De același autor
Trei observaţii privind dezbaterea şi strategia legate de puciul parlamentar din 3-6 iulie 2012, observaţii care se vor implicit şi trei sugestii strategice pentru apărătorii statului de drept. Toate se învârt în jurul unei teme cheie: legitimitatea regimului statal impus de evenimentele recente.
1) În actuala discuţie, tindem să suprapunem în analize şi discuţii două lucruri legate, dar diferite: a) puciul parlamentar din 3-6 iulie 2012 şi b) instaurarea unui sistem pe care îl numim momentan stat cleptocratic-oligarhic-autoritar. În perioada ce va urma, vom avea ocazia să studiem fenomenul şi să determinăm care dintre aceste faţete este dominantă. Vom putea să înţelegem mai bine acest sistem şi atunci vom şti şi ce etichetă conceptuală îl descrie mai bine.
Cert este un lucru, pe care trebuie să-l repetăm: indiferent de modul în care se instaurează (lovitură de stat sau majoritarianism), indiferent de ce nume îi vom da, un sistem de acest tip rămâne exact ceea ce este: negarea statului de drept. Legitimitatea sa ultimă – atâta câtă este – decurge din pura putere politică, nu din cea a dreptului. Oricât ar mima retorica şi gestica statului de drept, statului cleptocratic-oligarhic-autoritar îi lipseşte legitimitatea dată de domnia legii. Legitimitatea statului de drept este netransferabilă altor sisteme. Nu poţi avea un stat cleptocratic-oligarhic-autoritar cu proprietăţi ale statului de drept.
Prin urmare, un lucru va trebui să fie foarte clar tuturor şi trebuie repetat: acest tip de sistem este malign, chiar şi dacă ar fi instaurat prin vot popular şi democratic. Legitimitatea statului de drept nu poate fi substituită prin voinţa majorităţii şi cu atât mai puţin a unei minorităţi oligarhice.
2) Lupta ce se dă în jurul legitimităţii sistemului cleptocratic care a înlocuit statul de drept prin puciul parlamentar este cheia evoluţiilor viitoare. Manevra centrală a puciştilor este aceea de a camufla sistemul lor sub retorica statului de drept. Nu pot reuşi asta atât timp cât apărătorii statului de drept resping şi demantelează această manevră. Problema este că la această oră nu pare clar că apărătorii au înţeles acest lucru. Credinţa multor reformişti că se află în faţa unei probleme electoare, nu a uneia constituţionale şi de înaltă politică simbolică poate fi fatală cauzei reformiste.
Se poate spune: participarea la referendum nu este cumva o formă de validare şi legitimare a puciului? Răspuns: nu. Atât timp cât referendumul este folosit ca vehicul pentru a ilustra şi documenta frauda structurală pe care este construit acest referendum. Frauda şi abuzul trebuie însă sistematic documentate în toate fazele procesului: de la puci şi modificarea cadrului legal până la inevitabilele furturi la urne. Dosarul ce va rezulta va fi baza pe care va avea loc delegitimarea finală a procesului de instaurare a statului oligarhic, a metodelor şi a liderilor săi. Să repetăm: când acest referendum va fi privit retrospectiv, imaginea va fi a unui referendum pornit sub suspiciunea de fraudă, organizat sub evidenţa de fraudă, încheiat sub demonstraţia documentată de fraudă. Aici e baza pentru contraofensiva ulterioară.
Se poate spune: dar dacă nu fraudeză? Pe ce ne bazăm când asumăm frauda masivă? Răspuns: deja au făcut-o. Nu este o asumpţie. Este logica structurală a ceea ce se întâmplă şi va să se întâmple.
3) În lumina celor de mai sus, în acest moment pare contraproductiv ca demonstraţiile de stradă să continue zilnic. Energia militanţilor trebuie canalizată în primul rând în monitorizarea şi documentarea condiţiilor vicioase şi frauduloase în care se organizează referendumul. De la timpii de antenă şi dezechilibrul mediatic la abuzurile administrative, de la modificarea abuzivă a cadrului legal la furtul la urne. Toate trebuie notate şi îndosariate sistematic. E nevoie de un efort generalizat la nivel naţional. Statul cleptocratic-oligarhic-autoritar trebuie atacat înainte de orice la nivelul legitimităţii sale. Demonstraţiile în stradă şi-au avut rostul şi îşi vor avea rostul şi în viitor. Acum însă, prioritatea strategică este alta: organizarea sistematică a procesului de delegitimizare a procedurilor de instaurare a acestui sistem politic profund malign. Europa şi Occidentul nu pot merge mai departe în susţinerea cauzei statului de drept în România, dacă această delegitimare nu pleacă din ţară şi nu este făcută sistematic şi documentat chiar de către români. //