De același autor
De cel puțin zece ani, firmele lui Sebastian Ghiță au beneficiat de tratament special și au făcut sute de milioane de euro aproape exclusiv din contracte cu statul. Mai exact, cu Ministerul de Interne, cu Ministerul de Externe, Ministerul Administrației, Ministerul Fondurilor Europene, Casa Națională de Asigurări de Sănătate, cu SRI, STS și cine mai știe câte altele. Practic, de la cartografierea teritoriului național, la cadastrare, la administrarea sistemului de carduri de sănătate, până la administrarea sistemelor de licitații cu bani europeni și la domenii sensibile, cum ar fi protecția datelor cu caracter clasificat, domnul Ghiță și firmele lui au reușit să obțină un cvasi-monopol (sau să fie cea mai importantă componentă a unui oligopol) asupra infrastructurii informatice a statului român.
Această poziție dominantă obținută în condiții care rămân necunoscute a fost folosită de domnul Ghiță pentru a lua prizonier statul printr-un mecanism destul de simplu și eficient, care a fost denunțat public de fostul ministru al Fondurilor Europene, Cristian Ghinea. Schema are drept scop să conserve această poziție dominantă și să transforme statul din beneficiar al unor servicii IT în furnizor de rentă pentru firmele domnului Ghiță. Spre deosebire de salariile Olguței, care se hrănesc din sine ca șarpele Uroboros, mecanismul lui Ghiță chiar funcționa. Firmele lui furnizau un sistem însoțit de un contract de mentenanță, cu posibilitatea de a fi prelungit. Problemele apar însă în momentul în care sistemele încep să cadă din ce în ce mai des, iar firmele domnului Ghiță condiționează reparațiile de semnarea de noi și noi contracte la nesfârșit. Dacă sistemele IT furnizate diverselor instituții sunt incompatibile și nu pot comunica între ele, lucrurile se complică exponențial, dar rezultatul final este același: instituțiile statului sunt obligate, pentru a putea funcționa, să plătească răscumpărarea către firmele lui Ghiță.
Ce face un stat când apar primele semnale că aceste contracte nu sunt în regulă, când apare, de exemplu, un dosar la DNA pentru fraudă sau pentru mită sau când un reprezentant de rang înalt denunță acest tip de contracte desfășurate în stil luare de ostatici? Primul lucru este să ia o distanță sănătoasă față de companii de acest tip și de „antreprenori“ gen Ghiță. Contractele în derulare sunt suspendate, se declanșează anchete la fiecare dintre institutuțiile implicare – inclusiv (sau mai ales) la SRI - privind acordarea acestora, se identifică responsabilii care sunt sancționați și se instituie mecanisme pentru a preveni ca astfel de situații tip hold up, în care o companie privată își trage țeavă directă de la banul public, să nu se mai repete. Aceasta ar trebui să fie, de fapt, singura mare întrebare la care trebuie să răspundă statul: cum a fost posibil ca un personaj atât de periculos să capete statut de privilegiat și să penetreze în această calitate aproape toate instituțiile de importanță strategică, cu efecte potențiale grave pentru securitatea națională a României, fiind recompensat pentru asta cu sume colosale de la buget? Și, mai departe, cine, în afară de Ghiță și de apropiații lui, a mai beneficiat de pe urma acestei scheme? Și ne referim la lideri politici, partide, șefi de instituții publice sau chiar instituții care și-au creat bugete „private“ paralele, departe de orice control public. Cum au contribuit la această schemă de slăbire a statului oameni a căror misiune era să îl protejeze, cum a fost Florian Coldea? Dacă SRI l-a protejat pe Ghiță mai mult decât a protejat interesele statului, de ce a făcut-o? Ce „servicii“ posibile putea oferi Ghiță în schimbul acestei protecții și tratament privilegiat de care a avut parte?
În mod straniu, nimeni din statul român nu își pune aceste întrebări, dimpotrivă. De exemplu, domnul Traian Băsescu crede că cel mai important lucru pe care trebuie să îl facă statul nu este să ancheteze strania protecție de care s-a bucurat Ghiță, ci să-i ofere încă și mai multă protecție, eventual imunitate, pentru a obține de la el informații despre „abuzurile“ comise de DNA, singura instituție care a îndrăznit să-l deranjeze pe Ghiță. La rândul său, tragi-comicul șef al comisiei SRI din parlament, domnul Țuțuianu, declară că audierea lui Ghiță ar fi imperioasă. Dar nu, cum ne-am aștepta, pentru a dezvălui natura toxică a relației personajului cu șeful operativ al Serviciului, pe care îl plimba prin Seychelles, Toscana și la Disneyland, și nici pentru a dezvălui modul cum a fost muls SRI de milioane de euro, ci tot pentru a da explicații despre legăturile dintre Laura Codruța Kövesi și SRI, mai ales în lumina „dezvăluirilor“ lui Dan Andronic despre alegerile prezidențiale. Cu alte cuvinte, interesul nu se referă la modul în care Ghiță și complicii săi au desfășurat această uriașă operațiune de prădare a statului, ci la „abuzurile“ instituției pe cale să incrimineze această acțiune de pradă.
De ce? Răspusul simplu este că oameni ca Băsescu, Dragnea, Țuțuianu, Tăriceanu, prietenul lor Andronic nu privesc statul ca pe un furnizor de bunuri publice în schimbul exercitării limitate a puterii, ci ca pe un obiect care se transferă de la un grup criminal la altul, în urma unor procese electorale manipulate, dacă nu de-a dreptul fraudate. Pentru ei, anticorupția nu este decât un instrument în mâinile unui grup infracțional concurent, care vrea să îi îndepărteze pe ei și să își însușească puterea pentru sine. De aceea Ghiță trebuie luat sub protecție de actualul grup care s-a înstăpânit asupra statului ca obiect de pradă.