De același autor
Chiar dacă 40 de ani de totalitarism românesc nu au fost comunism, ei rămân 40 de ani de totalitarism românesc.
Se poate observa în prezent, la unii dintre colegii mei de generație, o curioasă amnezie în ceea ce privește socialismul real. Unii dintre ei l-au cunoscut pe propria piele, iar alții, mai tineri, din istorisirile părinților și ale rudelor apropiate mai vârstnice.
E vorba despre finalul Epocii de Aur, în care un dictator tot mai desprins de realitate ajunsese să evolueze într-o lume paralelă, cu producții record la hectar, depășiri nemaivăzute ale planului cincinal și succese ale politicii tovarășului Ceaușescu încununate cu lauri planetari, din Africa (un continent preferat) și până unde ajungeau pașii și cărțile de o inestimabilă valoare ale Celui mai iubit fiu al poporului.
Sub această caricatură grotescă a principiului eticii și echității socialiste (printr-o adăugire grăitoare), un popor întreg tremura de frig, stătea la cozi pentru produse de strictă necesitate și se ferea de informatorii – nici ei puțini – care încasau bani și alte foloase în schimbul delațiunilor lor.
Îmi e neclar dacă aceste lucruri chiar au fost uitate sau ele sunt totuși ținute minte. Prima variantă implică un fel de zburdălnicie a amintirilor, o veselă nefixare a lor, pe terenul unei memorii capricioase. Ținem minte multe și felurite lucruri, dar că femeile pe vremea lui Ceaușescu erau obligate să facă patru copii, iar avorturile erau ilegale – nu. Ne amintim multe secvențe nespus de plăcute, dar că bisericile erau demolate am uitat. Mai uită omul. El retrăiește fiorul pionieresc din clasa a II-a, când i s-a pus cravata roșie; de ce e nevoit să-și aducă aminte că satele românești erau „sistematizate“, cu desființarea gospodăriilor țărănești?
A doua variantă, a unei memorii pe care ne putem baza, se plasează deja într-un demers teoretic. Da, așa a fost socialismul real, ne amintim bine cum a fost; dar acela n-a fost socialism (chiar dacă a fost real). A fost o rătăcire (nu mai mult de 40 de ani...) și o proastă aplicare a principiilor nobile, trădate mai întâi de Gheorghiu-Dej, iar apoi de Ceaușescu. Esența comunismului nu se ilustrează prin regimul trecut; spre deosebire de esența capitalismului, exprimată perfect de România postrevoluționară.
Din această a doua variantă, comunismul românesc iese ca o hermină nepătată de vreun strop de noroi, în timp ce capitalismul nostru e responsabil de toate relele istoriei. Comunismul nu decontează nimic, fiindcă noi n-am avut comunism, în timp ce capitalismul decontează totul și, probabil, în curând va fi făcut răspunzător și pentru ce se discuta în CC al PCR.
În fine, capitalismul este o mizerie, iar comunismul e visul de aur neîmplinit nici măcar prin milioane de morți în numele lui... Problema pe care o ridic colegilor mei de generație amnezici ori ideologi este aceea a responsabilității noastre în cadrul unui regim totalitar și, respectiv, a unuia democratic. Chiar dacă luăm ipoteza că epoca Dej și epoca Ceaușescu nu au fost comunism, conformația și configurația totalitară a epocilor respective nu pot fi eludate. Putem accepta, pentru plăcerea demonstrației, că nu a fost vorba de comunism, dar nu putem accepta că nu au fost niște epoci de regim totalitar.
Or, acești doi termeni puși unul după altul și compunând regimul totalitar (fie el de stânga sau de dreapta) circumscriu responsabilitatea decidenților regimului: a celor care au dat cursul, direcția și aplicațiile lui. Sunt mai responsabili cei care i-au obligat pe simplii cetățeni să aplaude, să stea la cozi, să trăiască în frig și în frică – decât simplii cetățeni obligați să aplaude, să stea la cozi, să trăiască în frig și-n frică. E mai responsabil torționarul decât cel călcat în picioare de torționar; mai responsabil anchetatorul decât cel anchetat; mai responsabil turnătorul decât cel turnat; mai responsabil activistul de partid decât cel băgat în ședințe de către activist.
Și atunci, dragi colegi amnezici ori neo-ideologi, chiar dacă 40 de ani de totalitarism românesc nu au fost comunism, ei rămân 40 de ani de totalitarism românesc. A relativiza acest totalitarism, a-l prezenta în culori pastelate și pe un ton ludic, cu glumele bune ale celui care nu riscă nimic făcându-le – nu mai e nici amnezie, nici ideologie.
E vorba despre o indiferență față de dramele generațiilor anterioare și de traumele lor; de o opacitate la tot ce depășește cadrul experienței proprii; de inaderență la fenomenul social și la realitatea istorică; de egoism și obtuzitate; de tot ceea un om de stânga trebuie – prin însuși faptul că e de stânga – să respingă. Unui om de stânga nu-i pot fi indiferente planificarea nașterilor, hăituirea minorităților sexuale, privilegierea activiștilor și a securiștilor, aruncarea în închisoare a unui om ca Ion D. Sîrbu, fiu de miner, și transformarea lui Radu Cosașu într-o țintă vie a cenzurii de partid.
Dragi colegi amnezici, trăim într-un prezent cu opțiuni libere. Fiți de stânga și apărați, dacă țineți neapărat, hermina; dar nu și mocirla. //