De același autor
Jurnalul de repetiții la Julius Caesar întocmit de Cristina Rusiecki este un document important nu doar pentru înțelegerea modului în care piesa lui Shakespeare ajunge să vorbească în acest spectacol modern despre teme importante ale zilelor noastre, pentru analiza lecţiei de regie à la Hausvater, ci și pentru modul cum teatrul timișorean a parvenit să facă față cu brio unui proiect atât de dificil, etalând o echipă sudată, pentru care directoarea teatrului s-a luptat prin ani.
În culegerea de articole pe tema repetițiilor, apărută la Editura Nemira sub îngrijirea lui George Banu (Repetițiile și teatrul reînnoit), Odette Aslan, cunoscut estetician francez, preciza, semnalând importanța repetițiilor: „o operă dramatică nu este un material imediat, ci un teren de explorat“. Cu și mai mult timp înainte, dramaturgul german Heinrich von Kleist vorbea despre „elaborarea progresivă a ideilor unui spectacol“. Or, unde altundeva se poate petrece acest lucru decât în spațiul repetițiilor, de departe cel mai creativ și fascinant moment din istoria spectacolului teatral?
Secolul regiei, care a extins autonomia teatrului, a dat momentului repetițiilor o și mai mare importanță ca loc al genezei și afirmării nu doar a noilor teorii, ci și, mai cu seamă, a regulilor practice de aplicare. Cum, în ultima vreme, nașterea spectacolului de teatru are la origini și o largă comuniune energetică (vezi practica atelierelor lui Andrei Șerban), e posibil ca pe viitor să asimilăm repetițiilor nu doar atelierul de lucru premergător, ci și acel spațiu nedefinibil al creației din care irumpe misterul teatral.
În ciuda acestui complex de indeterminante, repetițiile au intrat în ultima vreme tot mai des în vizorul cercetătorilor, dornici să smulgă artiștilor surprinși în procesul creației secretul acestuia, adevăruri adesea rămase neelucidate la o simplă vizionare a spectacolului.
Cărțile scrise despre acest fenomen stau mărturie și cităm, spre pildă: Hamlet, spectacolul morții, de Marta Petreu, despre celebrul spectacol clujean al regretatului Vlad Mugur, volumul Titus Andronicus, alcătuit de Patrel Berceanu, dispărut și el, pe marginea spectacolului de la Teatrul Național din Craiova semnat de Silviu Purcărete, sau recentele caiete de repetiție recuperate de Monica Săvulescu Voudouri, despre Regele Lear, spectacolul avangardist al regizorului Radu Penciulescu din deceniul 6 al secolului trecut. Lor și altor câtorva din acest gen li se alătură recenta apariție editorială Despre dictatori și alți demoni, de Cristina Rusiecki, tipărită sub sigla Atent, caiet critic al Teatrului Național din Timișoara, cu finanțare de la AFCN. Subintitulată Jurnal de repetiții, cartea abordează pe multiple planuri procesul de creație al spectacolului Iulius Caesar de Shakespeare, în regia lui Alexander Hausvater, pe scena teatrului timișorean.
CRISTINA RUSIECKI - Despre dictatori şi alţi demoni. Iulius Cezar – Jurnal de repetiţii // Teatrul Naţional Timişoara, Colecţia ATENT, 2013 |
Prima observație o impune însăși alegerea subiectului. Fiindcă autoarea găsește aici ocazia de a face o operă de cercetare centrată, pe de o parte, pe tematica teatrului politic, subiect stringent actual, și, pe de alta, privind concepția teatrală și stilul unuia dintre cei mai interesanți și personali regizori din România postdecembristă. Aproape că cele două teme se suprapun, pentru că demersul artistic al regizorului Hausvater s-a produs întotdeauna în interiorul politicului, el făcând și aici o pledoarie pentru implicarea cetățeanului, a artistului în politic, definitorie, în opinia sa, pentru societatea contemporană. Piesa aleasă e ea însăși un argument al acestei angajări, Julius Caesar fiind o subtilă și pasionantă analiză a capcanelor puterii care ajunge la dictatură pe care autorul renascentist o întreprinde. „Sunt două lucruri care mă fascinează – spune Hausvater cu referire la piesă. Unu: cu cât ai mai multă putere, cu atât descoperi în tine mai multe ambiții pe care nu le-ai avut niciodată sau pe care nu voiai să le cunoști vreodată; de exemplu, plăcerea violenței, plăcerea reală a omului să omoare... liberalismul din noi nu acceptă asta...“. La punctul doi, regizorul invocă manipularea: „În Florida s-a făcut un contract între un penitenciar și un post TV care voia să televizeze execuția unui om. Biletul ca să vezi cum îl execută costa 31 de dolari. Au fost 20.000–30.000 de doritori. Senatul a oprit proiectul“.
Exemple de acest tip din vasta experiență a regizorului abundă în explicațiile sale privind necesitatea teatrului politic. Cât priveşte piesa aleasă, Iulius Caesar, e limpede că subiectul istoric e aici pretext, regizorul construindu-și spectacolul pe simboluri transparente și cuprinzătoare (introduce de altfel în spectacol un personaj fictiv, Profesorul, menit să facă legătura între trecut și prezent.). Despre actualitatea temei și teatrul politic se pronunță și directoarea teatrului din Timișoara, Ada Lupu Hausvater: „Iulius Caesar ridică o problemă pe care trebuie să o reconsiderăm și să ne întrebăm în ce măsură suntem și vrem, ne place sau nu ne place să fim manipulați și până unde voința politică este o voință indusă sau reală, în ce măsură reprezintă conștiința sau nu. E momentul să ne punem întrebări, inclusiv despre noi... Cred că ar trebui să avem atitudine în tot ce facem ca semn al conștiinței“.
Partea poate cea mai pasionantă a cărții Cristinei Rusiecki se încheagă în jurul acestui subiect incitant, cu ajutorul mărturiilor interpreţilor, care parcurg în timpul repetițiilor un drum bulversant de la neangajare la responsabilitate civică și implicare. Autoarea îi înregistrează și comentează. Din poziția de inițiator al jocului, dar și de călăuzitor spre înțelesurile dramei puterii, regizorul pledează pentru statutul de artist angajat, pe care l-a reprezentat cu asupră de măsură în teatrul românesc, de la acel faimos cap de serie, spectacolul Au pus cătușe florilor din anii ‘90.
La rândul ei, autoarea se alătură demersului, declarând: „O țară unde corupția se împrăștie endemic, sub oblăduirea poliției... unde sentimentul dreptății și cel al demnității, la pachet cu respectul pentru meritocrație, par în bună parte eradicate din ființa națională... mă gândesc că tocmai în băltirea asta mucedă a găsit Hausvater, cu conștiința lui de cetățean, cu tinereţea și fantezia convingerilor, să facă teatru politic“. Prin extensie, Cristina Rusiecki face și unele observații riscante privind absența, după părerea ei, sau slaba lui reprezentare a teatrului politic în societatea românească. Realitatea o contrazice însă, dacă ar fi să luăm în calcul doar boomul dramaturgiei tinerilor, ale căror piese provoacă aprinse dezbateri.
Într-un alt plan al lucrării, sub semnul admirației pentru regizorul pe care, după mărturisirile sale, îl urmărește de peste 20 de ani, autoarea încearcă și reușește un portret din mers al artistului Hausvater. Ne vorbește despre stilul său sintetic, despre modalitățile dinamice de lucru, despre proverbiala energie și autoritate. O face tot cu ajutorul actorilor, tinerii Matei Chioaru, Cătălin Ursu, Doru Iosif, Ion Rizea, Ana Maria Cojocaru, Ioan Strugari (căruia îi este dedicată de altfel cartea, în memoria prea grăbitei sale dispariții), cei care răspund cu solicitudine invitației de a ține jurnale paralele, citate copios în carte; cu contribuția tuturor celorlalți membri ai echipei, de la Judit Dobre-Kóthay, cu admirabilele ei lecții practice de scenografie, la compozitorul canadian Yves Chamberland, de la tânăra costumieră Velica Panduru la Răzvan Mazilu, în dubla sa calitate de interpret și coregraf, sau Codruța Popov, dramaturg aplicat al teatrului. Cu toții vorbesc despre „aerul electric“ care a dominat atmosfera repetițiilor la acest spectacol, însoțindu-l și după, în reprezentațiile de la Teatrul Naţional din Timișoara, care și-au găsit deja admiratorii.
Jurnalul de repetiții la Julius Caesar întocmit de Cristina Rusiecki este un document important nu doar pentru înțelegerea modului în care piesa lui Shakespeare ajunge să vorbească în acest spectacol modern despre teme importante ale zilelor noastre, pentru analiza lecţiei de regie à la Hausvater, ci și pentru modul cum teatrul timișorean a parvenit să facă față cu brio unui proiect atât de dificil, etalând o echipă sudată, pentru care directoarea teatrului s-a luptat prin ani. Munca autoarei, reputat critic de teatru, mai scoate la iveală și o altă realitate, efortul criticului implicat care, părăsind starea contemplativă a comentatorului de pe margine, intră în arena dezbaterilor din laboratorul teatrului pentru a face mai clar saltul de la text la spectacol, felul în care vorbele sunt încorporate în imagini. Citând pe parcurs din scenariu și comentând imaginile care se nășteau sub ochii ei, autoarea surprinde cu acuitate drumul de la idee la redarea acesteia pe scenă într-o carte originală, în același timp documentată și atractivă la lectură, ca un roman.
E de la sine înțeles că spectacolul de teatru, creație efemeră și perisabilă, beneficiază astfel de o stocare inedită în memorie, necesară pentru viitorul acestei arte, pentru istoria ei, ca și pentru fiecare dintre cei care o scriu. Un motiv în plus pentru a considera cartea Cristinei Rusiecki și pasiunea cu care a scris-o un gest cultural de importanță majoră. Oamenii de teatru, dar și spectatorii preocupați să înțeleagă spectacolul ca act de cultură, social și politic au în cartea Cristinei Rusiecki un instrument de lucru îndestulător. //