Cipru a acceptat falimentul cazinoului financiar

Cristina Andrei 26.03.2013

De același autor

Ciprul este o economie în faliment tehnic: nu are bani, nimeni nu-i dă, are deja o datorie de peste 80% din economie şi caută să împrumute o sumă egală cu PIB-ul său.

Timp de o săptămână, economia cipriotă a fost paralizată. Băncile şi bursa au închis uşile în faţa cli­enţilor, cuprinse de spaima că aceş­tia le vor dărâma pentru a-şi scoa­te banii. În ceasul al 12-lea, ofi­ci­alii ciprioţi au obţinut susţinerea financiară a partenerilor eu­ro­peni, plătind scump un joc politic, inu­til, derutant şi periculos. În esen­ţă, termenii noii înţelegeri para­fate cu Uniunea Europeană, Ban­ca Centrală Europeană şi Fondul Monetar Internaţional sunt iden­tici cu cei prezentaţi iniţial: Ci­prul va primi un ajutor în valoare de 10 miliarde de euro, urmând să suporte din surse proprii res­tul de 5,8 miliarde de euro ne­ce­sar menţinerii economiei ţării la suprafaţă. Aranjamentul este com­pletat de separarea părţii sănă­toa­se a Băncii Populare a Ciprului şi alipirea ei de Bank of Cyprus şi de crearea unui fond de in­ves­tiţii menit să salveze ţara de la ru­i­nă. Deocamdată, nu se ştie exact ce pierderi vor avea deponenţii, tot ce se cunoaşte este faptul că depozitele mai mici de 100.000 de euro vor fi garantate.

Toată frământarea ultimei să­ptă­mâni arată însă şi un joc la ca­cial­ma, ca la poker, în care poli­ti­ci­enii ciprioţi au încercat mâna par­tenerilor europeni sau ruşi, apă­sând pe sensibilităţi istorice. Lo­gi­ca economică a biruit sen­ti­men­ta­lismul. Ciprul este o economie în faliment tehnic: nu are bani, ni­meni nu-i dă, are deja o datorie de peste 80% din economie şi caută să împrumute o sumă egală cu PIB-ul său. Economia Ciprului s-a instalat în recesiune, iar fi­nan­ţele rulează cu un deficit bu­getar imposibil de susţinut. O ne­bunie pe care nimeni, cu excepţia Troikăi, nu o ia serios în seamă. Primele două bănci ale sale sunt şi ele în pragul colapsului şi sin­gura pavăză în calea falimentului a fost faptul că sunt încă închise, blocând accesul la bani. Eco­no­mia cipriotă depinde masiv de ser­vicii, în general de cele fi­nan­ciare. Or, aici s-a instalat de­zas­trul. Creditele neperformante au atins niveluri de nesuportat. Lai­ki Bank, de pildă, cea care va urma să fie restructurată, a afişat pierderi de peste un miliard de euro în primele nouă luni ale anului trecut şi este practic do­borâtă sub creditele neper­for­mante în valoare de 7 miliarde de euro. Împreună, aceste pier­deri sunt egale cu jumătate din depozitele băncii. În septembrie 2012, suma depusă de clienţi în depozite la banca Laiki era de 17,8 miliarde de euro, egală cu PIB-ul Ciprului. Ceva imposibil de salvat.

 

Bani captivi
Pentru a evita un asalt asupra băncilor, parlamentarii au adoptat o lege privind controlul capitalurilor. Reglementarea, fără precedent în zona euro, dă posibilitatea ministrului de Finanţe sau guvernatorului băncii centrale să impună restricţii privind retragerile de numerar, tranzacţiile între bănci şi în general orice mişcare de capital, plăţi sau transferuri. Legea permite blocarea retragerii premature a depozitelor la termen şi prelungirea automată a termenelor, deci ţine banii captivi în bănci.

Planul care a îngrozit pieţele financiare

Politicenii ciprioţi au respins un pachet de ajutor cu Troika fi­nan­ţatoare, deja bine cunoscut: 10 mi­liarde de euro vin de la fi­nan­ţatori, restul de 5,8 miliarde sunt treaba ţării. Potrivit propunerii afla­te pe masa de lucru a par­la­mentului, depozitele mai mici de 100.000 de euro ar fi suferit o penalizare de 6,74%, iar cele mai mari de 100.000 de euro ar fi fost taxate cu 9,9%. Nu este nici până astăzi clar cine a stabilit detaliile planului. Ideea de a taxa depozitele mai mici de 100.000 de euro contrazice reglementările europene, care garantează aceas­tă limită. Ipoteza de a călca în picioare o reglementare euro­pea­nă a fost vândută lumii financiare ca un precedent periculos, care, la o adică, îi poate pândi pe spa­nioli sau pe italieni, în cazul în care problemele băncilor de acolo se inflamează. Este greu de cre­zut că oficialii europeni au indi­cat o asemenea soluţie, mai de­grabă ideea a aparţinut poli­ti­ci­enilor ciprioţi şi a făcut parte din ceea ce putem acum numi „pla­nul A“, aranjament iniţial menit să-i sperie pe parteneri şi să cum­pere simpatia pieţelor îngrozite şi susţinerea populaţiei pentru pla­nul B.

 

Ruşii au zis pas planului B

Planul B s-a declanşat simultan cu operaţiunea de votare a aran­ja­mentului „european“ şi a fost ges­­tionat de ministrul de Fi­nan­ţe, Mi­chael Sarris, care a lipsit „mo­ti­vat“ de la votul din par­la­ment, de­oarece zbura către Mos­cova. Pla­nul B avea raţiunea sa: cetăţenii şi firmele din Rusia au depuneri de miliarde de euro în băncile din Cipru şi un colaps al acestora ar fi produs Rusiei pier­deri, deo­ar­e­ce aproximativ 19 de miliarde de euro ar „îngheţa“, po­trivit esti­mă­rilor agenţiei de ra­ting Moo­dy’s. Excursia s-a soldat cu un eşec. Ruşii nu au fost in­teresaţi nici de extinderea unui îm­prumut pe ca­re l-au acordat Ciprului în toam­na anului trecut, nici de pers­pec­tiva de a prelua controlul unei po­tenţiale rezerve de gaz a insulei me­diteraneene, in­jectând acum nişte miliarde de euro în experiment.

Raţiuni geostrategice explică ten­tativa Ciprului de a căuta ajutor la Moscova: ruşii au relaţii is­to­rice reci cu Turcia, ţara cu care micul stat mediteranean s-a aflat pe picior de război în 1974, pro­vocând o secesiune a insulei. Din­colo de sentimentalismul istoriei, logica economică explică însă re­ţinerile Moscovei. Pe de o parte, Ru­sia este enervată de valuta scoa­să din ţară care ia drumul paradiselor fiscale, Cipru fiind una dintre destinaţii. Gu­ver­na­torul băncii centrale a Rusiei es­tima în aceste zile că ies din ţară anual aproximativ 49 de miliarde de euro, o enormă evaziune fis­cală. Trebuie amintit că Rusia a în­cheiat un acord de exceptare a dublei impozitări de abia la fi­na­lul anului trecut, până atunci be­neficiile afacerilor ruseşti din Ci­pru fiind aspru fiscalizate. Anul trecut, Rusia a acordat totuşi un împrumut Ciprului, în valoare de 2,5 miliarde de euro, la o do­bân­dă de 4,5%, cu scadenţa în 2016, însă acesta a fost doar jumătate din suma cerută de oficialii ci­pri­oţi, deci a avut şi atunci reţineri. Versiunea oficială a negocierilor actuale cu Rusia arăta că Sarris a încercat să obţină o extindere a acestui împrumut deja acordat, atât ca sumă, cât şi ca timp. Co­losul bancar rus VTB, care are o filială în Cipru, a respins ideea de a cumpăra active bancare în in­sula mediteraneană, iar un zvon privind o posibilă implicare a bra­ţului financiar al Gazprom în pia­ţa bancară cipriotă a fost infir­mată de gigantul energetic.

 

Exploatarea gazelor, lentă şi scumpă
Estimări neconfirmate arată că 200 de milioane de metri cubi de gaze naturale, care, la preţurile actuale, ar valora 80 de miliarde de dolari, s-ar afla în apele cipriote. Cantitatea ar acoperi 40% din consumul anual de gaze al UE. Exploatarea zăcământului va fi un proces lent şi costisitor, care ar putea începe în 2018, spun analiştii. Va fi însă târziu, deoarece până atunci gazul s-ar putea ieftini, datorită exploatării gazelor de şist în alte ţări europene, inclusiv în Rusia.

Restricţii la bancomate

În timp ce planul B se năruia, lu­crurile se deteriorau în Cipru. Ma­gazinele nu aveau bani lichizi, com­pania de telefoane a anunţat că men­ţine liniile deschise şi abo­na­ţilor care n-au plătit din lipsă de bani, compania de electricitate nu a închis lumina celor care n-au achitat facturile, iar angajaţii băn­cilor au luat cu asalt strada. Re­tra­gerile de bani cash au fost gra­du­al limitate: ATM-urile Băn­cii Po­pu­lare a Ciprului dau 100 de euro pe zi pentru fiecare card, iar Bank of Cyprus are o limită de 120 de euro.

După eşecul implicării Rusiei în ajutorul ţării, politicienii ciprioţi s-au întors la partenerii euro­peni, în condiţiile unui ul­ti­ma­tum dat de BCE, care anunţa că va sista livrarea de bani către ban­ca centrală a Ciprului în această săptămână.

Ciprul, fost dominion britanic, nu s-a adresat Marii Britanii du­pă aju­tor. Britanicii s-au limitat să fur­nizeze saci de bani cash pen­tru angajaţii lor din insulă. Ger­mania a avut rezervele sale pri­vind un ajutor necondiţionat dat Ciprului. Un prim motiv ar fi in­capacitatea ţării de a returna o da­torie uriaşă faţă de di­men­siu­nile mici ale eco­nomiei sale. Pe de altă parte, în noiembrie 2012, cotidianul Der Spie­gel publica un raport al agen­ţiei de informaţii ex­terne a Ger­ma­niei potrivit că­ruia oligarhii ruşi ar fi parcat ile­gal miliarde de euro în băncile ci­priote. Cum ori­ce participare fi­nanciară a Ger­ma­niei trebuie va­lidată în par­la­ment, iar acesta es­te un an elec­toral, ideea de a aju­ta mişcările de bani ilegale era im­posibilă. Dar nemţii nu sunt sin­gurii scep­tici. Ministrul fracez al Eco­no­mi­ei, Pierre Moscovici, a descris Ci­prul ca o „economie-ca­zino“, ca­re s-a prăbuşit „şi trebuie să fa­că ceva, pentru că, în caz con­trar, noi, con­tribu­a­bi­lii euro­peni, vom plăti factura acestui eşec“.

Un lucru este clar: Ciprul a ac­cep­tat să renunţe la modelul său de afaceri, de tip cazino, când a pri­mit ajutorul european. Nu va fi nicio problemă, insula va fi aban­donată rapid de banii eva­zio­niş­tilor, deoarece aceştia caută dis­creţie şi Ciprul nu mai poate asi­gura asta. Economia Ciprului a devenit vulnerabilă din cauza afa­cerilor sale strânse cu Grecia. Băn­­cile sale au finanţat nesăbuit atât împrumuturile statului grec, şi au fost silite să accepte pier­deri, cât şi afacerile din Elada. Dar Ci­prul este vulnerabil şi din cauza propriei facturi de chel­tu­ieli a sec­torului public, de 15,4% din PIB, cea mai mare din UE, şi a unui sistem de pensii greu fi­nanţabil. În mod cert, în Cipru va urma austeritatea, cu tensiu­nile ei.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22