De același autor
Trei organizatii civice, Fundatia pentru o Societate Deschisa, Transparency International si Centrul de Resurse Juridice (acesta din urma facand parte din reteaua de ONG-uri organizata de FSD) au adus o serie de critici amendamentelor privind Codul de Procedura Penala si proiectului de lege privind infiintarea Agentiei Nationale de Integritate, ambele masuri legislative fiind promovate de Ministerul Justitiei. Nimic neobisnuit. Cele trei organizatii au expertiza necesara sa amendeze un proiect legislativ in materie de justitie si e un semn de sanatate a societatii ca vocile venite din zona civica sa-i atentioneze pe cei din zona politica, chiar daca tinta criticilor este Monica Macovei, o fosta colega de civism a celor trei. Neobisnuita este insa maniera in care cele trei ONG-uri isi redacteaza observatiile, mai cu seama in comunicatul privind Codul de Procedura Penala. Se spun niste cuvinte tari, precum “ingrijorare fata de viitorul statului de drept”, “sub pretextul luptei impotriva coruptiei si al unor asa-zise cerinte ale UE”, “incalcarea art. 8 din Conventia europeana a drepturilor omului”, o “intarire a vechii Procuraturi”, “stat politienesc” s.a. -, asa incat, pentru o clipa, ai impresia ca la MJ s-ar afla un ministru pur ceausist, si nu cel despre care comisarul pe Justitie Franco Frattini spunea: “o mare parte a succesului aderarii Romaniei se va datora d-nei Macovei”.
MJ a raspuns criticilor celor trei organizatii in mai multe comunicate de presa.
Avem convingerea ca este vorba doar de o regretabila defectiune de comunicare intre colegi si ca cele trei ONG-uri vor sti sa-si prezinte obiectiile fara patima si ranchiuna. Altfel, si despre aceste ONG-uri s-ar putea spune ca “sub pretextul apararii drepturilor omului si al unor asa-zise cerinte etc.”. De altfel, suspect de prompt, adversarii Monicai Macovei incep sa laude societatea civila (adica cele trei ONG-uri) pe care in fapt o dispretuiesc. Iar politicienii, care si ei invoca drepturile omului intru protectia averilor lor dubios dobandite, pot sa stea linistiti pe margine: altcineva scoate castanele din foc. (Rodica Palade)
Apel la responsabilitate
Coalitia pentru o Guvernare Curata solicita premierului Calin Popescu Tariceanu, în lumina principiilor de integritate promovate de Alianta Dreptate si Adevar D.A. în campania electorala din anul 2004, ca guvernul României:
1. Sa nu propuna numirea în pozitia de vicepremier al României pe d-l Dan Voiculescu, originea averii acestuia în regimul Ceausescu, ca si relatiile sale economice cu defuncta Securitate nefiind clar lamurite. Exista oameni politici mai tineri si deocamdata necontroversati în Partidul Conservator care pot ocupa aceasta pozitie simbolica în guvernul care va duce tara în Europa în 2007, daca aceasta pozitie va mai exista.
2. Sa îsi asume raspunderea pentru promovarea în termen util pentru raportul Comisiei Europene din luna septembrie a legilor finantarilor partidelor politice si a Agentiei de Integritate, în forma depusa la guvern de Ministerul Justitiei, care garanteaza independenta Agentiei fata de factorul politic. CGC este la curent ca aceia vizati de aceste proiecte vor recurge la tactici de tergiversare si disimulare, vor utiliza oamenii disponibili de a face servicii din presa si societatea civila pentru a crea pretexte de respingere. Respingerea ar fi însa asumarea de catre partidele de la guvernare a amanarii intrarii Romaniei în Europa cu un an, deci facem apel la responsabilitatea factorilor de decizie pentru a evita acest lucru.
Cu convingerea ca sustinem aceleasi principii, ca si în anul 2004,
Coalitia pentru o Guvernare Curata
Amendamentele Codului de Procedura Penala: noi amenintari la adresa drepturilor omului
Fundatia pentru o Societate Deschisa, Centrul de Resurse Juridice si Transparency International Romania isi exprima profunda ingrijorare fata de viitorul statului de drept in Romania. Sub pretextul luptei impotriva coruptiei si ale unor asa-zise cerinte ale Uniunii Europene, recentele modificari ale Codului de Procedura Penala reprezinta, de fapt, grave incalcari ale drepturilor omului, cu precadere a dreptului la viata privata al persoanelor, a dreptului la aparare, cu consecinte serioase asupra evolutiei democratice a tarii.
1. Consideram ca inacceptabila posibilitatea oferita procurorilor de a intercepta corespondenta electronica si de a efectua inregistrari telefonice timp de 48 de ore fara un mandat emis de un judecator. Mai mult, se prevede o perioada de gratie de inca 48 de ore la dispozitia procurorului pentru a informa judecatorul cu privire la interceptarile pe care le-a efectuat fara mandat! Ceea ce inseamna ca, de fapt, procurorul are libertate deplina timp de 96 de ore! Nu se prevede de cate ori procurorul are dreptul de a se prevala de prevederile acestea pe parcursul urmaririi penale in aceeasi cauza, ceea ce poate duce la concluzia ca este strict optiunea sa. O posibilitate care va da nastere la numeroase abuzuri. Acest lucru este cu atat mai grav cu cat Ministerul Justitiei (care initial a solicitat ca interceptarea fara mandatul unui judecator sa se poata produce timp de 72 de ore!) nu a oferit nici un argument serios pentru o astfel de restrangere a dreptului la viata privata (si deci a incalcarii art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului), in afara eternei scuze privind lupta impotriva coruptiei, criminalitatii organizate si, eventual, a terorismului. Atragem atentia ca atingerea acestor obiective, a caror importanta nu o contestam, trebuie sa se faca fara a abdica de la principiile unui stat de drept, ale unei democratii functionale, bazate pe respectul drepturilor omului.
2. Este, de asemenea, inacceptabila ingerinta in relatia avocat-client, prin interceptarea convorbirilor telefonice, confidentialitatea specifica acestei relatii fiind esentiala pentru garantarea dreptului la aparare (protejat de art. 6 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului). Ar fi fost de asteptat ca Ministerul Justitiei sa elimine aceasta prevedere din Codul de Procedura Penala, in loc sa introduca prevederea posibilitatii folosirii inregistrarii ca mijloc de proba.
3. Continuarea practicii actuale ca inregistrarile telefonice sa fie facute de SRI inclusiv in cazurile instrumentate de procuror este o alta incalcare a dreptului persoanei - invinuit sau inculpat - la viata privata si la aparare si, implicit, la un proces corect si echitabil. Justificarea existentei aparaturii numai la SRI este o scuza jalnica pentru un stat care se pretinde a fi de drept. Dotarea parchetelor cu aparatura specifica, chiar daca ar fi fost costisitoare, ar fi fost mult mai potrivita pentru respectarea principiilor dupa care Romania ar trebui sa functioneze. Ingerinta serviciilor secrete - fie si numai prin simplul act al inregistrarilor - in activitatea parchetelor, deci a autoritatii judecatoresti, este inadmisibila.
In loc sa se modifice legea sigurantei nationale si actualele proiecte de lege care permit agentilor SRI sa intercepteze comunicatiile, inclusiv cele telefonice, timp de 48 de ore fara un mandat emis de judecator, Ministerul Justitiei a optat pentru solutia contrara, marind sfera persoanelor care pot face acest lucru, prin includerea procurorilor. Se explica astfel de ce Ministerul Justitiei nu a exprimat niciodata un punct de vedere critic privind drepturile exagerate ale agentilor de informatii si contrainformatii, inclusiv cel de interceptare a convorbirilor telefonice fara mandat.
Dincolo de incalcarile drepturilor omului semnalate mai sus, atragem atentia asupra unei alte consecinte grave a acestor ultime decizii legislative: in locul unei reforme a justitiei care sa intareasca rolul judecatorului, sa il responsabilizeze si implicit sa contribuie la sporirea increderii populatiei in corpul judecatoresc, actualele reglementari conduc la subminarea pozitiei judecatorilor, la considerarea lor ca niste cantitati neglijabile, in functie de interesul punctual al unui procuror. In locul unei evolutii catre un stat de drept functional, cu un Parchet eficient, dar controlat de puterea judecatoreasca, exista riscul de a ajunge in situatia in care sa vedem o reintarire a vechii Procuraturi, pe care o consideram disparuta.
O astfel de politica penala, mai potrivita unui stat politienesc, nu ne va aduce mai aproape de Uniunea Europeana, pentru ca nu prin restrangerea drepturilor omului vom reusi sa devenim compatibili cu standardele si cerintele UE. Intr-o democratie functionala, asa cum Romania doreste sa fie, este obligatoriu ca lupta impotriva criminalitatii de orice fel sa se faca numai cu respectarea regulilor democratice si a drepturilor omului.
Renate Weber - presedinta, Fundatia pentru o Societate Deschisa
Georgiana Iorgulescu - directoare executiva, Centrul de Resurse Juridice
Victor Alistar - director executiv, Transparency International România
MONICA MACOVEI, ministrul Justitiei
Respect fara nici o abatere drepturile omului
Trei organizatii civice, Fundatia pentru o Societate Deschisa, Centrul de Resurse Juridice si Transparency International, va reproseaza ca amendamentele aduse Codului de Procedura Penala aduc grave atingeri drepturilor omului si ca ar incalca chiar art. 8 din Conventia Europeana a Drepturilor Omului. Cum se explica faptul ca dvs., o aparatoare a drepturilor omului si fosta colega cu oamenii din cele trei organizatii, ati ajuns in viziunea lor sa promovati prevederi care incalca drepturile omului?
Respect fara nici o abatere drepturile omului. Toate actele normative pe care le promovez respecta acest principiu. Nu poti sa te dezici de un principiu în care crezi si în jurul caruia ti-ai cladit nu numai cariera, ci si viata. Am explicat pe larg, saptamani întregi, la comisia juridica din Camera Deputatilor, de ce propun aceste modificari, cat de necesare sunt. Am adus argumente, multe sustinute de prevederi ale conventiilor internationale, am prezentat cazuri concrete unde se impune schimbarea. O buna parte dintre aceste modificari este sustinuta de practica: procurorii - practicienii - sunt cei care au atras atentia ca, de pilda, nu le este de-ajuns termenul de 24 de ore pentru înregistrari. Si va dau un exemplu: daca un procuror vrea sa intercepteze sau sa înregistreze o operatiune de cumparare autorizata de droguri, este dificil, pentru ca ai de-a face cu persoane “calificate” si te trezesti ca îsi iau masuri de precautie - schimba locul, amana tranzactia etc. Este unul dintre motivele pentru care am cerut prelungirea duratei pana la care un procuror poate decide prin ordonanta motivata si numai în situatii de urgenta interceptarea sau înregistrarea. Am propus 72 de ore, asa cum e în tari ca Germania, Olanda sau Spania. Am acceptat apoi perioada de 48 de ore. Oricum, dupa interceptare sau înregistrare, procurorul se duce la judecator, fara acordul caruia nu poate sa o foloseasca la dosar ca mijloc de proba. Judecatorul o confirma sau o infirma. Daca o infirma, înregistrarea se distruge. Exista deci o garantie data de un judecator independent, în cazul în care cineva s-ar putea gandi la abuzuri din partea procurorilor. Dar nu poti sa pleci de la ideea ca procurorii sunt prin natura lor abuzivi si sa faci legi strambe. Legea trebuie sa fie dreapta, cu respectarea drepturilor celui cercetat si cu mijloace care sa faca cercetarea eficienta. Daca procurorii gresesc, trebuie sanctionati.
Vi se mai reproseaza ca, in loc sa intariti rolul judecatorului, “vedem o intarire a vechii Procuraturi, pe care o credeam disparuta”.
Nici una dintre modificarile aduse Codului de Procedura Penala nu slabeste rolul judecatorului. Judecatorul este cel chemat sa autorizeze toate interceptarile sau înregistrarile, inclusiv pe cele pentru care procurorul a dispus - cu titlu provizoriu, într-o situatie de urgenta motivata - sa fie efectuate. Va explic cum se întampla. Procurorul decide la un moment dat, pe baza informatiilor pe care le are, ca este absolut necesar sa efectueze o interceptare sau înregistrare. Sa presupunem ca are informatii ca, în cateva ore, într-un anumit loc, se va desfasura o operatiune de trafic de droguri. Ce face procurorul? Pune pe hartie toate aceste informatii, adica argumenteaza în scris de ce trebuie foarte repede sa faca acea interceptare. Dupa ce o efectueaza, transcrie înregistrarea, o verifica si se duce cu ea la judecator, de la care asteapta confirmarea. In cazul în care judecatorul nu confirma ordonanta procurorului, toate înregistrarile se distrug, iar procurorul nu le poate folosi ca probe. Asadar, ultimul cuvant îl are judecatorul. In nici un caz nu îmi doresc o întarire a vechii Procuraturi, ci îmi doresc ca procurorii sa aiba mijloace eficiente de a lupta cu criminalitatea, similar celor din alte tari europene. Dar, repet, cei care gresesc - judecatori sau procurori - trebuie sa fie sanctionati. Acesta este atributul CSM.
Se mai spune in comunicat ca “O astfel de politica penala, mai potrivita unui stat politienesc, nu ne va duce mai aproape de UE”. Sa intelegem de aici ca veti primi critici din partea UE? Si chiar activarea clauzei de salvgardare?
Am facut la minister o analiza comparativa a prevederilor codurilor din alte state. Asa s-au nascut multe din propuneri, inclusiv cele legate de interceptari. Cred ca este greu sa sustii ca Germania sau Olanda sunt “state politienesti”. Am luat apoi si am trecut in Codul de Procedura, dar si în cel penal, prevederi din conventiile internationale la care Romania este parte si care au fost ratificate de parlament. Sunt acte în vigoare, care trebuie respectate, iar legislatia nationala trebuie sa preia prevederile din aceste conventii, cum ar fi Conventia penala privind coruptia, Conventia Natiunilor Unite împotriva coruptiei si altele. Este absurd sa sustii ca prevederi din conventii internationale te îndeparteaza de Europa.
De ce nu ati discutat toate aceste lucruri cu fostii dvs. colegi/prieteni si, dupa modelul politicienilor, ati ajuns in presa?
Modificarile Codului de Procedura Penala au fost discutate în comisia juridica a Camerei Deputatilor timp de trei saptamani, în sedinta publica, si au fost relatate în presa. Daca aceste organizatii aveau un interes în Codul de Procedura Penala, atunci nu înteleg de ce nu au venit la aceste discutii sau, cel putin, de ce nu si-au trimis comentariile în scris. Este surprinzator sa reactioneze dupa adoptarea de catre parlament, în conditiile în care au tacut toata perioada anterioara. De asemenea, ceea ce m-a surprins la reactia celor trei organizatii nonguvernamentale a fost tonul extrem de agresiv. Este o modalitate de a iesi în evidenta, dar nu poti sa arunci doar cu vorbe si sa refuzi sa accepti argumentele. Sunt apoi acele atacuri gratuite care fie n-au acoperire în realitate, fie sunt prematur lansate. Ce spun semnatarii comunicatului? Ca nu e buna practica de pana acum ca SRI sa efectueze interceptarile si înregistrarile pentru procurori. Intreb si eu unde erau cele trei organizatii cand am sustinut în parlament ca SRI sa iasa din relatia judecator-procuror? Nu li s-a auzit vocea, desi aveam nevoie de orice sustinere. Proiectele pe care le propun trec prin dezbatere publica. Am organizat la minister numeroase întalniri, ca sa va dau un exemplu de actualitate, pe Legea Agentiei de Integritate, la care au fost invitate organizatiile nonguvernamentale. De altfel, Renate Weber a recunoscut la o emisiune televizata ca nu a dat curs niciodata acestor invitatii. N-am ce sa comentez la astfel de reactii.
A consemnat Rodica Palade
IOAN STANOMIR
Stat, institutii si stat de drept
Una dintre trasaturile distinctive ale anilor de dupa 1989 este incapacitatea elitelor intelectuale si politice de a imagina cadrul în interiorul caruia sa se poata produce dialog rational si echilibrat. Absenta comunicarii este responsabila pentru patima cu care fiecare dintre partile implicate în conflict întelege sa îsi promoveze ideile.
Pernicioasa ca efect în alte sfere publice, inflamarea este cu atat mai nefasta în momentul în care în joc se afla institutiile si functionarea lor. Critica poate fi utila unei societati pluraliste doar în masura în care ea are în vedere, dincolo de circumstante, principiile si arhitectura de organizare a statului. Ideea de domnie a legii implica, printre altele, si obligatia de a distinge între titularul de oficiu public si oficiul în sine. Oficiul este menit sa-i supravietuiasca celui care îl ocupa, în mod temporar. Longevitatea democratica a unor societati decurge din asumare, pana la capat, a axiomei enuntate anterior.
Puterea unui stat nu este reflectata în abilitatea sa de a monta un imens aparat fiscal si de represiune politieneasca, ci în vocatia de a mobiliza, în momente dificile, solidaritatea cetatenilor sai. Relatia de încredere si de cooperare dintre institutii si mediul civic tine de esenta unei guvernari limitate, marcate de eficienta si de autoritate.
Dupa cum polemicile purtate în jurul unor reforme legislative nu pot eluda miza de durata lunga a efortului respectiv. Combaterea coruptiei nu reprezinta o exigenta impusa, mecanic, Romaniei, în urma procesului de aderare la Uniunea Europeana. Ratiunea autentica a îmbratisarii acestei conduite trebuie cautata în afirmarea principiului cardinal al transparentei guvernarii si al raportarii corecte a statului la propriii sai cetateni. Acceptarea coruptiei, extinderea ei au drept consecinta ultima slabirea fatala a credibilitatii statului de drept însusi.
O democratie nu poate fi redusa, vulgarizator, la votul liber sau alternanta unor partide. Ea se defineste, înainte de toate, prin functionalitatea unui cadru de control si de limitare a puterii, în folosul omului de pe strada, iar nu în cel al unei elite cleptocratice. Exemplul unor state din America Latina sau Africa Subsahariana probeaza, dramatic, riscul mortal pe care absenta unui stat de drept eficace îl reprezinta la adresa democratiei. Pauperizarea electoratului se întalneste cu disponibilitatea unor actori privati (cu averi dobandite în marginea legii si în complicitate cu autoritatea de stat) de a plusa în vederea cumpararii de voturi. Autonomia civica este suprema garantie a civilizarii democratice a unei societati.
Din acest punct de vedere, maniera de functionare a puterilor publice ramane centrala în ordinea consolidarii democratice. Discutiile relative la numarul de ministri, la posturile de vicepremieri si semnificatia lor nu pot eluda chestiunea esentiala pe care societatea romaneasca este obligata sa o formuleze, înainte de momentul integrarii: ce fel de stat dorim, ce fel de relatie între mecanismul de stat si societate, ce filtru de selectie la nivelul personalului politic? Imaginea unui deputat care agreseaza verbal presa, cea a unui patron de echipa de fotbal ce incita la violenta si xenofobie sunt semnele unei patologii publice pe cale de extindere.
Inainte de fi o miza în împartirea politica a partidelor din coalitie, guvernul este un instrument care se cere modelat în interes public. Excesul birocratic alimenteaza suspiciunea coniventei dintre politic si economic. Administrarea banului public nu poate fi încredintata unor autoritati carora le lipseste minima credibilitate democratica si legala. Comunicarea dintre detinatorul de oficiu public si mediul de afaceri este perfect inteligibila, dar este inacceptabila asumarea de pozitii politice doar în vederea apararii intereselor economice imediate. In cazul unor pozitii la nivelul Cabinetului, existenta unor actori politici dincolo de suspiciunea penala tine de normalitatea democratica.
Viata politica nu se reduce la interventii televizate si acuze personalizate, dupa cum nu se confunda cu simplul act de a introduce, periodic, votul în urna. Ea implica responsabilitatea coagularii celor ce gandesc critic în jurul unui proiect comun. Luarea în serios a partenerului de dialog, privilegierea institutiei, si nu a titularului ei efemer, sunt preconditiile fara de care orice consolidare democratica este iluzorie. De aici, un imperativ al afirmarii fara ezitare a principiilor statului de drept si obligatia de a ramane fideli legilor, iar nu celor ce ne guverneaza pe o durata limitata de timp.