De același autor
Guvernul trebuie doar să construiască un mediu de afaceri corect, prietenos, transparent şi previzibil. Dacă vrea investiţii străine directe.
USL, coaliţia armoniei, păcii sociale şi protecţiei împotriva abuzurilor exercitate de justiţie asupra castei politicienilor, visează investiţii totale de 10 miliarde de euro în acest an. Experţi anonimi au schiţat un Plan Naţional de investiţii strategice şi crearea de noi locuri de muncă şi au socotit efectul acestei injecţii de capital pe piaţa forţei de muncă: 50.000 de români vor scăpa din şomaj.
„Planul“ se bizuie masiv pe strategiile altora de investiţii, mai precis pe intenţiile marilor investitori străini, de calibrul francezilor de la Dacia Renault, al americanilor de la Ford sau Oracle sau al chinezilor de la Huawei. În plus, Planul silabiseşte, într-o ordine aleatoare, proiecte deja existente, cărora le atribuie intenţii de extindere, deci de investiţii. Nu era treaba guvernului să anunţe intenţiile marilor companii de extindere a investiţiilor, mai cu seamă că acestea se pliază şi depind de evoluţia pieţei globale. Îmi amintesc, bunăoară, că, în urmă cu trei ani, şefii grupului financiar Unicredit proiectau investiţii masive în România şi Rusia, pieţe emergente pe care doreau să se extindă masiv, însă realitatea a spulberat ambiţiile de expansiune ale italienilor. Ca atare, guvernul trebuie doar să construiască un mediu de afaceri corect, prietenos, transparent şi previzibil. Dacă vrea investiţii străine directe.
10 miliarde de euro e o sumă rotundă, ispititoare, sună bine când o anunţi. Nu este însă clar cine investeşte şi cât. Nici măcar intenţiile statului de a injecta bani în economie nu sunt foarte clare. Pluteşte o ceaţă deasă deasupra proiectelor statului, de altfel extrem de modeste. Nimic nou, cu excepţia bizarului fond de investiţii în energie, controlat de altfel de KazMunayGaz, de vreme ce promite să pună 80% din bani. De ce trebuie statul român să finanţeze operaţiunile unui colos energetic străin? Ce fel de operaţiuni vor fi derulate cu banii ăştia? Prospecţiuni? Astea sug bani şi au profit zero, că nu câştigul imediat e scopul lor, ci argumentarea unor investiţii viitoare.
Planul are mai degrabă meritul de a lămuri care este atitudinea guvernului faţă de unele proiecte controversate, cum ar fi exploatarea aurului de la Roşia Montană şi Certej sau exploatarea gazelor de şist. Din perspectivă istorică, e o întoarcere cu 180 de grade faţă de poziţia iniţială a coaliţiei, punctată de o ostilitate agresivă în chestiunea acestor proiecte. Din perspectivă economică, clarificarea era necesară.
În cazul sensibil al Roşiei Montane, pluteşte, deocamdată, misterul renegocierii, în urma căreia statul să urce la o deţinere majoritară de 78% din profit. Nu prea există exemple încurajatoare în acest sens în istoria contemporană a lumii. Poate doar Chavez să fi reuşit vreo „renegociere“ cu vreun investitor disperat, însă din relatările presei el a naţionalizat afaceri, n-a prea renegociat poziţiile statului în acţionariat. Mai plauzibilă este ideea recalibrării redevenţelor, ruşinos de mici în comparaţie cu media europeană.
Există şi o promisiune în acest sens, care se referă la toate bogăţiile subsolului, inclusiv la petrol şi gaze. Atenţie, însă, redevenţele mărite înseamnă, automat, scumpirea gazelor sau a carburanţilor.
Şi ajungem acum la dureroasa absenţă a oricărei strategii pentru creşterea nivelului de trai. Suntem cei mai săraci europeni. La finalul anului trecut, bulgarii aveau un salariu mediu lunar de 392 de euro, cu 45 de euro mai mare ca al nostru, ungurii câştigau 771, mai mare decât dublu. Slovenii, băieţii care trăiesc o criză acută a sistemului bancar de stat, au un salariu mediu lunar de peste 1.500 de euro, iar dacă insişti cu socotelile, constaţi că salariul mediu anual al slovenilor depăşeşte produsul intern brut pe cap de locuitor. Ce înseamnă asta? Înseamnă că au un mecanism de repartiţie a banilor rulaţi de economie în care nu apar „discrepanţele“ astea cu multimilionari hrăpăreţi, căpuşând statul, parazitându-i bugetele şi tratându-şi angajaţii ca pe slugi, în dispreţul unor legi faţă de care se simt imuni.
Planul insistă asupra strategiei energetice a României, promiţând, pe de o parte, independenţă energetică, pe de alta, ieftinirea facturilor de energie, ceea ce este puţin probabil. România are în faţă un alt plan, pe care şi l-a asumat în momentul admiterii în clubul Uniunii Europene: aşezarea tarifelor de energie la nivelul restului grupului european. Va fi deci imposibil să reduci factura de energie, cel puţin în viitorul apropiat, fie şi pentru că toate aceste proiecte de expansiune necesită investiţii imense şi, logic, va trece un timp până vor fi recuperate.
Partea referitoare la agricultură conţine şi ea promisiuni amânate: irigaţii, fond mutual în care să contribuie agricultorii şi care să-i despăgubească în caz de calamitate, creditarea şi dezvoltarea depozitelor pentru legume şi fructe. Planul trece la socoteala mare, aia care dă 10 miliarde de euro şi plăţi directe şi complementare în valoare de 3 miliarde euro, vrând să adauge, probail, că e vorba de plăţile din bani europeni.
În linii mari, ăsta e Planul Naţional, o socoteală pe banii altora. Americanii îi zic wishful thinking, adică acea situaţie în care dorinţele sunt confundate cu, iar, deseori, contrazise de realitatea cea dură.