De același autor
Alegerile locale nu reprezinta un predictor electoral, dar ofera o perspectiva asupra spatiului de competitie si a tendintelor electoratului. In 1992 alegerile locale au anuntat degringolada FSN, in 1996 au anticipat succesul CDR, iar in 2000 - victoria PDSR. Politizarea alegerilor locale, in special in marile centre urbane, este dublata de personalizarea competitiei, indusa de sistemul majoritar absolut folosit pentru alegerea primarilor. Acest context a determinat pe de o parte abandonul cetatenesc, pe de alta parte oligarhizarea vietii politice, dar si a structurii de partid. Apropierea perioadei electorale produce in Romania scaderea dramatica a increderii in partidele politice sub 10% (% la sfarsitul anului 2003). Faptul ca sistemul de partide romanesc s-a osificat, datorita climatului politic slab concurential, a generat o stare de spirit ostila acestor organizatii. Restructurarea partidelor romanesti, mai ales a partidelor mari, orientate spre guvernare, ar putea contribui la schimbarea situatiei. Teama de concurenta pe care partidele parlamentare o dovedesc nu faciliteaza insa aceasta innoire.
Rolul partidelor mici este esential intr-o democratie. Ele contribuie la designul electoral largind spatiul concurential, asigurand preluarea si structurarea acelor mesaje si teme pe care partidele mari le neglijeaza. In Romania impactul partidelor mici asupra sistemului politic este desconsiderat. De aceea, legislatia privind partidele politice si finantarea electorala adoptata la sfarsitul anului 2002 si inceputul anului 2003 au vizat demobilizarea si chiar dezagregarea partidelor mici. Partidele parlamentare au urmarit doar conservarea sistemului existent. Acelasi scop pare a fi urmarit si de amendamentele la legea privind alegerile locale. Introducerea pragului de 5% la nivelul circumscriptiei locale sau judetene favorizeaza doar partidele mari. Inainte de a deveni reprezentative la nivel national, partidele mici trebuie sa-si probeze calitatile si competenta, administratia locala fiind potrivita pentru aceasta. Pe de alta parte, partidele mici prezentand candidati in diferitele tipuri de alegeri, dar mai ales in alegerile locale, contribuie la cresterea gradului de participare politica activa si la democratizarea cadrului social. Pragul local sau judetean de 5% nu poate stimula participarea la competitie a celor care nu isi gasesc locul pe listele marilor partide. Or, insertia noilor teme, marturie a noilor perspective sociale sau politice, dar si a candidatilor proveniti din afara partidelor, este dificila, daca nu imposibila, in organizatiile birocratizate ale marilor formatiuni politice romanesti. Daca, etimologic, prin partide se desemneaza partea, iar nu intregul, grupul de indivizi asociati in functie de interesele private, iar nu natiunea si interesul national, atunci partidele mici, cu baza locala sau regionale, chiar daca nu ajung niciodata la o reprezentare parlamentara, pot juca un rol politic important prin structurarea curentelor de opinie si integrarea lor in dezbaterea publica.
Incercand nu atat limitarea numarului de competitori, cat blocarea accesului spre pozitiile din administratia locala, partidele mari isi afiseaza neincrederea in capacitatea cetatenilor de a alege. Fragmentarea societatii romanesti, dinamica economica si diversitatea culturala ar trebui sa se reflecte la nivel politic prin pluralismul partidelor. Consolidarea partitocratiei romanesti intr-o forma oligarhica si in contextul unui sistem slab competitiv si a unei democratii fragile nu asigura posibilitatea reprezentarii politice reale a grupurilor sociale, contribuind la cresterea dezinteresului fata de politica. Dar poate tocmai acesta este interesul celor care definesc politica ca o activitate profesionista pe care cetatenii pasivi si neinformati nu pot, si nu trebuie, sa o practice.