De același autor
Ceea ce se întâmpla în timpul totalitarismului, când un om care se implica era lăsat singur – se întâmplă și azi, ori de câte ori un intelectual este terfelit și executat public pentru vina de a lua parte la viața societății sale.
O replică recurentă în discuțiile asupra (non)rezistenței noastre în anii totalitarismului este că noi, românii, nu ne putem compara cu polonezii și maghiarii.
Spre deosebire de tovarășii noștri de suferințe din lagărul socialist, la care ne raportăm, rezistența autohtonă, atunci când a fost, a fost una individuală. Disidenții noștri, nesusținuți prin mișcări de breaslă și de comunitate, au fost obligați să se opună pe cont propriu dictaturii. Ei au rămas astfel, într-un mod dramatic, în sfera unui demers individual, fapt speculat de exponenții regimului. Căci tocmai acest statut de exponenți ai unei mișcări antitotalitare nu l-au putut avea disidenții români. Solidaritățile cu ei au fost tot la nivel personal, prin riscul asumat al unor oameni, în fond, la fel de izolați în solidarizarea lor. O mișcare mai largă, o susținere comunitară nu s-au putut închega. La noi nu a putut exista ceva de tipul Solidarność.
Dar astăzi, la aproape un sfert de secol de la căderea regimurilor comuniste în Est, se poate?
Să ne uităm la ce se întâmplă cu acei intelectuali, de prim ordin, care și-au irosit timpul, energia și seninătatea „imperturbabilă“ a proiectelor personale pentru a se implica în viața societății și a apăra principiile și standardele democratice. Mircea Cărtărescu, atacat întruna pe toată durata colaborării sale la Evenimentul zilei și ulterior, pentru vina de a se fi exprimat public în legătură cu probleme de interes public; Nicolae Manolescu, supus unei campanii de defăimare în cotidianul.ro, pentru vina de a fi fost votat la conducerea Uniunii Scriitorilor; Andrei Pleșu, acoperit cu noroi de subjurnaliștii de la Antena 3, pentru vina de a fi avut opinii critice despre personaje ale vieții noastre politice. Și exemplele pot continua, mecanismul fiind același.
Pe de o parte, avem presiunea societății în sensul implicării intelectualilor în viața socială și politică. Fără ei nu se poate. Ne sunt necesari ca aerul. Nu trebuie să aibă viață personală, proiecte proprii, burse și rezidențe în străinătate... Avem nevoie de ei. Nu ne lăsați! Nu ne uitați! Cum să nu vă implicați? Cum să nu vă pese de noi? Pe de altă parte, atunci când intelectualul de bună-credință face acest pas spre societatea atât de avidă după prezența lui, încep să apară semnele de întrebare. Totuși, de ce s-a implicat tocmai acum? Care este agenda lui ascunsă? Ce urmărește, de fapt?
După etapa semnelor de întrebare vine cea a semnelor de exclamare, pe forumuri și cu nickname-uri. „Pleșule, masonule!“, argumentează Ionel2000. „Cărtărescule, nu-ți place Eminescu-al nostru, ai?“, problematizează Motanul Tom. „Manolescule, nu mai sta la Paris pe sudoarea poporului!“, opinează Charles_Aznavour. Forumiștii noștri stăpânesc perfect regulile politeții și arta argumentației, spre disperarea bieților administratori obligați să modereze valuri de murdării și kilometri lineari de insulte.
După etapa semnelor de exclamare, în care postacii de partid și de stat și-au câștigat în mod cinstit pâinea, vine faza execuției publice. În print, online sau „pe sticlă“, o campanie de „presă“ este inițializată, desfășurată și reluată ori de câte ori e necesar pentru ca imaginea intelectualului de care avea atâta nevoie societatea să fie definitiv maculată. O gazetă, un post de televiziune, un site ori un trust ce le conține pe toate aruncă spre intelectualul român insulte și calomnii, insinuări și acuze, negându-i orișice merit, descoperindu-i toate viciile umanității, exemplar ilustrate de el.
S-ar putea estima că aceasta e faza cea mai neplăcută prin care a fost obligat să treacă intelectualul a cărui prezență era atât de necesară societății noastre... Ce ar mai putea veni după întâlnirea cu forumiștii apolitici, cu postacii de partid și cu profesioniștii subjurnalismului având ca modele România Mare din anii ’90 și Săptămîna de dinainte? Ce poate fi mai sordid decât o întâlnire cu Securitatea reșapată, cu ceaușismul rezidual, cu antisemitismul și cu homofobia?
Există, cred, ceva mai sordid decât toate aceste faze și etape, în ele însele și în suita lor. Acest ceva despre care îmi este greu să vorbesc (fiindcă îi implică pe înșiși colegii mei, pe unii dintre ei) e lipsa de solidaritate de breaslă și de comunitate.
Ceea ce se întâmpla în timpul totalitarismului, când un om care se implica era lăsat singur – se întâmplă și azi, ori de câte ori un intelectual este terfelit și executat public pentru vina de a lua parte la viața societății sale. Desigur, sunt și gesturi minunate de solidarizare, liste întregi de nume care protestează împotriva abuzurilor, derapajelor, linșajului mediatic.
Dar de ce oare pe aceste liste găsim aceleași și aceleași nume? De ce nu descoperim majoritatea numelor care compun intelectualitatea noastră? De ce, în timp ce unii dintre noi sunt acoperiți cu noroi, iar alții – mereu aceiași – se solidarizează cu ei, avem și o a treia categorie, a celor ce-și dau coate și râd și apoi oferă premii subjurnaliștilor? //