Cine Ne Asculta?

Florin Gabrea 11.05.2007

De același autor

 In reteaua nationala de telefonie  Rom-Suspendom a aparut, de curand, un serviciu pirat, care s-a pus la dispozitia utilizatorilor interesati. Apelurile, receptionate in centrala interesului comun, vor fi redirectionate, in regim de urgenta, catre Palatul Parlamentului. Serviciul raspunde la numarul 322, e non-stop si beneficiaza de gratuitate inclusa pe perioada 19 aprilie 2007-19 mai 2007. Asa cum era de asteptat, solicitarile abonatilor nemultumiti ai retelei-mama s-au adunat din toate zonele tarii. Vocile adreseaza intrebarea: "Alo, 322?", dupa care adauga "Vrem presedintele inapoi!". Luati prin surprindere, functionarii atat de constiinciosi ai "forului reprezentativ suprem", obisnuiti sa asculte atent doar vocea de pe telefonul interior al confortului propriu sau al interesului de grup, au conectat la repezeala un robot debusolat, care intoneaza fie acordurile haraite ale lui "Una mattina mi son svegliata, O bella ciao, bella ciao, o bella ciao ciao, ciao..." , cunoscutul cantec popular antifascist al partizanilor comunisti italieni, din 1943, ce se potriveste cu framantarile politice locale precum nuca in perete, fie franturi de mesaje de tipul "Basescu, un produs expirat si un pericol pentru democratie".

 In compensatie, se observa agitatie mare in campul media electronice. O adevarata emulatie a cuprins cateva posturi de televiziune, in asumarea, fara reticente, a unor tendinte manipulatorii, manifestate, ce-i drept, cu o anumita iuteala, precum prestidigitatia unui scamator ambulant. Reusita manevrelor depinde in mare masura de capacitatea de "citire pasiva" a metodei folosite. Cheia succesului este ca actiunea sa para mult prea sofisticata pentru a putea fi receptata ca atare si, implicit, contestata, dar, in acelasi timp, sa patrunda rapid si insidios in subconstientul colectiv, sarind gratios peste pragul de reflexivitate individuala. Bunaoara,  TVR, care, pana la demisia lui Tudor Giurgiu, trecea drept un post public corect, insubordonat politic, echilibrat si echidistant, la doar cateva zile dupa ce fostul presedinte al SRTV si-a motivat gestul prin ingrijorarea "de a nu mai putea asigura independenta editoriala", a fost scena generoasa a unui minispectacol de magie, in doua numere, desfasurat pe parcursul aceleiasi emisiuni, la TVR 1: Saptamana politica, moderata de Monica Ghiurco si avandu-i ca invitati-comentatori pe Iosif Boda si Cristian Pirvulescu. La exemplificarea video a evenimentelor importante ale saptamanii, cuvantarea lui Mircea Geoana, la mitingul organizat de PSD la Constanta, a avut intaietate. Banda sonora a fost astfel "prelucrata", pentru ca vacarmul spectatorilor sa para cand consonant cu afirmatiile senatorului social-democrat, cand o explozie spontana de entuziasm. Oricand se poate invoca, nu-i asa?, scuza "unor defectiuni tehnice", care ar fi fost, pe loc, daca asa ar fi stat situatia reala, prezentata de moderatoare. Ceea ce nu s-a intamplat. Apoi, la materialul video ce il arata pe Emil Boc la o conferinta de presa, unde presedintele PD incrimina confuzia perpetrata de partizanii demiterii, referitoare la semnificatia votului cu "DA" si a celui cu "NU", a aparut pe ecranul televizorului, timp de 5-6 secunde, textul intrebarii de la referendum "Sunteti de acord cu demiterea presedintelui Romaniei, Traian Basescu?" , impreuna cu cele doua careuri in interiorul carora se aflau cuvintele "DA" si, respectiv, "NU". Cu iuteala fulgerului, in 0,5 secunde, un creion electronic de culoarea verde bifa prima casuta a raspunsului afirmativ. Scurtul spot, cu evidenta tenta publicitara negativa indusa, era destinat sa se intipareasca in mintea unui electorat imun la manipulare si urma sa-si dovedeasca eficienta in ziua votului. Vreun comentariu din partea comentatorilor sau vreo reflectie jurnalistica obligatorie emisa de moderatore? Nici vorba! TVR ramane TVR. Rebranduirea se face greu si cere timp si vointa.

 Mult mai brutala si mai evidenta a fost tentativa manipulatorie la postul  Realitatea TV, in timpul unei emisiuni moderate de Andreea Cretulescu, in ziua de 6 mai 2007. Dupa o runda de discutii legate de acelasi eveniment politic major, a venit vorba despre un spot publicitar lansat de PSD si PNL, de asemenea deconspirat de PD, dar vehement negat de PSD, in care se acredita ideea ca raspunsul defavorabil presedintelui Basescu, ("DA" !), ar fi ambalat ca un indemn la sustinerea acestuia. Cateva minute mai tarziu, moderatoarea opreste discutiile, pentru a lasa loc spatiului de publicitate. Legatura in studio se intrerupe, ca de obicei, dar, inainte de a aparea sigla specifica a publicitatii, timp de 3-4 secunde pe ecran se lateste, in toata splendoarea lui, spotul electoral cu pricina: Portretul lui Calin Popescu Tariceanu, cu sigla PNL, alaturi de portretul lui Geoana, cu sigla PSD, sub care textul "Da pentru Basescu!", intra cu fruntea sus in eternitatea stramba a modernizarii partidelor politice romanesti, la care minciuna si dezinformarea tin loc de "carte sfanta". Dupa reluarea legaturii in direct, nimeni si nimic nu mai amintea de zborul vioi si atat de efemer al fluturelui electoral.

Daca anuntam telefonic institutia afisat vigilenta si responsabila cu asemenea "deranjamente", avem sanse sa primim vreun raspuns? Sau in competentele ei intra doar sanctionarea limbajului licentios de pe un post sau altul? Institutia respectiva poate studia oricand casetele probatorii cu emisiunile prezentate. Daca nu cumva, ca urmare a acestui articol, ele vor fi, riguros si profesionist, "periate". Europa in Romania sau Romania in Europa?

 Rom-Suspendom  inca functioneaza. Oare Cine Ne Asculta?

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22