De același autor
Ciprul este o economie în faliment tehnic: nu are bani, nimeni nu-i dă, are deja o datorie de peste 80% din economie şi caută să împrumute o sumă egală cu PIB-ul său.
Timp de o săptămână, economia cipriotă a fost paralizată. Băncile şi bursa au închis uşile în faţa clienţilor, cuprinse de spaima că aceştia le vor dărâma pentru a-şi scoate banii. În ceasul al 12-lea, oficialii ciprioţi au obţinut susţinerea financiară a partenerilor europeni, plătind scump un joc politic, inutil, derutant şi periculos. În esenţă, termenii noii înţelegeri parafate cu Uniunea Europeană, Banca Centrală Europeană şi Fondul Monetar Internaţional sunt identici cu cei prezentaţi iniţial: Ciprul va primi un ajutor în valoare de 10 miliarde de euro, urmând să suporte din surse proprii restul de 5,8 miliarde de euro necesar menţinerii economiei ţării la suprafaţă. Aranjamentul este completat de separarea părţii sănătoase a Băncii Populare a Ciprului şi alipirea ei de Bank of Cyprus şi de crearea unui fond de investiţii menit să salveze ţara de la ruină. Deocamdată, nu se ştie exact ce pierderi vor avea deponenţii, tot ce se cunoaşte este faptul că depozitele mai mici de 100.000 de euro vor fi garantate.
Toată frământarea ultimei săptămâni arată însă şi un joc la cacialma, ca la poker, în care politicienii ciprioţi au încercat mâna partenerilor europeni sau ruşi, apăsând pe sensibilităţi istorice. Logica economică a biruit sentimentalismul. Ciprul este o economie în faliment tehnic: nu are bani, nimeni nu-i dă, are deja o datorie de peste 80% din economie şi caută să împrumute o sumă egală cu PIB-ul său. Economia Ciprului s-a instalat în recesiune, iar finanţele rulează cu un deficit bugetar imposibil de susţinut. O nebunie pe care nimeni, cu excepţia Troikăi, nu o ia serios în seamă. Primele două bănci ale sale sunt şi ele în pragul colapsului şi singura pavăză în calea falimentului a fost faptul că sunt încă închise, blocând accesul la bani. Economia cipriotă depinde masiv de servicii, în general de cele financiare. Or, aici s-a instalat dezastrul. Creditele neperformante au atins niveluri de nesuportat. Laiki Bank, de pildă, cea care va urma să fie restructurată, a afişat pierderi de peste un miliard de euro în primele nouă luni ale anului trecut şi este practic doborâtă sub creditele neperformante în valoare de 7 miliarde de euro. Împreună, aceste pierderi sunt egale cu jumătate din depozitele băncii. În septembrie 2012, suma depusă de clienţi în depozite la banca Laiki era de 17,8 miliarde de euro, egală cu PIB-ul Ciprului. Ceva imposibil de salvat.
Bani captivi |
---|
Pentru a evita un asalt asupra băncilor, parlamentarii au adoptat o lege privind controlul capitalurilor. Reglementarea, fără precedent în zona euro, dă posibilitatea ministrului de Finanţe sau guvernatorului băncii centrale să impună restricţii privind retragerile de numerar, tranzacţiile între bănci şi în general orice mişcare de capital, plăţi sau transferuri. Legea permite blocarea retragerii premature a depozitelor la termen şi prelungirea automată a termenelor, deci ţine banii captivi în bănci. |
Planul care a îngrozit pieţele financiare
Politicenii ciprioţi au respins un pachet de ajutor cu Troika finanţatoare, deja bine cunoscut: 10 miliarde de euro vin de la finanţatori, restul de 5,8 miliarde sunt treaba ţării. Potrivit propunerii aflate pe masa de lucru a parlamentului, depozitele mai mici de 100.000 de euro ar fi suferit o penalizare de 6,74%, iar cele mai mari de 100.000 de euro ar fi fost taxate cu 9,9%. Nu este nici până astăzi clar cine a stabilit detaliile planului. Ideea de a taxa depozitele mai mici de 100.000 de euro contrazice reglementările europene, care garantează această limită. Ipoteza de a călca în picioare o reglementare europeană a fost vândută lumii financiare ca un precedent periculos, care, la o adică, îi poate pândi pe spanioli sau pe italieni, în cazul în care problemele băncilor de acolo se inflamează. Este greu de crezut că oficialii europeni au indicat o asemenea soluţie, mai degrabă ideea a aparţinut politicienilor ciprioţi şi a făcut parte din ceea ce putem acum numi „planul A“, aranjament iniţial menit să-i sperie pe parteneri şi să cumpere simpatia pieţelor îngrozite şi susţinerea populaţiei pentru planul B.
Ruşii au zis pas planului B
Planul B s-a declanşat simultan cu operaţiunea de votare a aranjamentului „european“ şi a fost gestionat de ministrul de Finanţe, Michael Sarris, care a lipsit „motivat“ de la votul din parlament, deoarece zbura către Moscova. Planul B avea raţiunea sa: cetăţenii şi firmele din Rusia au depuneri de miliarde de euro în băncile din Cipru şi un colaps al acestora ar fi produs Rusiei pierderi, deoarece aproximativ 19 de miliarde de euro ar „îngheţa“, potrivit estimărilor agenţiei de rating Moody’s. Excursia s-a soldat cu un eşec. Ruşii nu au fost interesaţi nici de extinderea unui împrumut pe care l-au acordat Ciprului în toamna anului trecut, nici de perspectiva de a prelua controlul unei potenţiale rezerve de gaz a insulei mediteraneene, injectând acum nişte miliarde de euro în experiment.
Raţiuni geostrategice explică tentativa Ciprului de a căuta ajutor la Moscova: ruşii au relaţii istorice reci cu Turcia, ţara cu care micul stat mediteranean s-a aflat pe picior de război în 1974, provocând o secesiune a insulei. Dincolo de sentimentalismul istoriei, logica economică explică însă reţinerile Moscovei. Pe de o parte, Rusia este enervată de valuta scoasă din ţară care ia drumul paradiselor fiscale, Cipru fiind una dintre destinaţii. Guvernatorul băncii centrale a Rusiei estima în aceste zile că ies din ţară anual aproximativ 49 de miliarde de euro, o enormă evaziune fiscală. Trebuie amintit că Rusia a încheiat un acord de exceptare a dublei impozitări de abia la finalul anului trecut, până atunci beneficiile afacerilor ruseşti din Cipru fiind aspru fiscalizate. Anul trecut, Rusia a acordat totuşi un împrumut Ciprului, în valoare de 2,5 miliarde de euro, la o dobândă de 4,5%, cu scadenţa în 2016, însă acesta a fost doar jumătate din suma cerută de oficialii ciprioţi, deci a avut şi atunci reţineri. Versiunea oficială a negocierilor actuale cu Rusia arăta că Sarris a încercat să obţină o extindere a acestui împrumut deja acordat, atât ca sumă, cât şi ca timp. Colosul bancar rus VTB, care are o filială în Cipru, a respins ideea de a cumpăra active bancare în insula mediteraneană, iar un zvon privind o posibilă implicare a braţului financiar al Gazprom în piaţa bancară cipriotă a fost infirmată de gigantul energetic.
Exploatarea gazelor, lentă şi scumpă |
---|
Estimări neconfirmate arată că 200 de milioane de metri cubi de gaze naturale, care, la preţurile actuale, ar valora 80 de miliarde de dolari, s-ar afla în apele cipriote. Cantitatea ar acoperi 40% din consumul anual de gaze al UE. Exploatarea zăcământului va fi un proces lent şi costisitor, care ar putea începe în 2018, spun analiştii. Va fi însă târziu, deoarece până atunci gazul s-ar putea ieftini, datorită exploatării gazelor de şist în alte ţări europene, inclusiv în Rusia. |
Restricţii la bancomate
În timp ce planul B se năruia, lucrurile se deteriorau în Cipru. Magazinele nu aveau bani lichizi, compania de telefoane a anunţat că menţine liniile deschise şi abonaţilor care n-au plătit din lipsă de bani, compania de electricitate nu a închis lumina celor care n-au achitat facturile, iar angajaţii băncilor au luat cu asalt strada. Retragerile de bani cash au fost gradual limitate: ATM-urile Băncii Populare a Ciprului dau 100 de euro pe zi pentru fiecare card, iar Bank of Cyprus are o limită de 120 de euro.
După eşecul implicării Rusiei în ajutorul ţării, politicienii ciprioţi s-au întors la partenerii europeni, în condiţiile unui ultimatum dat de BCE, care anunţa că va sista livrarea de bani către banca centrală a Ciprului în această săptămână.
Ciprul, fost dominion britanic, nu s-a adresat Marii Britanii după ajutor. Britanicii s-au limitat să furnizeze saci de bani cash pentru angajaţii lor din insulă. Germania a avut rezervele sale privind un ajutor necondiţionat dat Ciprului. Un prim motiv ar fi incapacitatea ţării de a returna o datorie uriaşă faţă de dimensiunile mici ale economiei sale. Pe de altă parte, în noiembrie 2012, cotidianul Der Spiegel publica un raport al agenţiei de informaţii externe a Germaniei potrivit căruia oligarhii ruşi ar fi parcat ilegal miliarde de euro în băncile cipriote. Cum orice participare financiară a Germaniei trebuie validată în parlament, iar acesta este un an electoral, ideea de a ajuta mişcările de bani ilegale era imposibilă. Dar nemţii nu sunt singurii sceptici. Ministrul fracez al Economiei, Pierre Moscovici, a descris Ciprul ca o „economie-cazino“, care s-a prăbuşit „şi trebuie să facă ceva, pentru că, în caz contrar, noi, contribuabilii europeni, vom plăti factura acestui eşec“.
Un lucru este clar: Ciprul a acceptat să renunţe la modelul său de afaceri, de tip cazino, când a primit ajutorul european. Nu va fi nicio problemă, insula va fi abandonată rapid de banii evazioniştilor, deoarece aceştia caută discreţie şi Ciprul nu mai poate asigura asta. Economia Ciprului a devenit vulnerabilă din cauza afacerilor sale strânse cu Grecia. Băncile sale au finanţat nesăbuit atât împrumuturile statului grec, şi au fost silite să accepte pierderi, cât şi afacerile din Elada. Dar Ciprul este vulnerabil şi din cauza propriei facturi de cheltuieli a sectorului public, de 15,4% din PIB, cea mai mare din UE, şi a unui sistem de pensii greu finanţabil. În mod cert, în Cipru va urma austeritatea, cu tensiunile ei.