De același autor
În evaluarea mai exactă a situaţiei generate de contractul încheiat de statul român pentru exploatarea zăcămintelor aurifere de la Roşia Montană ar trebui să se ţină seama de tendinţele actuale privind problemele unei dezvoltări economice sustenabile.
În anul 1987 a fost publicat un raport internaţional sub numele Viitorul nostru comun, elaborat de Comisia ONU pentru mediu şi dezvoltare, supranumit şi Raportul Brundtland, după numele preşedintei comisiei, d-na Gro Brundtland, fostă prim-ministru a Norvegiei, şi prin care a fost consacrat la nivel internaţional conceptul de dezvoltare durabilă. Dezvoltarea durabilă reprezintă, conform Raportului Brundtland, acea dezvoltare care corespunde necesităţilor prezentului, fără a compromite posibilitatea generaţiilor viitoare de a şi le satisface pe ale lor. În legătură cu conceptul de dezvoltare durabilă a fost definit un alt concept, cel de ecodezvoltare, care implică o redefinire a strategiilor de dezvoltare socio-economică în concordanţă cu principiile ecologice ale dezvoltării durabile. Ecodezvoltarea reprezintă o activitate complexă, care nu are în vedere exclusiv dezvoltarea economică propriu-zisă în raport cu mediul natural înconjurător, ci întreaga dezvoltare a societăţii omeneşti (civilizaţie, cultură, aspecte sociale etc.). Ecodezvoltarea încearcă să propună o reconciliere a omului cu natura, respectarea legilor naturii în activitatea social-economică.
Cerinţele minime pentru o dezvoltare durabilă, majoritatea acestora de aplicat şi în evaluarea proiectului de la Roşia Montană, solicită să se asigure redimensionarea necesară a creşterii economice, având în vedere o mai echitabilă distribuţie a resurselor şi accentuându-se laturile calitative ale producţiei, în raport cu cele cantitative; eliminarea sărăciei, în condiţiile satisfacerii nevoilor esenţiale pentru locuri de muncă, hrană, energie, apă, locuinţă şi sănătate; asigurarea creşterii populaţiei la un nivel acceptabil (creştere demografică controlată); conservarea şi sporirea resurselor naturale, păstrarea diversitaţii ecosistemelor, supravegherea impactului activităţilor economice asupra mediului; reorientarea tehnologiilor şi punerea sub control a riscurilor, inclusiv ale celor de mediu; descentralizarea formelor de guvernare şi administrare, asigurând creşterea gradului de participare la luarea deciziilor a comunităţilor locale; coroborarea deciziilor privind mediul şi dezvoltarea pe plan naţional şi internaţional.
În evaluarea proiectului de la Roşia Montană, sub influenţa presei, care a considerat mai spectaculoasă folosirea cianurilor în tehnologia de extracţie a aurului din minereurile prelucrate, au fost ignorate sau mai puţin discutate alte riscuri mai importante, care pot să apară la punerea în practică a proiectului. Mai uşor de combătut acest aspect, cel al folosirii cianurii în tehnologia de extracţie, Roşia Montană Gold Company, RMGC, a favorizat această înclinaţie a presei de concentrare doar spre acestă latură a proiectului. Procedeul tehnologic de extracţie a aurului cu cianură este utilizat şi de alte companii cu activităţi similare, este un procedeu uzual şi există posibilitatea ştiinţifică şi tehnică, chiar dacă poate costisitoare sub aspect economic, de distrugere / eliminare a cianurilor evacuate din proces şi reducerea concentraţiei acestora în emisii la nivelul normelor de control. De altfel, proiectul propus pentru Roşia Montană prevede controlul concentraţiei cianurilor în apa evacuată în iazul / batalul de decantare.
Există aspecte ale impactului proiectului, impact social-economic şi de mediu, ca şi de riscuri asociate, care, sub presiunea problemei cianurilor, au fost mai puţin discutate. Printre acestea ar fi: a) riscul declarării pe parcursul derulării proiectului a insolvenţei voluntare sau obligate a firmei RMGC, dezastrul rămas în zonă urmând a fi suportat şi gestionat de statul român pe seama banilor din bugetul public, deci pe banii noştri, ai populaţiei ţării; b) impactul dezastruos asupra peisajului zonei, prin decopertarea a 4 munţi şi construirea unui imens iaz de decantare cu un baraj înalt de 186 m, realizat doar din steril compactat; c) distrugerea definitivă a site-ului istoric care cuprinde o evoluţie bimilenară a mineritului în zonă; d) riscul ca, în condiţiile în care, odată cu apariţia aspectelor de modificare a climei şi pe teritoriul României, respectiv apariţia unor fenomene meteorologice deosebite, cu ploi însoţite de cantităţi foarte mari de apă, să determine instabilitatea barajului menţionat mai sus, să producă distrugerea parţială sau totală a acestuia, iar viitura de noroi să distrugă localităţile din aval, iar impurificare apelor de suprafaţă cu cianuri să fie transferată şi transfrontieră vecinilor noştri. Hazardurile de mediu fac probabil un astfel de risc, nu prea vechiul accident de la construcţia hidrotehnică similară de la Baia Mare putând fi o confirmare. De altfel, acest risc urmează a fi gestionat ulterior, după finalizarea proiectului, odată cu gestionarea de către statul român a iazului de decantare rămas ca zestre, pe seama banilor din bugetul public (chiar dacă proiectul propune alocarea unor sume improbabile la formarea unui fond de întreţinere ulterioară, care oricum nu vor acoperi costurile cu întreţinerea pe o perioadă nedeterminată a iazului de decantare); e) riscul generat de prezenţa metalelor grele în fluxurile de ape evacuate în iazul de decantare, inclusiv de impurificare a resurselor de ape subterane din zonă.
Dezastrul de mediu de la exploatarea de cupru de la Roşia Poieni, aşa cum arată acesta în momentul încercării de concesionare / privatizare, ca şi accidentul menţionat de la Baia Mare pot reprezenta şi ele premise în analiza proiectului de la Roşia Montană. În raport cu consecinţele acestui proiect pe termen lung / foarte lung, promisiunea creării unor locuri de muncă pentru localnici, de altfel, pentru o perioadă scurtă de 15-16 ani, apare ca derizorie, în fond cinică.
Nu orice proiect propus trebuie transpus imediat şi în practică, nu toate resursele existente trebuie consumate la un moment dat, adică acum. În acord cu principiul dezvoltării durabile, la care şi România a aderat, zăcămintele aurifere de la Roşia Montană ar trebui lăsate în seama generaţiilor viitoare ale nepoţilor şi strănepoţilor noştri, trebuie să le lăsăm şi lor ceva drept moştenire, poate ei vor descoperi alte tehnologii de extracţie mai puţin agresive faţă de mediu, cu impact şi riscuri de mediu mai reduse decât cele generate de actualul proiect al RMGC.
În raport cu posibilele consecinţe pe care le poate genera proiectul Roşia Montană, participarea unor autorităţi ale administraţiei locale ori de la Bucureşti la o activitate de lobbying în favoarea acestuia apare ca stânjenitoare şi nepermisă. Chiar preşedintele României, care anterior condamnase existenţa unor grupuri de interese (unele dintre ele, de altfel, legitime), a făcut o declaraţie publică inacceptabilă de susţinere a proiectului Roşia Montană. Poate că preşedintele României ar trebui să se abţină a face declaraţii în probleme de gestiune a economiei, probleme de resortul guvernului. Recent, la instalarea unui nou ministru al Mediului, declara că România şi-a epuizat posibilităţile de creare a noi locuri de muncă, singura soluţie fiind reluarea mineritului, ceea ce este cât se poate de inexact, de la o dezvoltare a infrastructurii de transport la o refacere şi modernizare a agriculturii (azi pe mari suprafeţe agricole cresc doar ciulini şi se „dezvoltă“ PET-uri şi resturi de polietilenă) sunt numeroase activităţi care ar permite crearea a numeroase locuri de muncă. Nici altor instituţii ale statului n-ar trebui să li se permită să ia parte la campania de publicitate agresivă a RMGC. Dacă posturilor de radio ori TV private nu li se poate cere să nu accepte această publicitate a RMGC legată de proiectul propus, celor publice, susţinute din abonamentele noastre, li se poate cere acest lucru. //