De același autor
Cum arata acest nou guvern fata de cel vechi? Nastase a renuntat la doi ministri foarte contestati (Bartos si Andronescu), pastrand alaturi altii la fel de criticati (Mihailescu sau Stanoiu); au plecat, de asemenea, din Palatul Victoria personaje lipsite de un profil politic (Cazan de la Prognoza, Gingaras de la Sport si Ciornei de la IMM), dar si ministri cu mare notorietate (Dancu, Agathon sau Cozmanca).
Au aparut, in schimb, in Executiv un fost ministru al coalitiei CDR-USD-UDMR (Alexandru Athanasiu la Educatie), un fost secretar de stat din primul Guvern Nastase (Elena Dumitru la Munca, Marian Sarbu devenind ministru delegat), un consilier de stat de la Presedintie (M. Beuran), fostul prefect al Capitalei Oprea (ministru delegat la Interne si Administratie) si fostul sef al AVAB, Blanculescu, care a preluat portofoliul unui "minister al controlului". Expresia aceasta - care l-a impins pe premier sa-l compare pe Blanculescu cu... Marele Inchizitor(!?) - trimite mai degraba decat la Dostoievski la... domnia lui Cuza, in vremea caruia exista un minister cu acest nume.
In privinta numarului de ministri, Cabinetul Nastase II nu a cunoscut o reducere semnificativa: dupa ce presa anunta trecerea la 14 ministere, s-a vazut ca noul guvern este mai numeros decat Guvernele Isarescu (20 de ministri) si Stolojan (21), avand acelasi numar de posturi ca si Cabinetul Vacaroiu.
In rest, grija pentru plasarea fostilor ministri si obsesia electorala si-au dat mana: Agathon, Cazan si Cozmanca au fost "trimisi" la PSD, ultimul in functia de presedinte executiv, premierul considerand ca de-acum incolo guvernarea nu poate fi separata de actiunea cu tenta electorala.
Si mai surprinzator este faptul ca nici unul dintre responsabilii integrarii - Puwak si Puscas - nu a fost schimbat, desi, de la investirea lor incoace, Romania a devenit codasa negocierilor si si-a vazut amanata aderarea. Mai mult decat atat, domeniile considerate foarte problematice de catre oficialii UE - administratia, justitia si economia - nu au avut parte de atentia pe care guvernantii le-o acorda in diverse declaratii solemne. Dintre cele trei, doar administratia a suferit o schimbare, deocamdata pe hartie.
Ioan Rus a preluat-o in curtea Internelor. Aceasta este, de altfel, singura modificare semnificativa a dispozitivului guvernarii: celelalte modificari - mutarea Sportului la Educatie sau a Turismului la Transporturi si infrastructura - sunt lipsite de relevanta. In schimb, Justitia a ramas pe mana Rodicai Stanoiu, iar Economia a fost lasata in grija lui Dan Ioan Popescu, liderul PSD Bucuresti.
E greu de crezut ca vreunul dintre cei doi va face in cateva luni ceea ce nu a facut in ultimii doi ani si jumatate, astfel incat raportul de tara pe care Comisia UE il va redacta in toamna sa consemneze o ameliorare a functionarii justitiei sau economiei. Situatia este cu atat mai grava, cu cat plasam schimbarea de guvern in contextul ultimelor evolutii europene.
Cu o saptamana inainte de alcatuirea Guvernului Nastase II, Conventia pentru viitorul Europei dadea publicitatii schita viitoarei Constitutii, care va intra in dezbaterea unei Conferinte interguvernamentale in toamna. La Salonic, la summit-ul care a marcat incheierea presedentiei elene, Romania a avut parte de un tratament diferit de cel rezervat pana acum.
Reprezentantii sai - Iliescu, Nastase, Geoana, Puwak - au fost invitati, dupa incheierea reuniunii, la o intalnire cu alti sapte sefi de stat sau de guvern. Bulgaria, Turcia, Albania, Bosnia-Hertegovina, Croatia, Macedonia si Serbia-Muntenegru sunt partenerii carora li s-a alaturat numeroasa delegatie a Romaniei. Cei 15 membri actuali si cei 10 care vor intra la 1 mai 2004 au constituit astfel un grup de foste tari comuniste, carora li se adauga Turcia. Chris Patten a declarat ca reuniunea a avut ca scop sa convinga aceste tari ca viitorul lor este in UE, dar ca acest viitor presupune eforturi serioase.
In 2000, atunci cand se decidea deschiderea negocierilor, Romania era "legata" de grupul altor 11 state: cinci din Europa Centrala si Orientala (Cehia, Polonia, Ungaria, Slovenia, Slovacia, Bulgaria), cele trei state baltice, Cipru si Malta. Ca si Bulgaria, Romania a ramas in urma celorlalte tari candidate. Astazi, ea s-a reintors in Balcani. Aceasta e mostenirea primului Guvern Nastase.