De același autor
Revista Contrafort a apărut ca o componentă de rezistență necesară într-un context macro în care lupta pentru identitate națională a basarabenilor forja un anumit tip de literatură, opozabilă istoric, politic și identitar colosului (post)sovietic.
Două cărți apărute recent, în genuri diferite (proză și poezie) și care se numără printre cele mai semnificative titluri din anul editorial 2013, au ceva în comun. Sunt semnate de scriitori basarabeni tineri, întrucât Liliana Corobca, autoarea lui Kinderland (Cartea Românească), este născută în 1975, iar debutantul Ion Buzu, autorul lui 3ml de Konfidor (Casa de Pariuri Literare), în 1990.
Nu e aici loc și nici rost pentru o analiză literară a celor două cărți, cu instrumentele specializării de critic și cu marcarea valorii lor artistice, a originalității de formulă și expresie. Ceea ce e important de subliniat este unificarea de câmp literar și de paradigmă culturală pe care cărțile celor doi tineri autori o dovedesc, ca și altele apărute anterior, ca și altele care vor apărea de acum înainte.
E o unificare culturală prin care frații basarabeni, tratați îndeobște cu condescendență pe malurile Dâmboviței de către mitici cu complexe de superioritate, se dovedesc nu numai perfect sincronizați cu cele mai noi tendințe din spațiul românesc, ci și, uneori, în avangarda artisticului, cu ceea ce mișcă formele și rupe convențiile literare. Așa ceva era greu de imaginat cu două decenii în urmă, în 1994, când a apărut Contrafort.
Revista tinerilor (pe atunci) Vasile Gârneț, Vitalie Ciobanu, Grigore Chiper și a celorlalți remarcabili intelectuali basarabeni, datorându-și existența Fundației Culturale Române conduse de Augustin Buzura, a fost de la bun început altceva decât pot concepe adepții literaturii instrumentalizate și ai artei cu mesaj (fie el național ori social). Ea a umplut un gol și a reprezentat, într-adevăr, un contrafort. O componentă de rezistență necesară într-un context macro în care lupta pentru identitate națională a basarabenilor forja un anumit tip de literatură, opozabilă istoric, politic și identitar colosului (post)sovietic.
Contrafort a vrut și a reușit să treacă dincolo de această fază, gândind în interiorul unui alt moment cultural, pledând pentru sincronizare și creând astfel cadrul de posibilități pentru apariția unei noi generații de scriitori. Ei n-au mai vrut să reia, la nesfârșit, modelul bardului național, luminând masele și lăcrimând cu ele, prinzându-se în Hora Unirii la momentele importante și pupându-se apăsat cu „patrioți“ precum Corneliu Vadim Tudor. Ei au vrut și au reușit, dacă nu să creeze, cel puțin să motiveze un alt tip de scriitor, profesionalizat și decomplexat, scriind despre temele lui, explorând individual atât matricea comunitară, cât și acea Europă în forma „creierului meu“, cum scrie undeva, frumos și exact, Mircea Cărtărescu.
Ei au fost, așadar, lovinescieni într-o prelungită și sufocantă fază iorghistă, reeditând bătăliile lui E. Lovinescu pentru autonomia esteticului și specificitatea literaturii. Au fost nevoiți să arate că tinerii scriitori basarabeni nu sunt pornografi (cum nu fusese nici Arghezi văzut așa de N. Iorga), că tinerii scriitori basarabeni nu sunt drogați plătiți de CIA (cum nu fuseseră nici studenții bucureșteni hăituiți în iunie 1990), că, în fine, tinerii scriitori basarabeni nu sunt mai puțin patrioți decât alții dacă nu rimează România cu omenia și rus cu dus. Au primit, firește, acuzațiile din setul românismului de o anumită factură: că sunt vânduți, că sunt trădători de țară și neam, că știu limbi străine (nu-i întâmplător!), că dialoghează relaxat cu intelectualii altor spații culturale (oare de ce?), că nu poartă bentițe tricolore (aha!) și nu-și vopsesc băncile în roșu, galben și albastru (vedeți?).
Colegii noștri de la Contrafort au rămas intelectuali echilibrați și scriitori pe cont propriu, oferind un model de normalitate ce implică reflexivitate, autoanaliză, luciditate și respingând gândirea cu compartimentare categorială și judecata paușală. Propoziția Basarabenii sunt așa și imperativul Basarabenii trebuie să scrie așa au fost corectate nu prin decret, ci prin însăși realitatea polimorfă a unei literaturi scrise în deplină libertate a gândirii și imaginației, după cum și-a dorit fiecare scriitor. Iar Contrafort a oferit și a apărat acest model de pluralism democratic și de pluralitate literară, creând condițiile pentru apariția unei noi generații perfect sincronizate, cum spuneam, cu mișcarea de idei din spațiul românesc și din cel larg-european. Simplu spus, înainte de unirea Basarabiei cu România, spațiul cultural românesc și cel „moldovenesc“ sunt deja unificate; și nu mai evaluăm un scriitor basarabean prin datul său de basarabean, ci prin rezultatul creației sale de scriitor. Iată la ce bun o revistă. Un asemenea efort, o astfel de activitate pe cât de îndelungată, pe atât de dezinteresată – înseamnă patriotism veritabil.
Un Cuvânt către cititori al lui Vasile Gârneț: „Nu știm dacă Andrei Marga, ex-președintele ICR, un recunoscut om de cultură, și-a dat seama că își trece în palmares o tristă contraperformanță: încetarea apariției revistelor de cultură basarabene“.
Punct? //