De același autor
Cu riscul de a fi acuzat de un pragmatism grosolan și ireverențios față de „valorile naționale“, oricare vor fi fiind acelea, cred că întrebarea „Mai merită România să fie iubită?“ este legitimă, mai ales după o săptămână de producții solemn-apocaliptice pe tema destinului României. Altfel spus, mai are rost să investim energie civică în ideea abstractă de „România“ de „comunitate“ sau „națiune“, într-un „bine comun/național“ sau e mai profitabil să căutăm soluții individuale, acasă sau aiurea? E timpul să părăsim această țară condamnată la sărăcie, corupție și proastă guvernare cronică ori, dacă e prea târziu, să ne încurajăm și să ne pregătim copiii cât mai bine să își construiască un destin în străinătate, sau e cazul să rămânem și să luptăm? Și, dacă rămânem, suntem siguri că știm pentru ce luptăm și, mai ales, dacă merită sacrificiul? Revin asupra condiției puse de Burke: „Pentru a ne face să ne iubim țara, țara trebuie să fie demnă de a fi iubită (lovely)“. Este România la începutul anului 2018 o țară demnă de a fi iubită?
Este, cu siguranță, mai demnă decât era cu 28 de ani în urmă. Putem avea o mulțime de dezamăgiri și frustrări legitime cu privire la tranziție și postcomunism, dar adevărul factual este că România s-a dezvoltat în acești aproape 30 de ani în cel mai rapid ritm din istoria ei. Din momentul în care am primit statutul de candidat la aderarea la Uniunea Europeană (exceptând hiatusul creat de criza globală din 2008), economia a crescut enorm. Cine plânge astăzi după marile combinate ale lui Ceaușescu fie nu știe ce vorbește, fie face propagandă anti-UE pentru plăcerea Moscovei. Fără a vorbi despre libertățile individuale și limitându-ne strict la nivelul de trai, adevărul este că ne aflăm în cea mai bună perioadă din istoria țării și nimic nu justifică nostalgia după regimul comunist.
Aderarea la Uniunea Europeană a oferit României o șansă istorică reală de a recupera decalajul de dezvoltare față de Occident și numai incompetența și corupția guvernelor succesive în absorbția și utilizarea fondurilor europene au făcut ca viteza cu care se produce această recuperare să fie mai mică în cazul României decât în cazul celorlalte țări foste comuniste care au aderat la UE. O privire onestă asupra cifrelor evoluției economice a României din faza de preaderare (anii 2000) și până astăzi ar trebui să confirme că UE este unul dintre cele mai bune lucruri care ni s-au întâmplat vreodată și să facă de râs retorica antieuropeană a autohtoniștilor care nutresc ficțiunea „României ca piață de desfacere“. Până una-alta, Europa este cea mai mare piață de desfacere a României. Pe de altă parte, ca membră NATO, România este mai apărată de pericolele externe decât a fost vreodată în istorie. Parteneriatul cu Statele Unite îi oferă chiar un plus de protecție de care nicio altă țară fostă comunistă, cu excepția Poloniei, nu se mai bucură în această regiune. Cu asemenea aliați, nu mai există niciun pericol real la adresa granițelor României. Desigur, Rusia agresivă a lui Putin reprezintă în continuare o amenințare reală la adresa intereselor regionale ale României, dar un pericol real de invazie nu există, în pofida retoricii belicoase, dar fără dinți a Moscovei. Privită din această perspectivă, România este o țară capabilă să alimenteze speranța că poate să devină demnă de a fi iubită, o insulă de prosperitate, democrație și liberalism într-o mare iliberală.
În realitate, însă, în România democrația și statul de drept se află în pericol de moarte cum nu au fost niciodată din 1989 încoace, iar amenințarea nu vine nici de la ruși, nici de la unguri și nici din partea vreunei mișcări politice populiste antiliberale, cum sunt atâtea care proliferează acum prin Occident, deși, fără îndoială, PSD încearcă să fie cât de populist poate. Pericolul vine din partea unui grup de interese infracțional care a reușit să confiște principalul partid de la guvernare și este pe cale să confiște în întregime statul. Loialitatea față de o țară vine, în parte, din gradul de dezvoltare și prosperitatea pe care le oferă, dar într-o parte și mai mare din cultivarea unor valori imateriale precum sentimentul de siguranță pentru viața și proprietatea personale, respectul față de libertățile fundamentale sau accesul la justiție, într-un stat în care legea este egală pentru toți. Or, într-o țară aflată la un pas să devină o cleptocrație, după model turcesc, aceste valori comune sunt primele sacrificate. Ne plângem acum pe bună dreptate că statul român nu este capabil să ofere „drepturi pozitive“, sub forma unor servicii de sănătate și educație de calitate. Dar, din momentul în care procurorii și independența justiției vor deveni supuși „ierarhic“ grupării infracționale de la putere, România nu va mai putea garanta nici măcar drepturile fundamentale, negative. Or, astfel de țară nu merită nici loialitate, nici iubire.
Merită, așadar, România să luptăm pentru ea? Cred că răspunsul trebuie să îl dea fiecare cât mai onest, mai ales că nu există garanții de succes. Mai mult, chiar dacă vor reuși de această dată, victoria nu va fi niciodată definitivă, pentru, că atunci când vine vorba de chestiuni imponderabile precum Libertatea și Dreptatea, nicio luptă nu este câștigată o dată pentru totdeauna, nici măcar pentru o generație. Singura garanție este că numai un șir de astfel de victorii fragile și temporare va crea o tradiție democratică suficient de puternică încât să susțină o țară demnă de loialitate.