De același autor
Trecerea la Domnul a Reginei Ana a provocat o emoție puternică în rândurile multor români care admiră devotamentul, curajul, discreția și eleganța Reginei. Faptul că momentul în care Majestatea Sa, Regele Mihai, va păși pe același drum se apropie a creat sentimentul că, odată cu ei, nu vor dispărea numai doi monarhi deposedați în mod brutal de către barbaria comunistă de coroană și de dreptul lor constituțional conferit de poporul român, ci că o lume întreagă moare odată cu Regii României. O lume în care decența, datoria și, mai ales, asumarea ca misiune pentru o viață a responsabilității pentru destinul țării pe care au fost chemați să o conducă, o lume a valorilor asumate și trăite timp de aproape jumătate de secol în exil moare odată cu ei. În lumea românească de astăzi, îmbibată de corupție și populată la vârf de parveniți cu ifose, țoape și impostori, pare că reperele de calitate se sting pentru totdeauna și în locul lor se instalează ciocoimea arivistă și vulgară.
Regina Ana reprezintă, fără îndoială, un aristocrat din vechea lume, la fel ca și Regele Mihai. Regina nu a ezitat să lucreze ca vânzătoare la Macy’s la New York, pentru un aristocrat autentic munca nefiind înjositoare. Înjositor este să stai la mila altora. Regina nu s-a simțit înjosită să conducă mașini de ambulanță pe front, dacă asta ajuta la salvarea vieții soldaților. Și nu s-a simțit înjosită să urmeze un tânăr rege detronat în exil, chiar dacă acest lucru a însemnat o viață modestă, oprobriul familiei și chiar al Papei. Principesa provenită din casa de Bourbon-Parma a intrat în conflict cu familia, cu marile case nobiliare ale Europei și chiar cu Vaticanul, pentru ca apoi să crească găini la o fermă din Anglia ca să își asigure traiul, a demonstrat ce înseamnă tărie de caracter și sacrificiu asumate fără ostentație, ca și cum ar fi cel mai firesc lucru din lume. Este încă una dintre dimensiunile definitorii ale aristocrației. Trecerea naturală de la portul însemnelor puterii la munci simple pe care alții le-ar considera degradante.
Regina Ana a României
Ne întrebăm dacă, în România, Casa Regală, sub Principesa Margareta, se va mai putea ridica vreodată la standardele de bun gust, modestie și devotament stabilite de Regele Mihai și Regina Ana, astfel încât să rămână un reper de autenticitate într-o lume de impostori. În fond, ca orice casă nobiliară, nici Casa Regală a României nu este ferită de atingerea răului, după cum ne-a arătat chiar părintele lui Mihai, Carol al II-lea, care și-a exhibat demonii interiori în piața publică. Ce cale va urma Casa Regală nu știm, dar știm că azi, mai mult decât oricând, e nevoie de o autentică aristocrație în România.
Scriam mai demult că opțiunea pentru monarhia constituțională e precum pariul lui Pascal: Dacă nu (mai) reprezintă nimic decât un ceremonial lipsit de substanță, atunci nu ai nimic de pierdut. Dar dacă monarhia reușește să consacre o legătură organică profundă între popor și șeful statului, între guvernanți și guvernați, în baza unor valori fundamentale perene precum libertatea, responsabilitatea, integritatea, demnitatea, atunci totul e de câștigat. Acum nu mai suntem atât de siguri de validitatea acestui argument pentru că premisa lui consta în asumpția că persoana monarhului întruchipa în mod natural aceste valori. După dispariția Regelui și a Reginei, oameni din alte vremuri și din altă lume, această ancoră valorică nu mai pare atât de solidă.
Regii României, având alături Reginele României, și-au asumat sarcina modernizării unei țări înapoiate și cvasi-analfabete, cu instituții disfuncționale, ineficiente și corupte. Această sarcină nu se încheiase atunci când comuniștii au întrerupt atât de brutal evoluția firească a țării și nu este încheiată nici astăzi, când necesitatea reatașării României la civilizația occidentală e mai urgentă ca oricând. Ultimii 26 de ani au adus reforme importante, dar acestea au fost realizate greu și cu sincope, mereu pe marginea prăpastiei și mereu sub amenințarea instaurării democratice a unui regim iliberal și antidemocratic. Monarhia ar putea asigura stabilitatea cadrului constituțional și continuitatea procesului de modernizare. Întrebarea este dacă, sub Pincipesa Margareta, Casa Regală mai poate sau mai dorește să își asume această sarcină istorică uriașă sau se va mulțumi, din postura de „persoană juridică“, cu statutul de muzeu cu exponate vii. Pentru că abia atunci ar abdica de la misiunea sa istorică și ar îngropa tradiția monarhică și aristocratică a României. Și ar fi un păcat de moarte, mai ales în deșertul valoric pe care îl traversăm.
La vechii greci, aristos însemna cineva înzestrat în mod excepțional cu o virtute (arete). Erai considerat un aristos dacă dovedeai excelență în profesia ta, în viața privată, în conduita etică, dar și în prestația în serviciul public. Dacă erai printre cei „mai buni“ oameni din cetate. Aristocrația era conducerea treburilor publice de către cei mai buni dintre cetățeni. La romani, care erau ceva mai fruști, erai înnobilat dacă serveai cu demnitate și excelență într-o funcție publică. Îți făceai bine treaba în funcția de consul și deveneai nobil, indiferent dacă erai patrician sau plebeu.
Multe s-au pierdut de atunci, dar aceste două caracteristici, excelența și serviciul public, au rămas trăsăturile care definesc aristocrația. Iar Dumnezeu știe că, într-o țară acaparată de ciocoi rapace și sufocată de diletantism și prost gust, avem nevoie de aristocrați mai mult ca oricând.