De același autor
Peste cateva zile actualul parlament trage obloanele, lasand in urma un bilant negru in raport cu asteptarile din 2004. O suita de legi care au incercat si chiar au reusit in buna masura sa ingroape reforma in justitie, cum sunt Codul de Procedura Penala, DNA sau ANI, unele care au dat ceasul istoriei inapoi, deconspirarea Securitatii si renationalizarea imobilelor, altele gandite special pentru clientela politica sau propria bunastare. Peste 70% dintre legile nepromulgate de presedinte s-au izbit de parlament ca de un zid, asta in timp ce ordonantele guvernului au trecut pe banda rulanta. Cifrele vorbesc de la sine, in patru ani de mandat, parlamentarii au adoptat 500 de ordonante, recordul fiind atins in ultimul an si jumatate. Alianta PNL-PSD-PC-PRM-UDMR, mai exact coalitia “322”, a reusit nu doar sa devina anexa legislativa a guvernului, ci sa lase una dintre cele mai triste mosteniri viitorului parlament si Executiv.
Dupa cum arata un raport al Institutului de Politici Publice, incepand din 2007 principalele sustinatoare ale PNL si ale cabinetului Tariceanu au fost PSD si PC. In sesiunea februarie-iunie 2008, de exemplu, proiectele PNL au fost votate in proportie de 86% de PC, de 78,5% de PSD si de peste 90% de UDMR si grupul minoritatilor.
Modificarile legislative din zona justitiei au fost votate umar la umar de PSD si PNL, in timp ce acelea din domeniul economic s-au bucurat si de sustinerea PD-L. La Camera Deputatilor au avut loc 352 de voturi finale in plen, din care 147 au intrunit consensul parlamentarilor PNL, PSD si PD, iar in 21,9% din situatii PNL si PSD au facut front comun impotriva PD. Studiul IPP mai arata ca, la Senat, PSD si PNL au votat la fel in 66 de cazuri si de tot atatea ori s-au plasat pe pozitii adverse fata de PD. In acelasi timp, insa, democratii au fost alaturi de PSD la 41 de legi.
Parastasul parlamentar al justitiei
Controversele privind Codul de Procedura Penala, Agentia Nationala de Integritate sau DNA dateaza din perioada ministeriatului Monicai Macovei. Inca de atunci, PSD, PRM, PC si parte din PNL au introdus o serie de amendamente care intrau in contradictie cu angajamentele luate fata de Comisia Europeana. Sa ne amintim ca, inca din 2006, PSD, prin Rodica Stanoiu si Florin Iordache, si UDMR, prin senatorul Gyorgy Frunda, au initiat proiecte de legi prin care incercau sa modifice procedura de numire a procurorilor sefi. A fost nevoie de interventia presedintelui si atentionarea ferma a CE pentru ca legile sa fie stopate pe moment. Pentru Legea ANI sau CPP s-a dus o lupta feroce in comisia juridica si doar opozitia ferma a Monicai Macovei a edulcorat amendamentele.
Din 2007 incoace, insa, din momentul in care PNL s-a alaturat coalitiei deja existente, iar DNA a inceput cercetarea penala a unor ministri, determinarea de a taia dintii reformei justitiei a devenit de neoprit. Asa se face ca in momentul de fata a fost adoptata legea prin care CSM este cel care ii numeste pe procurorii sefi, presedintele pierzand acest drept, iar Codul de Procedura Penala a trecut cu o serie de prevederi contestate de Comisia Europeana si chiar de ministrul Predoiu.
De remarcat ca unul dintre artizanii modificarii procedurii de numire a procurorilor sefi este senatoarea PNL Norica Nicolai, care a fost sustinuta prin vot in comisia juridica de Doru Ioan Taracila (PSD), Serban Nicolae (PSD), Danut Ungureanu (PSD), Ioan Basgan (PNL), Verginia Vedinas (PRM) si Gavrila Vasilescu (PC).
La CPP, initiatorii celor mai controversate amendamente au fost pesedistii Eugen Nicolicea si Florin Iordache.
La randul ei, ANI a fost contestata de PD-L la Curtea Constitutionala si legea prevede ca doar averile “nejustificate”, aspect greu demonstrabil, vor putea fi confiscate.
Legile-plocon pentru clientela politica
Parlamentarii nu au avut nicio retinere in a vota legi cu dedicatie pentru clientela de partid, cele mai faimoase exemple fiind legile prin care Radu Mazare, care controleaza Consiliul judetean, a primit cu titlu gratuit 25% din actiunile detinute de stat la Aeroportul International “Mihail Kogalniceanu” si 20% din Compania Administratia Porturilor Constanta. Cele doua legi au fost initiate de 3 deputati PSD, printre care insusi fratele lui Radu Mazare, si votate cu generozitate de intreaga coalitie PSD-PNL-PRM-PC si UDMR.
Legea RAPPS, prin care demnitarii-chiriasi in vilele de protocol isi puteau cumpara casele prin negociere directa, si nu prin licitatie, a fost respinsa de presedinte, dar lasata neschimbata de parlamentari. Lucru normal, din moment ce erau direct interesati, nu doar Mircea Geoana fiind un beneficiar direct al unei astfel de vile, si doar decizia de neconstitutionalitate a Curtii Constitutionale, unde a fost reclamata de PD-L, a oprit-o.
Deputatii, la initiativa a trei pesedisti - Valer Dorneanu, Tudor Mohora si Florin Iordache -, au exclus din randul faptelor penale mita pentru facilitarea fraudelor bancare, dedicatie pentru viitorii cercetati penal pentru coruptie.
Alesii s-au specializat in legi neconstitutionale
Intamplator sau nu, din prostie sau cu intentie, parlamentarii au dat proba propriei competente, votand pe banda rulanta legi neconstitutionale. Doar in ultimii doi ani, Curtea a trebuit sa se pronunte de 30 de ori asupra unor legi, in 21 de cazuri verdictul fiind de neconstitutionalitate.
Recordul absolut l-a atins Legea 3/2000 de organizare a referendumului, care a beneficiat de 5 contestari la Curte, toate avand scopul de a-i ingradi sefului statului posibilitatea organizarii de referendumuri in contextul suspendarii sale din functie. Legea a primit tot atatea verdicte de neconstitutionalitate.
Lovite de neconstitutionalitate au fost si legea privind inceperea urmaririi penale a unor ministri, controlul averii demnitarilor, deconspirarea Securitatii, cumpararea caselor de la RAPPS si schimbarea modalitatii de numire a procurorilor sefi.
Solutia imorala a facut legile restauratiei
Cu cele 3% ale sale, “solutia imorala” Felix-Voiculescu a avut un rol cu totul aparte in parlament. Incepand din momentul in care s-a asezat vitejeste in fruntea comisiei pentru suspendarea presedintelui si s-a tras in poza cu Norica Nicolai si Eugen Nicolicea, Voiculescu a capatat aripi si sustinere pentru cele mai restauratoare legi votate de parlament. Debutul l-a facut raportul prin care recomanda suspendarea lui Basescu si a continuat apoteotic cu dizolvarea CNSAS. Locotenentul si avocatul sau, Sergiu Andon, a mutilat in Comisia juridica ordonanta guvernului, iar cu ajutorul acelorasi Florin Iordache si Norica Nicolai a scos de sub incidenta legii verificarea fostilor nomenclaturisti si a introdus un principiu inedit al turnatoriei, cel cu “intentie”, ceea ce transforma CNSAS, in pragul alegerilor, intr-o institutie pur decorativa. O alta izbanda a “solutiei imorale” este asa numita “Lege Voiculescu”, prin care fostii proprietari nu mai au acces in justitie,
nu-si mai pot revendica in natura imobilele nationalizate fara titlu, fiind obligati sa se multumeasca doar cu despagubiri de la Fondul Proprietatea, devenit, intre timp, un soi de banca a afaceristilor liberali.
Tot un fost conservator, actualmente liberal, Constantin Faina, a fost cel care a promovat respingerea ordonantei prin care revolutionarii care au iesit in strada in 1987 la Brasov isi pierd drepturile. Normal, din moment ce tovarasul Faina ii infiera in '87 pe aceeasi muncitori. Ca sa nu mai discutam de contributia pe care Sabin Cutas a avut-o in comisia care a constatat ca Ceausescu a fost, ca si urmasul sau, sarac si cinstit.