De același autor
Jumătate dintre europeni consideră că UE nu mai poate garanta pacea. Ar trebui, în aceste condiţii, regândită funcţionarea UE şi a instituţiilor sale înainte de alte extinderi?
Se împlinesc zece ani de la extinderea istorică a UE, când zece state au aderat la blocul comunitar. În prezent, nimeni nu poate nega că această viziune politică a avut succes, în sensul transformării statelor care au aderat. Există experţi care consideră că toată dezbaterea privind extinderea este una depăşită. Nu. Este mai actuală ca niciodată în contextul evenimentelor din Ucraina, Moldova, dar şi din Turcia. Şi este singura alternativă reală pe care o au aceste state. Şi totuşi, ea nu apare pe agendă. Nu apare nici măcar ca subiect de discuţie la europarlamentarele ce vor avea loc peste câteva săptămâni.
Extinderea a demonstrat în cazul celor zece din „valul 2004“ că este factor de democratizare şi de reforme. A demonstrat-o şi în cazul celor care au aderat după. Sărind peste cazul Croaţiei, acum deja membră cu drepturi depline, simpla aspiraţie la a deveni cândva membre UE a dus la reforme importante în state din aşa-numita vecinătate. A fost în primul rând cazul Republicii Moldova. A fost şi cazul Ucrainei - până ca regimul Ianukovici să o refuze atât de brutal. A fost şi cazul Turciei lui Erdoğan, cât a avut semnale clare din partea europenilor că aderarea ţării sale este încă pe agendă. Văzând evenimentele din Ucraina şi din Turcia, după protestele de astă-vară, Uniunea ar fi trebuit să se mai gândească o dată şi să readucă problema extinderii în prim-plan, odată cu europarlamentarele din acest an. Există aceste probleme pe agendă? Şi, mai ales, unde se mai află aspirantele la statutul de stat membru al UE?
Stadiul candidaturilor
După ce a fost acceptată ca membră candidată la Uniunea Europeană (tot în 2004), Turcia a început negocierile cu Bruxellesul un an mai târziu. Timp de trei ani, până în 2008, ţara condusă de Recep Tayyip Erdoğan a făcut reforme radicale, precum demilitarizarea instituţiilor și liberalizarea economiei. Zece ani mai târziu însă, perspectiva unei aderări a devenit un fel de Fata Morgana. Nici Ankara, nici Bruxellesul nu par decise să mai termine un proces aflat în moarte clinică. Din cele 35 de capitole ale acquis-ului, care ar trebui să pună ţara în rând cu regulile şi valorile europene, doar 14 au fost deschise şi unul singur (Ştiinţă şi cercetare), definitivat. Multe altele sunt blocate de Franţa, Germania şi Cipru, care refuză să valideze închiderea capitolelor, atâta vreme cât există trupe turceşti în nordul Ciprului. În noiembrie anul trecut, Franţa a deblocat capitolul 22 - Politică regională şi coordonare a instrumentelor structurale. Un gest simbolic, după trei ani în care nu s-a întâmplat nimic. Dar statele membre sunt încă divizate în privinţa deschiderii capitolelor 23 şi 24 (Justiţie, Libertăţi), pentru că situaţia drepturilor omului naşte îngrijorări tot mai mari în Europa.
Islanda este un caz aparte. Slăbită de prăbuşirea economiei sale după criza din 2008, Islanda şi-a demarat procesul de aderare la UE sub egida guvernului de stânga, în 2009. Mulţi islandezi, dezamăgiţi de prăbuşirea coroanei, se gândeau chiar să adopte moneda europeană. Dosarele avansau rapid, mai ales că Islanda face deja parte din Spaţiul Economic European. Reykjavik adoptase deja 70% din directivele europene. Însă criza euro le-a îngheţat entuziasmul. Islandezii au preferat să joace cartea globalizării şi au adoptat acorduri de liber schimb cu mai multe ţări, inclusiv China. Guvernul de dreapta care a preluat puterea în 2013 a decis să rupă pur şi simplu negocierile cu UE, fără a organiza un referendum pe tema asta.
Cazul Bosniei e şi mai trist. La Consiliul European din 2003, ţara, ca şi altele din Balcani, a fost identificată ca o potenţială candidată la aderarea la UE. Dar de atunci, dosarul bate pasul pe loc. Chiar la originea acestui blocaj se află Constituţia ţării, care nu respectă drepturile minorităţilor, mai ales a celei evreieşti şi a celei rome. După război, s-a stabilit că puterea e împărţită între bosniaci, sârbi şi croaţi. Un evreu sau un rom nu poate ajunge în funcţia supremă. În 2009, de altfel, Bosnia a fost condamnată de CEDO pentru discriminare etnică. Bruxellesul nu reuşeşte să găsească în niciun fel un compromis cu liderii acestei ţări. Şi, deşi populaţia vrea schimbarea, Bruxellesul a fost nevoit să aplice şi o pedeapsă dură; să înjumătăţească banii daţi ca ajutor Bosniei.
Belgradul şi-a dat singur un termen pentru a deveni membru cu drepturi depline al UE: 2020. Autorităţile consideră că e un obiectiv realist, întrucât ţara s-a schimbat. Ca dovadă, faptul că s-a semnat în 2013 acordul dintre Serbia şi Kosovo, cel care a permis de fapt Belgradului să obţină statutul de candidat la UE. Acordul cu Kosovo a fost un pas necesar, dar nu suficient, pentru că subiectul extinderii nu e unul popular în statele mari ale Europei.
În ceea ce priveşte Albania, în iunie ar putea obţine statutul de ţară candidată la aderare. Comisarul pentru Extindere, Stefan Füle, a explicat că a muncit mult cu autorităţile de la Tirana ca să îndeplinească şi ultimele criterii. Rămâne de văzut ce se va întâmpla la Consiliul European din iunie.
Bilanţul Estic
Bilanţul Parteneriatului cu şase foşti sateliţi URSS e trist. Din cele şase - Armenia, Azerbaidjan, Belarus, Georgia, Ucraina şi Republica Moldova - au mai rămas doar două clar înscrise şi clar doritoare de mai multă Europă: Moldova şi Georgia. Celelalte au cedat la presiunile Rusiei şi au anunţat că renunţă. Pentru reforme şi pentru că a ales să nu cedeze presiunilor Rusiei, Chişinăul a fost recompensat pe 28 aprilie cu ridicarea vizelor şi, până în iunie, cu semnarea acordului de asociere şi de liber schimb. Abia apoi se va vedea cât de oportun e să ceară Europei statutul de ţară candidată. În acest moment însă, aderarea este încă o perspectivă îndepărtată.
Georgia doreşte şi ea oficial să fie stat partener, dar se uită în acelaşi timp cu un ochi îngrijorat la Osetia de Sud şi Abhazia, ocupate de Rusia. Ca şi în cazul Moldovei, Tbilisi speră să semneze cu Bruxellesul acordul de asociere până la sfârşitul anului.
De departe, cel mai tragic e cazul Ucrainei. Sub conducerea lui Viktor Ianukovici, a refuzat în noiembrie să semneze acordul de asociere, ceea ce a declanşat protestele ample de la Kiev. Ulterior, noua putere a promis să continue pe calea europeană, dar parteneriatul avansează greu. Comisarul pentru Extindere spune însă că Bruxellesul e pregătit să aprobe ultimele capitole şi apoi să semneze Acordul de asociere. La fel de abrupt ca Ucraina a refuzat şi Armenia. În acest context, organizaţii proeuropene din societatea civilă au încercat să protesteze şi să ducă mai departe dezbaterea. La marşul din 5 septembrie 2013, o parte din participanţi au fost bătuţi crunt de persoane neidentificate. Nici până în ziua de azi, poliţia nu a reuşit să afle. În ceea ce priveşte Belarus şi Azerbaidjan, sunt clar contra unei eventuale integrări în UE. Ar vrea din acest parteneriat doar liberalizarea vizelor.
Extinderea şi agendele interne
Entuziasmul nu este prea mare, mai ales că extinderea e un subiect destul de nepopular printre europeni, cum au tot arătat-o diferitele studii Eurostat. Totuşi, extinderea este unul dintre marile dosare care aşteaptă Europa după alegerile de la sfârşitul lui mai. Poziţiile faţă de vecinătate riscă să inflameze şi dezbaterile despre imigraţie, gestiune comună a azilului ori chiar funcţionare a spaţiului Schengen. Subiectele vor fi cel mai probabil pe agenda Consiliului European din iunie. Până atunci, politicieni precum liderul UKIP, Nigel Farage, folosesc subiectul ca să-şi atingă propriile scopuri: încearcă, de exemplu, să-i convingă pe britanici că „extinderea, de pildă cea spre România, a fost o greşeală pentru că a creat o poartă pentru crima organizată“.
Deşi subiectul se află şi în câteva mari publicaţii europene, spaţiile alocate sunt modeste. Să luăm cazul Franţei. Din Libération aflăm, de pildă, prin intermediul unui sondaj publicat pe 5 mai, că 64% dintre francezi ar prefera ca, pe viitor, UE să se restrângă la cele şase state fondatoare, că 21% ar dori să rămână aşa cum e şi că numai 7% şi-ar dori extinderea ei. În timp ce Le Monde chiar încearcă să ducă o dezbatere serioasă şi are o secţiune rezervată europarlamentarelor, la fel şi Libération, în alte ziare precum Le Figaro, articolele sunt sporadice, nu există o secţiune dedicată.
Mai mult, e destul de clar că Europa şi dezbaterile ce ţin de ea nu prea fac audienţă: marile televiziuni generaliste din Franţa au ales să nu retransmită dezbaterea de pe 15 mai dintre candidaţii la şefia Comisiei Europene, Guy Verhofstadt, Martin Schulz, Ska Keller şi Jean-Claude Juncker. În ceea ce priveşte prezenţa subiectului în dezbaterile partidelor şi ce se reflectă în presa franceză, extinderea se rezumă în general la Turcia şi dacă ar trebui continuate negocierile cu Ankara. Trei partide, printre care Ecologiştii, Frontul de Stânga şi Socialiştii (chiar dacă partidul de guvernare subliniază că ţara trebuie să respecte normele democratice şi că e o perspectivă pe termen lung), sunt pentru, alte trei contra negocierilor cu Turcia. E vorba atât de UMP, cât mai ales de extrema dreaptă, Frontul Naţional al lui Marine Le Pen, care respinge complet ideea intrării Turciei şi foloseşte subiectul pentru a ataca alte partide. De pildă, UMP (de dreapta, la guvernare până acum doi ani) pentru că sub preşedinţia lui Nicolas Sarkozy a continuat negocierile cu Turcia. Or, din perspectiva FN, „UE nu are sens decât ca un club al ţărilor europene, adică al celor care fac parte din aceeaşi civilizaţie“. UMP dezminte acuzaţiile şi susţine că doreşte ca UE să se oprească la cei 28 de membri actuali. Ceea ce exclude orice altă aderare.
În fine, sondajele publicate de Le Parisien pe 6 mai arată că tocmai partidele care se opun extinderii - Frontul Naţional (22%) şi UMP (21%) - sunt pe primele două locuri în preferinţe, urmate de socialişti (17%).
Perspectiva nu e una optimistă, aşadar. Iar Franţa nu este nici pe departe un caz izolat la acest capitol. Sunt destul de multe state europene unde partidele populiste, ostile actualei politici europene (Ungaria, Olanda, Belgia sau Finlanda), au vânt din pupa.
Jumătate dintre europeni consideră că UE nu mai poate garanta pacea. Ar trebui, în aceste condiţii, regândită funcţionarea UE şi a instituţiilor sale înainte de alte extinderi? Cum faci proiectul european atractiv pentru alte state şi cum calmezi temerile unei bune părţi a europenilor faţă de alte extinderi? Ar trebui să existe o „Europă diferenţiată“, un nucleu dur şi diferite niveluri de integrare, aşa cum voia preşedintele francez? Dezbaterea rămâne deschisă, iar europarlamentarele ar fi un bun prilej pentru a o continua. //