Personalitate și umanitate

Daniel Cristea-enache 29.04.2014

De același autor

Poeta Nina Cassian a murit la New York pe 14 aprilie. Avea 89 de ani.

Cu Nina Cassian dispare o poetă de vârf și se încheie o epocă. Dacă relevanța textelor poe­ti­ce e în funcție de talentul autorilor, im­pon­de­rabil, inclasificabil și nontaxonomic, ge­ne­ra­ția literară din care a făcut parte Nina Cassian este – de mult – un operator de istorie li­te­rară și culturală, în sens larg.

E vorba de tinerii intelectuali, majoritatea cu convingeri de stânga în timpul celui de-al doilea război mondial, care ul­terior au devenit maturii be­neficiari ai epocii realismului so­cialist și care, mai apoi, au constatat cu amărăciune la ce a dus comunismul visat, susținut și pre­di­cat de ei.

Segmentul biografic inițial este unul de en­tu­ziasm al internaționalismului utopic-egalitar și de respingere netă a naționalismului ce fas­ci­nase generația anterioară, a lui Eliade. Nina Cassian, Geo Dumitrescu, Marin Preda și cei­lalți visează nu numai să fie scriitori, ci și să opu­nă o anume gândire unui establishment de dreapta progesiv transformat într-o struc­tură totalitară. Segmentul următor înseamnă acomodarea încă tinerilor autori cu o altă struc­tură totalitară, impunând o nouă gândire uni­că și pretinzând conformarea la ea. Deși avan­tajele (ediții, tiraje, premii de stat) sunt con­sis­tente, entuziasmul începutului de credință comunistă, deja anemiat în epo­ca Dej, dispare complet odată cu Epoca de Aur a lui Ceau­șescu. De idealurile ti­ne­reții revoluționare se va alege praful. Realitatea socială este la antipodul celei pe care foș­tii tineri visau s-o cons­tru­iască – iar contribuția lor, fie și simbolică, la instalarea so­cialismului real le dă coș­ma­ruri, nevroze, traume.

Generația aceasta nu se va mai putea salva de­cât prin literatură, adică într-un mod com­plet diferit de cel pe care mizaseră în anii ‘40, când voiau să schimbe o lume cu alta. Lumea „nouă“ îi dezamăgește și, tot mai frecvent, îi ori­pilează cel puțin în aceeași măsură ca lu­mea „veche“ împotriva căreia orice tânăr, prin chiar tinerețea lui, avea a protesta. A nu mai putea să schimbi lumea în care trăiești, a nu mai putea, barem, să visezi la așa ceva e o lecție dură pe care această generație a pri­mit-o: nu din sfera ideilor, ci din cea a fap­te­lor și a datelor.

Nemaiputând să schimbe, încă o dată, so­cie­tatea, scriitorii aceștia s-au refugiat, toți, în a reforma literatura. Arta a primit toată voința de reprezentare și întreaga lor capacitate trans­formatoare. Poezia românească și romanul au­tohton sunt marii beneficiari ai dez-iluzionării, ai dez-amăgirii și ai reinvestirii de valori din dreptul acestei generații excepționale. Valorile sociale vor fi apărate, susținute și codificate cultural prin expresivități și specificități. Ma­rile teme vor fi, în marile cărți, scuturate de zgura ideologiei unice și a gândirii după șa­bloa­ne. Problemele esențiale ale omului, axe­le existenței umanității dincolo de epoci is­to­rice vor fi repuse acolo unde cenzura și poliția gândirii au creat un interval de maculatură ideologizată.

Nu numai personalitatea scriitorului, ci și uma­nitatea pe care el visase să o exprime sunt implicate în cărțile, noi, pe care el le scrie. Li­teratura devine miza, într-o epocă în care ar­tistului autentic îi e tot mai rușine cu deviza. Curajul social, acțiunea politică, sentimentul civic, ardența revoluționară sunt transferate în zona ficțiunii. Numai arta mai poate în­semna ceva, într-o societate confiscată de un stat totalitar și încremenită în rutină lo­zin­car­dă și birocrație monoideologică.

Se înțelege, astfel, mai bine efortul Ninei Cas­sian de a disloca, cu textele sale, clișeele, pre­judecățile; în primă și ultimă instanță, for­mele. Poeta avea oroare nu de vid, ci de spa­țiile culturale aglomerate de semne care nu mai semnifică nimic. Poezia trebuie să fie rup­tură culturală, joc narcisist, eliberare a lim­ba­jului și desfășurare a imaginarului personal. În plin stalinism, Nina Cassian sperie forurile chiar și cu arta sa angajată de partea Par­ti­dului. E ceva ce nu se potrivește: autoarea noastră iese prea des și prea încrezătoare din rând, e incontrolabilă chiar și atunci când ne susține Tezele. Limbajul și imagistica, turnura unui text și răsucirea unui vers o trădează. În anii ‘50, Nina Cassian slăvește Partidul, dar li­teratura sa e pură Avangardă.

Treptat, Partidul iese din tabla ei de valori, pierzându-se, vorba poetului, în zarea eternei dimineți – și Literatura (tot cu majusculă) de­vine centrală și esențială. Vitalitatea Ninei Cas­sian a fost, până la sfârșit, una și aceeași cu vitalitatea artistică a textelor sale. Poeta a dat personalitate fiecărui rând, iar rândurile, ele, nu au trădat-o. Au ținut-o în formă și i-au dat o neverosimilă tinerețe. Ca în cazul ori­cărui scriitor adevărat, se poate spune că nu Nina Cassian a scris poeme și Marin Preda a scris romane – ci poemele Ninei Cassian au creat-o pe adevărata Nina Cassian; și ro­ma­nele lui Preda l-au născut pe Preda.

Dispare definitiv un poet de vârf? Moare, cu ade­vărat, un mare scriitor? Textele lor sunt și vor fi atât de vii, încât înclin să cred că nu. //

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22