi mai avea aceleași venituri ca anul trecut. Sunt bun de plată. Și, la fel, nu contează că am deja un salariu, în baza unui contract de muncă, în contul căruia plătesc contribuțiile sociale şi de sănătate.
Cum se va transmite formularul 600? ANAF spune că online. În rest, disputa legată de câți contribuabili vor trebui să depună declarația are semnificația ei. Între 1.000.000 (cât susține un fost șef al ANAF) și 200.000, conform estimărilor ANAF, important este ca fiscul să poată administra sistemul. Vom vedea.
Este clar că ne aflăm în fața unei ticăloșii fiscale. În urmă cu doi ani, prin lege, impozitul pe dividende a fost redus la 5%, ceea ce a făcut ca mulți antreprenori să profite de relaxarea fiscală și să distribuie dividende. Şansa antreprenorilor, şi salariaţi în acelaşi timp, de a folosi relaxarea fiscală, adică a acelora care ar trebui să formeze clasa mijlocie, a fost brusc retezată acum, prin noua legislație, deoarece dividendele, pentru care a fost plătit anul trecut impozitul aferent, se taxează cu nici mai mult, nici mai puțin, de 35%.
35% este o cotă extrem de mare pentru un serviciu de sănătate aflat într-o continuă stare precară și pentru un sistem public de pensii cu un deficit important și despre care este greu de spus în ce măsură va rezista în următorii 15 ani. Mai mult, modul în care se calculează viitoarea pensie nu reflectă exclusiv nivelul contribuției, ci raportul dintre salariul mediu și cel efectiv. În plus, odată cu salariul, plătesc deja şi contribuțiile sociale.
În concluzie, statul introduce o reglementare peste noapte, pe furiș, fără studiu de impact și fără nicio explicație logică. Contribuabilii încep să bâjbâie între termenii fiscali și logica economică și înțeleg câteva lucruri: statul le ia banii pe contribuții sociale înainte, în avans, pentru anul acesta, luând ca reper veniturile încasate anul trecut. Statul recurge la o ticăloșie fiscală, pentru că nimeni nu garantează că anul acesta contribuabilii vor obține cel puțin aceleași încasări. Ce se întâmplă în acest caz este o problemă pentru contribuabili, nu și pentru stat. Statul nu pare deloc interesat de cei 200.000 sau 1.000.000 de contribuabili care vor trebui să suporte noua reglementare. Iar cei care au gândit-o, adică, PSD și ALDE, sunt cu atât mai puțin interesați de aceștia. De ce? Pentru că fac parte din clasa subțire de mijloc, dinamică, deschisă în a-și asuma riscuri, o pătură socială formată din oameni care nu au votat, nu votează și nu vor vota niciodată PSD.