De același autor
Coalizarea celor trei este naturala, intrucat fiecare in parte este un perdant al ultimelor alegeri. Adrian Nastase a pierdut nu doar cursa prezidentiala, ci si perspectiva unei cariere ascendente: dorinta sa de revansa atinge, de aceea, cota maxima. Voiculescu a ratat oportunitatea de a se afla de la bun inceput de partea invingatorului: el regreta probabil imbarcarea alaturi de Nastase, in conditiile in care a avut o oferta de colaborare pre-electorala si de la Alianta D.A., fiind silit acum sa se explice in termeni etici, pentru a pregati de fapt alte si alte viraje politice. Vadim Tudor a esuat in incercarea de a intra in turul al doilea si, mai ales, a obtinut, pentru prima data de cand concureaza la prezidentiale, mai putine voturi decat a castigat la legislative partidul pe care il conduce.
Colaborarea dintre cele trei partide era, pe de alta parte, usor de anticipat dupa alegerile locale. Intr-adevar, cele mai multe dintre majoritatile negociate la nivelul consiliilor judetene, dupa testul electoral din iunie, angajeaza tocmai PSD, PRM si PUR. Este de la sine inteles ca esalonul national al celor trei formatiuni tine seama de realitatile stabilite deja la nivel local in nu mai putin de 10 judete, unde exista coalitii PSD+PUR+PRM, in alte 7 PSD fiind asociat cu PRM. Pentru comparatie, trebuie spus ca asocierea dintre PNL, PD si UDMR nu s-a realizat - pe plan local - decat in Arad si Cluj, iar PNL, PD si PUR coopereaza in Galati, Hunedoara si Alba.
Alcatuirea unui guvern cvadripartit - care sa reuneasca liberali, democrati, udemeristi si umanisti - este foarte riscanta. Chiar daca este investit din prima incercare, un guvern de acest fel este expus in orice clipa santajului. Este adevarat ca, din 1990 incoace, nici o motiune de cenzura nu a trecut la vot. Dar cum PUR poate vira oricand in tabara PSD+PRM, vom putea avea surpriza de a vedea introdusa aceasta inovatie in politica de la noi. Mai mult decat atat, Nastase, Voiculescu si Tudor sunt liberi sa aleaga momentul in care decid cenzura guvernului si organizarea de alegeri inainte de termen.
De altfel, toti politicienii s-au referit deja la posibilitatea unor alegeri anticipate. Nu trebuie uitat insa ca dizolvarea Camerelor si organizarea unui nou scrutin depind, de-acum, in mare masura, de pozitia adoptata de PSD. Constitutia il obliga pe presedinte sa se consulte cu presedintii celor doua Camere inainte de a decide dizolvarea, daca in termen de 60 de zile nu e validat, dupa cel putin doua tentative, un guvern. Detinand presedintia celor doua Camere, PSD va impune pozitia care ii convine. Cum textul Constitutiei afirma ca presedintele poate dizolva Legislativul, fara a fi insa obligat sa o faca, exista posibilitatea unor interpretari divergente, care sa-l opuna pe Basescu majoritatii PSD+PRM+PUR. La limita, nu este exclus sa se ajunga - mai devreme sau mai tarziu - chiar la situatia in care Basescu pronunta dizolvarea, iar PSD si aliatii sai o refuza, blocandu-se in Parlament. Constitutia nu contine un text lamuritor in aceasta privinta, iesirea din impas fiind foarte grea. Intr-o asemenea eventualitate, singurul ajutor care ar putea fi solicitat ar trebui sa vina de la Curtea Constitutionala. Or, PSD dispune de o influenta semnificativa in randul membrilor acestei Curti si va fi cu siguranta ajutat sa promoveze solutia care ii convine cel mai mult.
Atat formarea unui guvern stabil in jurul Aliantei D.A., cat si organizarea unor alegeri anticipate se dovedesc a fi la fel de dificile, adica de nesigure. Basescu poate deveni prizonierul aliantei PSD+PRM+ PUR, intr-o situatie de criza care sa se prelungeasca si sa se complice mai mult decat estimeaza acum actorii implicati. Victoria de la prezidentiale a candidatului Aliantei D.A. poate fi oricand anulata de asocierea Nastase-Voiculescu-Tudor. Inclusiv prin procedura de suspendare din functie a presedintelui.
De fapt, atunci cand si-au botezat alianta electorala "Uniune nationala", social-democratii si umanistii pareau sa astepte, spre buna conformitate cu numele, ralierea nationalistilor din PRM. Ralierea s-a produs la alegerea presedintilor celor doua Camere. Dupa care, la trei zile distanta, PUR a anuntat ca sustine echipa Tariceanu, lasand Uniunea nationala in formula PSD+PRM. Cine se schimba de trei ori intr-un an o poate face cu usurinta inca o data.
Se adauga la aceasta posibilitate de santaj perpetuu o problema de sensibilitate politica. Nu este exclus ca asocierea liberalilor si democratilor cu PUR sa produca in electoratul Aliantei suspiciuni si reticente. S-ar putea ajunge chiar in situatia in care alegatorii Aliantei sa doreasca eliminarea PUR-ului, adica, practic vorbind, caderea propriului guvern.