De același autor
Terorism si democratie fara sa fii legat de glie
Într-una din cartile care glorifica globalizarea si efectele sale, Thomas Friedman descrie cum bagajul pierdut de un calator din Suedia, care calatorise din Cairo la Detroit si ajunsese din greseala la Buenos Aires, a fost gasit cu ajutorul comunicarii prin satelit de un indian din Bangalore, angajatul unei companii fondate de un imigrant indian întors acasa din Anglia. Un computer fabricat în Taiwan sau China de compania Dell, care vinde zilnic 150.000 de unitati peste tot în lume, recompune un glob în miniatura, cu piese componente produse în toate continentele. Motorul de cautare Google este accesat de milioane de oameni din cvasimajoritatea tarilor lumii, procesand peste 1 miliard de cautari pe zi. Impresionant!
Poate la fel de impresionante sunt însa si alte povesti ale globalizarii. De pilda, povestea unui sirian, bun amic se pare cu liderul Al Qaeda, al-Zarqawi, care a fost arestat în Turcia dupa ce apartamentul sau a sarit în aer din cauza exploziei premature a bombei cu care se pregatea sa decoreze temporar un iaht pe care voia sa-l indrepte direct într-un vas de croaziera de lux din Mediterana, unde, de cele mai multe ori, calatorii reprezinta tot un glob în miniatura. Dar si mai interesant, sirianul arestat în Turcia si-a relatat aventura sa terorista care l-a purtat de-a lungul mai multor ani de cariera terorista din Afganistan în Cecenia si din Irak si Iordania în Turcia. Cum a reusit atentatorul nostru sa calatoreasca nestingherit? Teroristii si fundamentalistii au propria lor retea internationala care produce pentru atentatori pasapoarte false, bani lichizi, transport, ascunzatori, scoli religioase, planuri si tehnologie. Retelele celeilalte globalizari sunt subterane, dar nu mai putin reale.
Ce exemplu mai bun de globalizare paralela decat faptul ca algerieni, sudanezi, irakieni, yemeniti sau sauditi, transformati în "martiri" care comit atentate sinucigase în New York (în turnurile gemene au murit la 11 septembrie peste 2.700 de oameni din 88 de tari), Casablanca, Londra, Istanbul, Kabul, Bagdad, Bali sau Madrid, il determina pe un caricaturist danez sa deseneze imaginea prezenta în mintile multor europeni si americani a profetului Mahomed, perceput ca inspirator al violentelor, avand o bomba în loc de pana la turban. Aceste caricaturi reproduse în presa scrisa si vizuala de peste tot din lume provoaca, la randul lor, o reactie violenta în Libia, Pakistan, Malayezia, Siria si alte tari musulmane împotriva misiunilor diplomatice daneze. Pentru ca politica si religia nu sunt singurele ingrediente ale globalizarii, aspectele economice, comerciale si financiare au intrat si ele în scena, prin boicotarea produselor daneze din supermarketurile vizitate de consumatorii musulmani. Papa de la Roma a intervenit, guvernele europene au avut o reactie semiapologetica si defensiva, dar asta nu i-a impiedicat pe demonstrantii "anticaricaturi" sa scandeze numele simbolului globalizarii terorii: Ossama bin Laden. Trebuie spus si ca nu toti cei peste un milion de musulmani s-au transformat din motive de caricaturi în inamicii danezilor.
Este vorba de o alta latura a globalizarii, o globalizare paralela, care, desi se foloseste de instrumentele si vectorii globalizarii, cum ar fi Internetul si media, pare a fi o reactie viscerala împotriva unei globalizari percepute drept un brat al extinderii dominatiei americane si occidentale în lume sub umbrela globalizarii democratiei.
Ecuatia ontologico-antiaxiologica a democratiei si terorismului
Teza potrivit careia "fara democratia occidentala n-ar fi existat terorism islamic" a aparut pe fundalul ideii ca expansionismul valorilor occidentale purtate de valul tsunamic al globalizarii a trezit reactia lumii islamice de opozitie violenta prin izolare în traditii si autoaparare prin bombe sinucigase.
Deficitul de coerenta al acestei afirmatii este ca responsabilitatea se relativizeaza, se exteriorizeaza si se risipeste în fumul încercarii de împartire a culpelor: Occidentul ar avea partea sa de vina, chiar s-ar afla la originea exacerbarii valului de atentate teroriste. E ca si cum nu ai vrea sa recunosti, în cazul povestii celeilalte globalizari, ca la început au fost bombele sinucigasilor, nu caricatura.
Teza terorismului islamic ca reactie la avansul international irezistibil, de inspiratie tocquevilleiana, a democratiei se apropie, prin relatia de cauza-efect instituita, de alta teza. Istoricul Ernst Nolte considera ca la începutul secolului trecut a existat o relatie complexa între socialism si comunism, pe de-o parte, si fascism si nazism, pe de alta. O relatie exprimata prin explicatia aparitiei fascismului ca o reactie la miscarea socialista: "fara socialism nu ar fi existat fascismul". Totusi, între democratie si terorism nu exista punctele comune dintre ideologiile totalitare comunista si fascista, decat cu conditia ca terorismul sa distorsioneze principiile si practicile democratice fundamentale.
Dar tot Nolte mai sustinea si ca "fara un Giolliti nu ar fi existat un Mussolini". Cu alte cuvinte, fara un liberal democrat ca fostul premier italian, fascistii nu ar fi ajuns la putere si "marsul catre Roma" al lui Mussolini ar fi fost imposibil. Sa ne amintim ca succesul nazistilor si fascistilor s-a datorat în buna masura si ezitarilor, cooperarii si înclinatiei spre compromisuri ale democratilor cu extrema dreapta. O lectie amintindu-ne ca o Europa sau o America slabe, fara reactie fata de teroristi, este conditia succesului lui bin Laden si al asociatilor lui. Însa, o reactie exagerata a democratiilor împotriva terorismului poate schimba orwellian esenta regimurilor democratice, transformandu-le în regimuri autoritare, tot asa cum, sub amenintarea bolsevismului, regimurile democratice din Germania si Italia au cazut în mainile radicalilor de dreapta. Legislatia împotriva glorificarii terorismului si incitarii la violenta din Franta, Belgia sau Marea Britanie, desi necesara, trebuie calibrata, pentru a nu face loc abuzurilor în privinta detentiei preventive fara limita, a perchezitiei fara mandat sau a ascultarii telefoanelor. Legislatia antiterorista nu poate în nici un caz tine loc de masuri de integrare a musulmanilor alienati din aceste tari.
De cealalta parte a baricadei confruntarii între globalizarea terorii si globalizarea democratiei se afla executiile extrajudiciare. Guvernul american, israelian sau rus, folosind metode de detectare prin satelit, elimina cu ajutorul unor rachete teleportate sofisticate militanti radicali Al Qaeda, palestinieni sau ceceni, care sunt detectati cand vorbesc la telefoanele produse în Hong Kong sau Finlanda.
Conditionarea existentei terorismului de cea a democratiei insinueaza o ecuatie ontologica: daca democratia ar disparea, nu am mai avea problema terorista. Logica ontologica încearca pervers sa evacueze axiologia din discutie. Cine vrea sa faca tabula rasa si sa puna semnul egalitar existential între democratie si terorism încearca sa ignore faptul ca democratia se sprijina pe valori, în timp ce terorismul nu se revendica de la valori si principii, ci promoveaza un cult al sacrificiului în lupta împotriva valorilor democratiei. Terorismul este o negare a valorilor democratice, dar mesajul distrugerii nu o transforma într-o ideologie care propune un sistem axiologic.
In Iran, organizatia "Celor ce cauta martiriul" a recrutat într-o universitate din Teheran candidati dornici sa devina atentatori sinucigasi. Globalizarea terorii are limitele ei politice nationale si regionale: candidatii ar trebui sa se arunce în aer cu cat mai multi americani sau britanici din Irakul vecin, daca acestia din urma ataca facilitatile nucleare iraniene. Potrivit Associated Press, unul din patru studenti care au asistat la vizionarea filmelor cu atentate sinucigase într-o fosta colonie de langa Gaza au semnat ca voluntari. Nu stim cati dintre acestia chiar ar duce la bun sfarsit promisiunea semnaturii sau cat de genuin a fost exercitiul. Cert este ca 25% dintre tinerii intelectuali ai unei tari musulmane se gandesc ca ar putea comite actul terorist. Si la fel de cert este ca regimurile democratice în epoca globalizarii, ca si oricand în istoria lor recenta, nu ar putea produce un procentaj nici pe departe asemanator. Mai mult, un seminar cu o astfel de propunere nici nu ar fi de conceput într-o universitate din Berlin, Bucuresti sau Chicago.