De același autor
Numai profesorii improvizați își politizează cursurile, confundându-le cu discursurile. Profesorii adevărați merg duminica la miting și luni la Universitate.
La un moment dat, în timpul mitingului de solidaritate cu Andrei Pleșu organizat în Piața Universității de Grupul pentru Dialog Social (și mediatizat părtinitor, neprofesionist, după culoare politică), Andrei Oișteanu, prezentându-l pe Andrei Cornea, a făcut un gest pe cât de simplu, pe atât de frumos. Andrei Cornea este profesor la Universitatea de acolo, a spus Andrei Oișteanu, arătând spre clădirea de peste Bulevard, o clădire care multe mitinguri, manifestații, întruniri a văzut „la Statui“, și nu toate caragialiene.
Un profesor la Universitate venise duminica, la ora 17.00, să protesteze împotriva linșării mediatice a unui alt profesor la Universitate și a politicii struțului adoptate de organismul abilitat și obligat să o sancționeze (Consiliul Național al Audiovizualului); iar de a doua zi, una lucrătoare, profesorul (ca și colegii săi de comunitate) urma să se întoarcă la activitatea, catedra și studenții lui.
Iată un lucru care-mi place mult, spre deosebire de un fapt, din studenția mea, care mi-a plăcut destul de puțin. Pe atunci, cum se apropia vacanța de iarnă, pentru a o „precipita“, studentul român intra în grevă de solidaritate cu Ilie Ilașcu, căinat periodic din trenurile ce-i duceau pe studenții atât de solidari către locurile lor de obârșie. Gemea Universitatea de solidaritate cu Ilie Ilașcu; din păcate, cu excepția câtorva naivi, printre care mă număram, solidaritatea era mai mult de la distanță și din glasul roților de tren...
Problema care se pune însă nu este dacă un om crede realmente în acțiunea civică ori doar o mimează și o speculează. Aceasta este în funcție de setul de valori și, în primă și ultimă instanță, în raport cu caracterul omului. Nu avem aici o regulă, ci o decantare. Treptat, în timp, se vede cine este interesat de problemele societății și cine nu; cine se implică și cine stă deoparte în momentele importante; cui îi pasă de ceilalți și cui – numai de el însuși și de propriile aranjamente.
Ceea ce e important de discutat este, pe lângă diferența dintre politic și civic, granița dintre spațiul politic-civic, comun, și ariile profesionale, distincte.
Altfel spus, are dreptul un profesor la Universitate ca la orele lui de curs să vorbească despre un abuz politic din sfera spațiului public? Are dreptul un coleg al său să riposteze, dintr-un alt amfiteatru plin cu studenți, printr-un discurs politic justificând abuzul? Ce anume îi împiedică pe cei doi să traverseze, simbolic, Bulevardul și să umple instituția de învățământ cu un conținut civic, politic și, vai, politicianist?
Aș spune că nu numai regulile și normele academice, ci și amintirile comune ne împiedică – indiferent de convingerile și preferințele noastre politice – să desființăm Bulevardul și să amestecăm lucrurile. Sunt încă proaspete în memorie regulile strâmbe de dinainte de 1990, când se blocaseră posturile universitare, studenții eminenți erau obligați să devină navetiști, iar membrii de partid căpătau o medie mai mare prin chiar faptul că erau membri de partid. Se țin încă minte realitățile din învățământul preuniversitar, în care directorul de școală tremura în fața activistului de partid, iar profesorul nu putea lăsa repetenți, fiindcă statisticile oficiale raportau realizări peste realizări. Nu se poate, încă, uita cum arătau nu numai ziarele, ci și revistele culturale în ultimii ani ai Epocii de Aur, cu una, două, trei, patru, cinci, șase, opt, zece, douăsprezece pagini integral ocupate de portretele, discursurile și indicațiile ceaușiste. E încă atât de vie ingerința ideologiei unice în cursurile, lecțiile, analizele (de laborator științific ori de atelier literar), contribuțiile și textele specialiștilor din mai multe generații, încât orice posibilă analogie este evitată de toți cei care vor să meargă duminica la miting și luni la Universitate.
Le înțeleg și le susțin punctul de vedere, chiar dacă este limpede că ideologia unică a totalitarismului a lăsat loc unui fascicul de oferte și opțiuni politice. Dar dacă învățământul, cercetarea, profesiile au fost eliberate de ideologic în 1990, acest cadru al normalității trebuie menținut, pentru a fi valabil și pentru învățământul, cercetarea, profesiile generațiilor următoare.
Căci un medic se luptă cu boala unui om, nu-și selectează pacienții după carnetul de partid. În cursul unui profesor de geografie latitudinea și longitudinea vor rămâne, indiferent de ce se scandează în stradă și de ce se vorbește la Statui. Chiar și în domeniul meu, în care doza de interpretabil e mai mare, Geo Dumitrescu nu va fi un autor mai puțin important prin aceea că a fost de stânga, după cum Mircea Eliade nu va fi un autor mai puțin important prin aceea că a fost de dreapta.
Numai profesorii improvizați își politizează cursurile, confundându-le cu discursurile. Profesorii adevărați merg duminica la miting și luni la Universitate. //