De același autor
În ce fel s-ar prezenta realitatea românească în cazul în care corectitudinea politică ar fi aplicată şi respectată, ca parte a contractului social?
Cu ani în urmă, modul în care mă raportam la corectitudinea politică era mai degrabă unul ironic. Nu era vorba, cred, de faptul că eram mai tânăr şi mai lipsit de minte; ci de o percepere a political correctness (PC) prin prisma exceselor sale, comunicate şi satirizate prompt prin caricaturi, glume şi istorioare „cu tâlc“ de către adversarii ei. Se poate spune că în societatea românească, după 1990, au ajuns mai întâi caricaturile şi bancurile cu corectitudinea politică, văzută ambiguu, fie ca un pericol teribil, fie ca un lucru care poate fi luat uşor în zeflemea. Înainte de a fi corecţi politic, am preferat să ironizăm corectitudinea politică; şi exact acest „traseu“ l-am parcurs şi eu, într-o formă neagresivă, totuşi vizibilă.
De la o vreme, mi-am dat seama cât aş fi greşit rămânând blocat în aceleaşi şi aceleaşi glumiţe cu Albă ca Zăpada devenind Neagră în manualele bieţilor copii americani, care, spre deosebire de copiii români, sunt supuşi unor asemenea pervertiri „politice“ ale imaginarului infantil... Dacă PC era iniţial, pentru mine, ceva îndepărtat şi abstract, fapt care mă făcea să râd de spiritul ei apelând la literă (cu scoaterea ei din ansamblu şi din context), treptat, a devenit ceva extrem de concret, prins în cotidianul raporturilor noastre sociale şi în experienţele, personale, de zi cu zi.
Dar pentru ca acest lucru să se întâmple, pentru ca PC să-mi devină simpatică şi aproape dragă, era imperios necesar ca manifestările pe care ea le circumscrie şi le taxează să devină atât de frecvente şi de evidente, atât de repetate şi de îngroşate ca tendinţă, încât logica „prohibitivă“ şi „punitivă“ a PC să se impună. Fiind un adept al libertăţii de opinie şi expresie, trebuia să împac acest principiu cu cel al corectitudinii politice, care îl contextualizează şi îl limitează „punctual“. E dificil să susţii, în acelaşi timp, şi un lucru, şi contrariul său, rămânând coerent şi serios. E dificil să aperi şi exprimarea liberă, şi amendarea exprimării libere, rămânând fidel unui set de convingeri ce nu se schimbă după cum bate vântul.
Realitatea cotidiană românească este cea care, în ce mă priveşte, a împăcat aceste contrarii, reunite dintr-o dată pentru a o salubriza şi igieniza. Realitatea autohtonă pe care o traversăm zilnic, care ne agresează săptămânal şi care ne scoate din minţi mensual.
În ce fel se prezintă această realitate, fără logica de aplicabilitate a corectitudinii politice? Şi în ce fel s-ar prezenta ea, dacă PC ar fi aplicată şi respectată, ca parte a contractului social? Să facem un scenariu îngrozitor, apocaliptic, cu această teribilă political correctness amendând minunatele noastre linii comportamentale.
Scenariul, terifiant, cu PC, presupune că un bătrân ar fi respectat de cei mai tineri şi mai viguroşi (o, cât de viguroşi!) de lângă el. Nu ar fi jignit, nu ar fi trimis acasă ori de-a dreptul la cimitir, nu ar fi bruscat pentru că încurcă locul şi încetineşte ritmul impetuos al vlăjganului din spatele lui. Nu s-ar mai face anchete cu bătrâni „expiraţi“. Tânărul nu ar avea mai multe drepturi, prin faptul că este tânăr. Bătrânul ar avea mai multe drepturi, prin faptul că este bătrân. O primă secvenţă a acestui scenariu apocaliptic poate fi vizualizată în transportul în comun. Într-o rătăcire americanofilă şi „stângistă“, s-a decis să existe nişte locuri pentru bătrâni, femei însărcinate şi persoane invalide, altele decât cele pentru vlăjgani şi pentru toată lumea. O oribilă discriminare pozitivă se face deja simţită în troleibuz. În timp ce un bătrân care abia îşi târăşte picioarele stă în faţă, jos, nişte tineri sunt obligaţi de un regulament absurd să stea în picioare, mai în spate.
În acelaşi scenariu apocaliptic, femeile n-ar mai fi bătute şi insultate de musculoşii lor soţi ori parteneri de viaţă. În România, muşchii anti-PC nu par suficient de bine lucraţi, dacă ei nu sunt utilizaţi şi pentru a „pune la punct“ o femeie. Bărbăţia se relevă în înjurătură şi se verifică în lovitură. Gentileţea este o ipocrizie, camaraderia, un moft, umanitatea, un termen desemantizat. Importantă e poziţia de putere „masculină“, cu raportul de vasalitate care decurge din ea. Femeia să facă bine să fie un apendice al bărbatului şi (obligatoriu!) un element decorativ. E plin Internetul de referinţe scabroase la trăsăturile fizice ale unor femei? Iată ceva sănătos pentru o societate şi parte a educaţiei noastre sociale. Americanii, cu corectitudinea lor politică, să ne scutească. Ştim noi mai bine.
În scenariul, de thriller, al aplicării principiilor PC în mândra noastră ţărişoară, nu aş mai vedea, în mass-media şi pe stradă, atâtea şi atâtea „ironii“ la adresa orientării sexuale a unor oameni. Acest subiect, pur şi simplu, ar dispărea de pe agenda bărbăţiei noastre politice şi cetăţeneşti şi i-ar lăsa pe bravii noştri lideri şi decidenţi să se ocupe de subiecte mai terne: asigurarea şi mărirea pensiilor, stimularea firmelor, punerea la punct a infrastructurii, finalizarea unor autostrăzi, salarizarea decentă a profesorilor... Iată nişte obiective demne de vigoarea politicienilor şi analiştilor noştri, blurate de „subiectul“ reprezentat de ce fac, în privat, X şi Y.
În scenariul, îngrozitor, în care ar mai deveni şi alţii politically correct, s-ar rări referinţele constant negative la adresa romilor, a maghiarilor, a evreilor: minorităţi prin definiţie vinovate pentru tot ce nu merge bine în societatea românească. Căci în România situaţiunea e cam aşa: noi, românii, suntem cei mai buni, mai vrednici şi mai cinstiţi, dar lucrurile nu par să meargă întotdeauna cum ar trebui. De ce? Ei, de ce... Fireşte că din cauza „ţiganilor“, a „bozgorilor“ şi a „jidanilor“. Imediat ce trecem graniţa spre neagra străinătate, ne arătăm vexaţi când suntem categorisiţi ca români; când o trecem înapoi, spre frumosul nostru spaţiu democratic, ni se pare firesc să-i privim de sus, cu vădită superioritate, pe cetăţenii „de mâna a doua“ vârâţi abuziv în categoria etniei lor.
Cititorul atent îmi va obiecta că eu însumi, devenind fan PC, „topesc“ individul în categoria în care el se înscrie (de rasă, de gen, de orientare sexuală...). E adevărat; dar dacă nu pot să apăr femeia, bătrânul, copilul şi minoritarul prin legile existente, fiindcă ele nu sunt aplicate, îi voi putea apăra prin PC, care le completează în sensul unei societăţi civilizate. Da, avem aici o favorizare. Este o discriminare: dar una pozitivă. Între a-l apăra pe cel constant discriminat categorial şi, respectiv, a nu ne interesa apartenenţa individului la o categorie constant discriminată, pentru a „apăra“ individualitatea – eu voi alege (am ales deja) prima variantă.
Ultimul episod din scenariul, terifiant, în care corectitudinea politică ar norma spaţiul nostru social este legat de considerarea infirmităţilor fizice. Dacă e ceva care îmi place nespus la mândrii noştri bărbaţi (denumiţi, cu admiraţie, vlăjganii de-a lungul acestui text) este felul în care se raportează la semenii noştri infirmi. Triumful individualităţii bărbatului dacoroman nu constă – cum am fi crezut iniţial – în brutalizarea femeii de lângă el şi insultarea bătrânului care are ghinionul să-i stea în faţă. Adevărata bărbăţie se vede în denominaţiile alese, dintr-un vocabular bogat, pentru a se face referire la infirmi. Handicapatu’ a devenit termen curent. Blogurile şi reţelele de socializare abundă în referinţe negative la adresa unor oameni bolnavi de ceva. În loc să se discute argumentele lui X, i se aruncă în faţă că are Alzheimer sau că suferă de autism. Cancerul a pierdut teren, iar infarctul este emergent în discuţiile pline de miez din blogosfera autohtonă; acolo unde nu se moderează comentariile.
Dar de ce-ar mai trebui moderare pe fiecare forum (o operaţiune atât de minuţioasă şi cu uzură) dacă am avea un set de reglementări valabile pentru toţi? De ce nu poate fi amendat, o dată şi usturător, un ins care insultă o întreagă etnie? Acest fapt ar oferi un precedent; ar fi un semnal, măcar, că, atunci când arunci în spaţiul public insanităţi la adresa unor categorii, răspunzi într-un fel pentru ceea ce faci.
Vom asista, atunci, la o adevărată migraţie a bravilor noştri vlăjgani rasişti, misogini, gerontofobi şi homofobi în mod transparent către nickname-urile care le proferează opiniile, scutindu-i de asumarea responsabilităţii individuale pentru ele.
Aceasta e însă tema unui alt articol. Concluzia celui de faţă este că spaţiul public românesc m-a făcut să devin corect politic. Ca să nu rămân dator, aş vrea să devină şi el... //