De același autor
Într-un discurs inaugural puțin mai rafinat decât cele din campania electorală, Donald Trump a atacat „establishmentul care știe cum să se protejeze pe sine, dar nu și pe cetățenii țării noastre. Victoriile lui nu au fost și victoriile tale. Triumful lui nu a fost și triumful tău“. Cândva o mare națiune, astăzi vedem „mame și copii prinși în capcana sărăciei din orașele noastre interioare, fabrici ruginite împrăștiate precum pietrele funerare peste peisajul națiunii noastre... bandele criminale și drogurile au răpit prea multe vieți și au jefuit țara noastră de un potențial nerealizat. Acest carnagiu american se oprește aici, se oprește chiar acum“.
Comentatorii s-au năpustit repede asupra expresiei „carnagiul american“ ca fiind o noțiune mult prea distopică pentru inaugurarea unei președinții. Dar oare imaginea întunecată oferită de Trump reprezintă într-adevăr America de astăzi? Sau este doar un alt „fapt alternativ“ din seria deja cunoscută - precum cele 3 până la 5 milioane de voturi ilegale sau magnitudinea mulțimilor venite pentru discursul de inaugurare? Răspunsul este complicat.
Revirimentul economiei
Redresarea economică a Statelor Unite de după 2007 a depășit-o pe cea a competitorilor ei; deși fragilă, „creșterea economică... rămâne invidia lumii dezvoltate“, spune Wall Street Journal. Și în timp ce Japonia vinde mai multe scutece pentru adulți decât pentru copii, iar Danemarca lansează campanii de educație sexuală pentru promovarea procreării, Statele Unite sunt mult mai bine poziționate pentru a evita declinul demografic de care sunt atinse Europa, Rusia, Japonia și China. America păstrează o cultură antreprenorială de invidiat; valoarea combinată a tuturor „unicornilor“ europeni de tehnologie creați în anii 2000 pălește doar prin comparație cu Facebook. Chiar dacă lupta cu rasismul este departe de a se fi încheiat, grupurile minoritare aflate în plin avans demografic rămân optimiste cu privire la capacitatea lor de a trăi „visul american“. Chiar problemele specifice accentuate de Trump sunt mai puțin alarmante decât sugerează limbajul folosit. Criminalitatea a scăzut în ultimii 25 de ani. „Americanii trăiesc acum într-una dintre cele mai puţin violente epoci din istoria națiunii“, concluzionează Matt Ford în The Atlantic. Retorica „fabricilor ruginite“ este nedreaptă în raport cu producția manufacturieră, care a crescut la nivel național (deși locurile de muncă au avut de suferit pe fondul automatizării). Imigrația ilegală scade de un deceniu, iar de la Marea Recesiune mai mulți migranți mexicani s-au întors acasă decât au venit în Statele Unite.
La scară națională, „carnagiul american“ nu este o descriere potrivită a SUA. Dar este o realitate tristă pentru o mare parte din muncitorimea albă și clasa de mijloc vulnerabilă, categoriile-cheie care au făcut posibilă o președinție Trump. Globalizarea și liberalizarea comerțului au făcut minuni pentru elitele de pe coastă, pentru piețele financiare și pentru clasa de mijloc în creștere din Asia. Dar roadele lor s-au dovedit amare pentru Middle America.
Industriile americane au arătat rezistență în răspunsul lor la NAFTA și în concurența cu Japonia și Germania; pe de altă parte, intrarea Chinei în Organizația Mondială a Comerțului (WTO) a zdrobit multe dintre comunitățile manufacturiere. Producătorii americani nu au putut concura cu o țară care combină în mod unic o „mână de lucru uriașă, salarii super reduse, sprijin guvernamental“. Rezultatele? 2,4 milioane de americani și-au pierdut locul de muncă între 1999 și 2011, din cauza concurenței chineze, iar muncitorii albi de vârstă mijlocie din Upper South, Appalachia și Midwest au fost puternic afectați.
Globalizarea inechitabilă
Apologeții globalizării au recunoscut de multă vreme costurile sale inegale și au promis remedii pentru „perdanți“. Dar ajutorul guvernamental a fost un fel de „plasture pentru o economie care avea o arteră spintecată“. Iar „șocul chinez“ nu a fost singura presiune asupra clasei de mijloc inferioare și a muncitorilor albi. Sindicatele slabe, societatea civilă destrămată, automatizarea, imigrația ilegală, sistemul mediocru de învățământ public au afectat nu numai mobilitatea socială, dar au erodat noțiuni tradiționale, precum cel de siguranță sau de apartenență.
Pentru a înțelege mai bine consecințele, ne putem uita la profilul făcut de Wall Street Journal unui ținut din Pennsylvania. De peste 25 de ani, ținutul Luzerne nu a votat pentru un candidat republican la președinție, dar acum Trump a obținut victoria la o diferență de 20 procente. Locurile de muncă în industria manufacturieră s-au redus cu o treime în ultimii 16 ani, fără ca noile joburi din industria serviciilor să ofere venituri comparabile. Organizațiile comunitare – biserici, sindicate, societățile fraternale (care pentru Alexis de Tocqueville expuneau esența caracterului american) - deveniseră tot mai slabe. Totodată, mulți dintre alegătorii democrați au votat pentru candidatul republican; Trump era văzut ca „un alt Obama“, un „agent al schimbării“. Acești alegători erau destul de răspândiți la nivelul Rust Belt-ului american („Centura Ruginită“, zona de nord-est, până nu demult inima industrială a SUA, acum în declin), care a jucat un rol important în victoria lui Trump. Mai presus de toate, ținutul Luzerne se confruntă, ca și alte comunități similare, cu un nou flagel: dependența de analgezice și heroină. Observatorii au comparat această criză de sănătate publică cu epidemia de cocaină și SIDA din anii ’80 sau chiar cu explozia ratei de mortalitate din Rusia postsovietică. Un veritabil carnagiu.
Orbirea partidelor
Niciunul dintre partidele politice nu a răspuns în mod adecvat crizei care se apropia. De mai multă vreme, sondajele arătau că mica burghezie și clasa muncitoare albă, o parte importantă a bazei republicane, erau mai puțin neoliberale decât conducerea partidului. Puțini erau cei care împărtășeau entuziasmul elitelor de partid pentru mâna de lucru slab calificată din afară, comerțul liber sau tăierile de impozite pentru cei cu salarii mari.
Pe fondul amplificării dislocărilor sociale și economice la nivelul acestui grup demografic, anumiți intelectuali au încercat să împingă Partidul Republican într-o direcție comunitară, oarecum de-a lungul liniilor gaullismului francez, al creștin-democraților europeni sau către conservatorismul britanic al „unei singure națiuni“. Dar partidul a evitat o reinventare autentică. Această inflexibilitate și lipsa de creativitate intelectuală, cuplate cu resentimentele culturale (și rasiale) incitate de media conservatoare, i-au asigurat lui Trump spațiul de manevră politică pentru a se transforma în campionul „omului uitat“.
Și stânga americană are partea sa de vină. Focalizarea îngustă asupra unui stat asistențial cu atribuții extinse a făcut imperceptibilă dorința reală a alegătorilor pentru un loc de muncă decent și pentru statutul moral pe care acesta i-l conferă. Cu zelul celor convinși că se află de partea bună a istoriei, prin excluderea vocilor social conservatoare și adoptarea unor poziții ideologice pure pe chestiunea controlului armelor de foc, a imigrației, a avortului și a căsătoriilor gay, democrații au pregătit terenul pentru distrugerea partidului în vaste regiuni ale țării. Chiar înainte de alegeri, oficialii Partidului Democrat din Ohio au avertizat campania lui Clinton despre convingerea alegătorilor locali care credeau că partidul național „era mai preocupat de cum folosește o persoană baia“ - o referire la dezbaterea generată despre drepturile transsexualilor - „decât de locurile lor de muncă“. Acest liberalism clintonian - combinat cu progresismul cultural militant - cu greu ar fi putut recâștiga inimile majorității alegătorilor din Middle America.
Fantasmele salvării
Trump s-a prezentat drept protectorul victimelor „carnagiului american“. Cu siguranță că acest lucru este un populism fals. Cu toate acestea, Trump creionează o cale independentă, cel puțin în sens retoric, anunțând mari investiții în infrastructură, extinderea concediului de maternitate, o politică industrială națională, precum și un înlocuitor veritabil la Obamacare. Un astfel de populism conservator ar putea îmbunătăți condiția socială a suporterilor mai puțin înstăriți - și, probabil, a comunităților foarte sărace (latino și de culoare). Dar această revoluție politică ar cere președintelui o disciplină morală, o rigoare intelectuală și o compasiune autentică pentru ceilalți americani - virtuți aproape inexistente, fie în campanie sau în cariera lui Trump.
Chiar și dacă „trumpismul“ reușește să îl transceandă pe Trump omul, costurile discursului apocaliptic al președintelui depășește orice beneficii potențiale. Conservatorismul, scrie Yuval Levin, „înseamnă recunoștința... pentru ceea ce este bine și pentru ceea ce funcționează în societatea noastră“. Viziunea lui Trump este lipsită de o astfel de smerenie. Între epoca (nedefinită) când America era măreață și propria lui ascensiune stă neantul - nicio realizare, lider sau vreo instituție care merită să fie prețuită. Cuvintele lui Trump de la Convenția Republicană - „Doar eu pot să repar“ - sugerează un mesianism cu totul nepotrivit pentru o republică constituțională. Insidios, Trump îi transformă pe cetățenii care suferă în mod real în victime dependente. Suferința conferă o inocență morală. Este ca și cum noi, numai noi, am suferit vreodată. Restul lumii ducă-se naibii. Această nerecunoștință, atracție pentru fantasmele salvării, nostalgie și victimizare sunt nepotrivite pentru un popor liber și autonom. Reamintindu-ne cuvintele lui Lincoln, acestea nu sunt trăsăturile națiunii care a fost, este și trebuie să fie din nou - într-un secol în care crizele globale au nevoie de un leadership american activ - „ultima, cea mai bună speranţă a lumii“.
* David Jimenez este Fulbright Scholar şi predă limba engleză și studii americane la Universitatea Ovidius din Constanţa.
Opiniile din acest articol sunt strict personale.
Traducere de OCTAVIAN MANEA