De același autor
Nicolae Manolescu nu a confundat convingerile politice ale unui autor cu meritele sale literare; și, așa cum a dat o șansă scriitorilor din toate generațiile și de toate orientările artistice, s-a focalizat pe textele literare ale autorilor de dreapta ori de stânga, nu pe convingerile lor ideologice.
Unul dintre cele mai clare indicii asupra valorii morale a unui om îl reprezintă, în opinia mea, ingratitudinea. Un om nu este și nu poate fi un înger (și nici angelismul, cum demonstrează Andrei Pleșu, nu e chiar recomandabil); dar poate să fie recunoscător celor care l-au sprijinit pe când era tânăr și necunoscut ori atunci când s-a aflat în situații grele.
E adevărat că recunoștința nu trebuie să afecteze spiritul critic și exercitarea lui. A face critică înseamnă a scoate din ecuație relațiile personale cu autorul despre a cărui operă scrii și a „vorbi“ cu ea, nu cu el. De aceea, pe fondul calomniilor, insultelor și textelor agresive pe care Nicolae Manolescu are a le suporta de o vreme încoace, mă voi referi preponderent la opera și acțiunea sa critică, lăsând un paragraf, la urmă, pentru ceea ce îi datorez eu însumi.
Component al unei generații excepționale de scriitori și critici literari (generația ’60), Nicolae Manolescu este criticul care, din 1962 și până în 1993, a făcut săptămânal cronică literară. Peste 30 de ani, el a fost la post, citind cărțile seniorilor, ca și pe ale debutanților, educând și orientând gustul public, structurând, din interior, tabla de valori estetice a literaturii române. Dincolo de susținerea, programatică, a două generații („șaizeciștii“ lui Nichita Stănescu și „optzeciștii“ lui Mircea Cărtărescu), cronica lui Manolescu a însemnat alcătuirea unui canon literar în care au intrat toate grupările și școlile noastre scriitoricești, de la postexpresioniști la textualiști și de la onirici la realiști. Acest critic, mare critic, a dat fiecăruia o șansă. Orice autor a putut ajunge, simbolic vorbind, acolo unde meritele sale artistice îl îndrituiau. Iar veleitarii, grafomanii fără pic de talent, autorii impuși cu forța de oficialitățile comuniste au rămas în afară.
Aceasta fiindcă pentru Manolescu a contat mereu textul, iar nu contextul. Adevărat cap politic, alcătuitor de strategii ale rezistenței și subversiunii în timpul dictaturii ceaușiste, unul dintre liderii informali ai lumii noastre literare, alături de Geo Bogza și Marin Preda, criticul nu a dus – totuși – politica în câmpul judecății de valoare estetică. Nu a confundat convingerile politice ale unui autor cu meritele sale literare; și, așa cum a dat o șansă scriitorilor din toate generațiile și de toate orientările artistice, s-a focalizat pe textele literare ale autorilor de dreapta ori de stânga, nu pe convingerile lor ideologice. Altfel spus, între un liberal (ca el însuși), dar fără resurse scriitoricești și, respectiv, un comunist (ca Ion Gheorghe) cu segmente de mare poezie, Manolescu a ales întotdeauna al doilea termen, respectându-și profesiunea de critic literar.
Deși Textul a fost esențial pentru el, Manolescu a gândit sistemic, văzând literatura română ca un întreg mutilat istoric. Ceea ce regimul comunist interzicea și elimina – criticul susținea, reamintea, aducea în discuție, făcând enorme servicii exilului nostru, emigrației românești. De la Monica Lovinescu la Dorin Tudoran, aproape că nu e autor român important care, hăituit de autoritățile epocii trecute, să nu fi fost susținut de către Nicolae Manolescu. Cu riscurile personale implicate și asumate. Și fără bătut cu pumnul în piept după 1990.
Lui Nicolae Manolescu îi datorăm nu numai canonul literaturii române postbelice, susținerea, în descendență lovinesciană, a autonomiei esteticului și integrarea exilului în structura de rezistență a câmpului cultural, ci și situarea sa de partea bună a societății. Ar fi fost grav ca un critic de inteligența și talentul lui Manolescu să fie dincolo, de partea statului totalitar, cu instituțiile și extensiile lui. Din fericire, n-a fost. Fiu de deținuți politici, nemembru de Partid, înainte de 1990, lector universitar, la 50 de ani, Nicolae Manolescu a ales, în mod conștient și etic, să nu fie cu ei. Și pentru că a avut exact gratitudinea pe care nu o au alții, a scris întotdeauna frumos, după 1990, despre George Ivașcu, descoperitorul și susținătorul său în epoca trecută.
Acestea sunt elemente, deja, de istoricitate și de istorie literară. Oricât de subiectiv, de tendențios, de răuvoitor ar fi un comentator (cu numele lui ori sub nickname), datele istorice ale acțiunii critice manolesciene nu vor mai putea fi șterse. Dar ce-i datorez eu, personal, lui Nicolae Manolescu? Îi datorez un da în chiar minutul în care, obligat moralmente să plec de la Adevărul literar și artistic cu echipa Cristian Tudor Popescu - C. Stănescu (descoperitorul meu), i-am cerut spațiul unei pagini de România literară în care să fac cronica. Îi datorez patru ani egal două sute cronici egal două sute cărți egal două sute autori egal o sută autori supărați, în care directorul revistei România literară nu mi-a cerut să schimb o virgulă în cronicile mele.
Și totuși, și totuși... Acest text despre un mare critic a fost scris nu din gratitudine, ci din obiectivitate. //