De același autor
Nu poţi susţine prin vot – şi în ciuda evidenţei publice covârşitoare - o bandă de infractori şi sociopaţi ce vor să pună stăpânire deplină pe ţara ta şi, în acelaşi timp, să te pretinzi cetăţean patriot, cu discernământ intelectual şi o judecată moral-politică funcţională.
Până acum câteva săptămâni era vorba despre ceea ce în economia politică constituţională se numesc supermajorităţi: „90% din populaţie care s-a săturat vrea, cere etc.“. Acum, post-referendum, când s-a dovedit că evaluarea magnitudinilor majoritare nu e chiar aşa de simplă (fapt care, de altfel, trebuia să fi fost ştiut de la bun început de către orice licenţiat în Wikipedia), s-a trecut la vorbitul în numele a „8 milioane (sau 7 sau 6 milioane) de români care...“ etc. În subtext, tot tema majoritarianistă. Suntem sub un adevărat asediu al apostolilor numerelor mari - voci auto-selectate să exprime gândurile şi sentimentele majorităţilor politice din ţara noastră.
Cum nu este clar dacă apostolii în cauză înţeleg ce spun de fapt, să formulăm noi cele trei teze politologice pe care ei le susţin implicit şi pe care le-au făcut să fie de mare actualitate zilele acestea:
1. Opinia majorităţii este necesarmente corectă şi este obligatoriu să fie respectată.
2. Opinia majorităţii poate fi convertită în mod natural în „voinţa poporului“ – altfel spus, ceea ce crede şi vrea o majoritate este în mod automat voinţa naţiunii şi interesul naţional.
3. Convertirea, revelarea şi concretizarea fără dubii a opiniilor şi preferinţelor majorităţii are loc în procesul de votare - adică votul este instrumentul nemijlocit şi incontestabil prin care se agregă şi formulează în mod lipsit de echivoc voinţa populară şi interesul naţional.
Sunt trei teze pe care le găsim discutate în deschiderea oricărei lucrări serioase dedicate raportului dintre democraţie, liberalism şi statul de drept. De pildă, în lucrări clasice şi celebre precum Liberalism versus Populism: O confruntare între teoria democraţiei şi teoria opţiunilor sociale, a lui William Riker, sau Constituţia libertăţii a lui F.A. Hayek.
În fine, place sau nu, suntem sau nu conştienţi de asta, aceste teze, luate în conjuncţie, definesc esenţa doctrinei dominante în discursul public şi retorica politică în România: populismul. O doctrină primitivă intelectual, dubioasă moral şi profund periculoasă politic. A trebuit să vină marea criză generată de lovitura se stat din 2012, ca dimensiunile ravagiilor făcute de această doctrină nefastă să devină evidente cu ochiul liber.
Abia acum ne dăm seama cât de puţin înţeleasă şi apreciată era de fapt doctrina alternativă, doctrina liberală a statului de drept. Abia acum ne dăm seama cât de mare este numărul celor care nu dau doi bani pe sistemul complex de instituţii şi proceduri care organizează procesele de decizie şi acţiune colectivă în vederea prezervării libertăţii şi egalităţii cetăţenilor în faţa oricărei forme de abuz de putere. Abia acum realizăm cât de mulţi formatori de opinie români (şi odată cu ei publicul lor) habar nu au că esenţa libertăţilor democratice occidentale nu vine în primul rând din vot, ci din sistemul complex de instituţii şi proceduri ce se interpune între, pe de o parte, societate şi, pe de altă parte, puterea brută şi decizia arbitrară şi abuzivă ce poate veni fie de la un individ, un grup, o clasă socială sau de la o majoritate democratică.
Ceea ce am văzut în ultima lună în România a fost nu doar o lovitură de forţă la adresa statului de drept ca instituţie, dar şi un asalt pe frontul intelectual şi retoric la adresa ideologiei şi culturii asociate acestuia. Am văzut o încercare de justificare publică a loviturii de stat printr-un apel direct, rudimentar şi agresiv la tezele centrale ale populismului.
Este adevărat că atât politicienii pucişti, cât şi jurnaliştii asociaţi lor au interpretat partitura populistă în mod spontan, fiziologic. Adică fără să aibă clar bine în minte ce fac. Populismul lor a emanat, s-a manifestat fără premeditare. Floarea intelectualităţii colaboraţioniste însăşi nu a părut să fie într-o situaţie fiziologic diferită. Faptul că i-am văzut folosind noţiunea de democraţie pentru a avansa ceea ce era de fapt o poziţie populistă nu a făcut decât să întărească latura edificatoare şi amuzantă a lucrurilor. Edificatoare pentru că eram avertizaţi din literatura clasic-liberală privind înclinaţia agresorilor statului de drept de a folosi noţiunea de democraţie pentru a ataca domnia legii – adică am avut parte de un studiu de caz pe viu. Amuzant pentru că distanţa dintre ceea ce făptaşii credeau că spun şi ceea ce spuneau de fapt - fără să înţeleagă prea bine ce şi cum - era prea evidentă ca să nu stârnească un zâmbet.
Dar să trecem la chestiuni mai concrete: 1) ce e rău cu tezele populiste de mai sus şi 2) dacă trebuie să ne pese de milioanele de cetăţeni care au votat întru susţinerea puciului şi puciştilor.
Tezele în cauză sunt esenţialmente greşite. Sunt punctul sau nivelul zero al culturii politologice. Mai jos de atât nu se poate. Cine crede în tezele respective, cine nu a înţeles sau auzit că cele trei sunt teoretic eronate şi practic periculoase are o problemă cu înţelegerea sistemului politic din care face parte sau, mă rog, pe care îl doreşte implementat în ţara lui. Dacă se mai şi pretinde specialist în ştiinţe politice, atunci are mai multe probleme.
Dacă ideea că votul nu revelează direct şi nemijlocit preferinţele „poporului“ presupune o minimă cunoaştere a concluziilor literaturii de specialitate (social choice, public choice şi constitutional political economy) din ultimii 40 de ani (literatura ce a regândit şi redefinit profund ideile tradiţionale despre natura şi stabilitatea majorităţilor democratice, precum şi despre natura şi semnificaţia votului şi a fenomenului electoral într-o democraţie), limitele ideii că „opinia majorităţii este necesarmente corectă şi este obligatoriu să fie respectată“ nu presupun pentru a fi înţelese decât un singur lucru: bun-simţ.
Să luăm un exemplu ipotetic: o ţară de aproximativ 20 de milioane de locuitori. Vreo 5 milioane decid să susţină demersul unui grup infracţional organizat care vrea să distrugă statul de drept, să monopolizeze toate pârghiile de putere şi să pună în fruntea ţării un psihopat, în acest proces aruncând în aer echilibrele macroeconomice şi instituţionale ale economiei naţionale. Cele 5 milioane îşi exprimă prin vot opţiunea.
Întrebare: este opţiunea lor necesarmente corectă şi este obligatoriu să fie respectată? Dar dacă sunt 7 milioane? Este opţiunea lor necesarmente corectă şi este obligatoriu să fie respectată? Dar dacă sunt 10 milioane? Dar dacă sunt 15 milioane? Avem aici nişte întrebări interesante. Bunul simţ dă un răspuns. Logica populismului, un altul.
Trebuie să ne pese de milioanele de cetăţeni care au votat în favoarea puciului?
Răspuns simplu: nu. Nu ar trebui să preocupe în sensul că cineva ar avea vreo responsabilitate politică sau cetăţenească anume faţă de ei. Este dreptul lor să aibă ce opinii vor. Statul de drept asigură asta. Chiar şi atunci când aceste opinii merg împotriva statului de drept, avem obligaţia să respectăm drepturile constituţionale ale acestor indivizi. Dar nu mai mult.
A spune că trebuie să le respectăm nu doar dreptul, dar şi opinia este deja prea mult. O opinie ce validează brigandajul politic, impostura şi trădarea naţională nu trebuie nici măcar să viseze respectul, cu atât mai puţin să-l ceară. A mai avea pretenţii politice, doleanţe şi revendicări, după ce ai vrut să arunci în aer ordinea constituţională şi alianţele strategice ale ţării tale, nu este un act politic, este Tupeu pur şi simplu. Cu majusculă.
Deci, răspuns simplu: aceste milioane nu ar trebui să ne preocupe în sensul că cineva ar avea vreo responsabilitate faţă de ei în termeni politici sau civici. Nimeni nu le datorează nimic, în afară de drepturile lor constituţionale. Drepturi pe care, de altfel, le-au abuzat pervers şi sinistru. În plus, ce opţiuni avem? Să spunem că au şi ei dreptatea lor, că adevărul e undeva la mijloc între statul de drept şi lovitura de stat, între infracţionalitate organizată şi domnia legii, între normalitate atitudinală şi psihopatologie individuală transformată în problemă social-politică naţională?! Imposibil. Asta este. Înghiţim, închidem ochii şi mergem mai departe.
Totuşi, o preocupare ar trebui să existe: oamenii aceştia ar trebui să ne preocupe în sensul că s-a dovedit cu această ocazie că un număr de 7 sau 6 sau 5 milioane, câţi vor fi ei cu adevărat, se fac purtătorii unor vulnerabilităţi ce reprezintă un adevărat pericol civic şi politic pentru statul român şi restul populaţiei. Convieţuim cu câteva milioane de oameni care se pare că, fie din a) lipsa de discernământ intelectual, b) imaturitate şi grave carenţe de caracter sau c) deficit de spirit civic şi patriotism, sunt gata să se arunce în braţele oricărui infractor, psihopat sau puteri străine care le face promisiuni ce rezonează variilor lor doleanţe, aspiraţii şi frustrări.
Cele de mai sus pot fi interpretate ca vorbe grele. Ar fi greşit. Sunt pur şi simplu o constatare faptică. Lipsa de informare nu mai este azi o scuză pentru comportamentul acestor oameni. Nu poţi susţine prin vot – şi în ciuda evidenţei publice covârşitoare - o bandă de infractori şi sociopaţi ce vor să pună stăpânire deplină pe ţara ta şi, în acelaşi timp, să te pretinzi cetăţean patriot, cu discernământ intelectual şi o judecată moral-politică funcţională. Nu merge. Ceva e în neregulă.
Dacă sună dur, nu este problema celui ce spune lucrurilor pe nume. Este problema celor în cauză, prinşi în conivenţă electoral-referendară cu cabala puşcăriabililor pucişti şi ai lor lideri, unul şi unul, de toată fala. Iar dacă observaţiile de mai sus sunt incorecte, reprezentând o conjectură mult prea dură, atunci să corecteze ceea ce e de corectat cei în cauză. Nu e treaba noastră să găsim scuze şi circumstanţe atenuante pentru ei. Nici dacă sunt 1 milion, nici dacă sunt 2, nici dacă sunt 9. Nu numărul contează aici. Contează altceva.
Întrebarea este: îşi dau ei seama măcar în al 12-lea ceas de asta? Sau nu? //