De același autor
Dacă România este o ţară în care guvernele cad, statul de drept se prăbuşeşte şi axa strategică şi politica externă şi de securitate sunt pe punctul să se schimbe, pentru că pe nişte psihopaţi şi penali cu oarecare acces la putere i-a lovit brusc amocul, avem o problemă.
S-au întâmplat atâtea lucruri „incredibile“ în ultimele luni, cu atâta viteză şi intensitate, încât este greu să pui ordine în lanţul cauzal ce defineşte acest episod cu totul bizar din istoria noastră contemporană. Cum a început totul? Când? Care a fost punctul în care pragul critic a fost atins, punctul în care mecanismul s-a declanşat, bulversând în calea sa statul de drept şi punând în pericol vocaţia europeană a ţării noastre?
Pare important să ne punem aceste întrebări. Trebuie să înţelegem totuşi ce s-a întâmplat. Nu putem înţelege fără a pune întrebările corecte. Identificând punctele critice, momentele de inflexiune, avem şansa să identificăm mai bine cauzele şi raţiunile acestor evenimente.
Retrospectiv privind, ies în evidenţă câteva astfel de momente critice, de turnură: 1) minirevoluţia televizată din ianuarie 2012; 2) căderea Guvernului Ungureanu prin manevrele partidului pe care se presupunea că îl reprezintă; 3) arestarea lui A. Năstase.
Dintre acestea, să ne oprim la momentul căderii Guvernului Ungureanu. Intuitiv vorbind, pare momentul nodal. Şi ajunşi aici, nu putem evita să punem reflectorul pe actori, personajele cheie. De pildă, pe o persoană care nu numai că a fost asociată cu o serie de acţiuni premergătoare care – azi înţelegem mai bine - au avut implicaţii serioase pentru viaţa publică românească, dar, mai mult, a anunţat şi teoretizat în mod programatic aceste acţiuni. D-l Frunzăverde – deşi foarte discret în ultima vreme - este un personaj central în toată această poveste care a dat România peste cap. Văzând unde am ajuns, realizăm că, în ceea ce-l priveşte, responsabilităţile pentru ce se întâmplă nu sunt doar morale şi simbolice.
Să facem un efort de memorie. Merită. Ne ajută să revenim mental la atmosfera de dinaintea furtunii şi astfel să înţelegem mai bine relevanţa întrebărilor pe care le vom pune mai jos. Iată cum se prezentau lucrurile într-un bilanţ făcut la sfârşitul lui mai, 2012. Un bilanţ bazat strict pe fapte documentabile în domeniul public, nu pe speculaţii. La acea dată se putea spune că:
a) Manevrele lui Frunzăverde au contribuit la căderea unui guvern şi la distrugerea din interior a unei coaliţii parlamentare. Fapt.
b) Din datele publice reiese că Frunzăverde şi asociaţii săi au fost parte a unei mişcări coordonate transpartinic (lucru repetat public de către acesta de mai multe ori). Fapt.
c) Acţiunile lui Frunzăverde au contribuit la căderea unui guvern condus de persoana considerată în mediile diplomatice şi de informaţii occidentale ca fiind garantul continuării procesului de occidentalizare şi reformă în România în următorul ciclu electoral. Fapt.
d) Aceste acţiuni au dus la instalarea unei noi puteri ce s-a delimitat radical de puterea anterioară. Fapt.
e) Noua putere anunţă public în Parlamentul României intenţia de reorientare sau de recalibrare a direcţiei politicii externe româneşti, de la Vest către Est, şi anunţă public existenţa unor canale de comunicare şi coordonare informale între noile autorităţi de la Bucureşti şi importanţi lideri nonoccidentali aflaţi la cârma unor state ce văd în mod tradiţional România că parte a sferei lor de influenţă. Fapt.
g) Noua putere anunţă programatic ca obiectiv distrugerea opoziţiei reformiste şi prooccidentale şi trece rapid în parlament o lege recunoscută de toată lumea (inclusiv propriii suporteri) ca fiind menită să reducă la minimum şi să incapaciteze viitoarea opoziţie parlamentară (Legea electorală). Fapt.
i) Noua putere ia imediat măsuri de natură economică menite să submineze interdependenţa cu partenerii occidentali şi să sporească dependenţa faţă de resurse nonoccidentale. Fapt.
j) Noua putere porneşte imediat o campanie de incapacitare pe plan extern a preşedintelui României (recunoscut de cancelariile occidentale ca principalul vector al prooccidentalismului românesc). Fapt.
k) Noua putere dă semnale tot mai clare că vrea să împingă România în direcţia unei crize constituţionale, deşi este evident că, în actualele condiţii economice internaţionale, o criză constituţională ar împinge imediat ţara într-o criză economică şi politică majoră, cu implicaţii incalculabile. Fapt.
La vremea respectivă, notam că toate cele de mai sus sunt fapte verificabile din surse deschise şi că suntem în faţa unor evoluţii care se pot transforma rapid într-un punct de turnură în istoria noastră contemporană. Ce a urmat este bine cunoscut. Suspendarea preşedintelui şi o lovitură de stat care a bulversat România, confirmând cele mai rele temeri. Lista de mai sus pare o joacă de copil în comparaţie cu evoluţiile ulterioare. Nu are rost să intrăm aici în amănunte. Azi nu mai încape vorbă că în discuţie este un adevărat punct de turnură în istoria noastră contemporană.
Rămân însă întrebările.
Prima întrebare, înainte de orice, este cum procedăm cu temele de mai sus? Să ne facem că uităm? Să ne prefacem că privim în altă parte şi să pretindem – în numele reconcilierii etc. - că până la urmă toate acestea sunt irelevante? Este o atitudine care poate fi justificată până la un punct. Dar nu cumva am trecut de mult de acel punct?!
Avem totuşi tot dreptul să ne întrebăm în ce măsură acest lanţ de evenimente este sau nu este un simplu accident. Avem în faţă o serie de coincidenţe? Sau e vorba de altceva? Două ipoteze. Prima este că este vorba de o sumă de evoluţii accidentale care par foarte dubioase privite retrospectiv, dar care, în evoluţia lor naturală, sunt mai puţin sinistre decât par. A doua este că factorul accidental şi improvizat nu este suficient de solid ca să ofere o explicaţie satisfăcătoare.
În ce măsură tot acest lanţ de evenimente are rădăcini şi ramificaţii în zone mai puţin transparente public, care ar trebui investigate şi făcute publice? În ce măsură personaje precum polticianul mai sus menţionat conduc spre structuri instituţionale mai mult sau mai puţin formale, acţionând deliberat şi organizat? Nu e vorba de teorii ale conspiraţiei. Să repetăm: este vorba de o serie de fapte, de evenimente publice, care necesită totuşi nişte explicaţii. Nu ne putem reduce doar la teoria că toate s-au întâmplat pentru că X e psihopat megaloman (chiar dacă este); că Y este sociopat (şi este); că Z vrea să scape de puşcărie (şi chiar vrea) sau că poporul român e cum e (chiar dacă este exact aşa). Este prea superficial. Chiar neserios.
Sau să formulăm din alt unghi. Dacă România este o ţară în care guvernele cad, statul de drept se prăbuşeşte şi axa strategică şi politica externă şi de securitate sunt pe punctul să se schimbe, pentru că pe nişte psihopaţi şi penali cu oarecare acces la putere i-a lovit brusc amocul, avem o problemă. În mod normal, aşa ceva nu se putea întâmpla fără convergenţa altor elemente adiţionale.
Sau poate că avem aşteptări prea mari de la ţara noastră şi exact aşa stau lucrurile...
În fine, e de discutat. Oricum, ideea este că, dacă vrei să încerci să clarifici ceva, trebuie să începi de undeva. Or, în acest moment, evenimentele asociate căderii Guvernului Ungureanu şi indiciile şi direcţiile devoalate de anumite personaje politice în acea perioadă par să fie punctul cel mai promiţător prin care se poate intra în analiză. Întrebarea este: vrem să ne angajăm în acest efort investigativ? Sau o lăsăm aşa cum a căzut şi mergem mai departe ca şi cum nimic nu s-a fi întâmplat? //