De același autor
In fiecare luni seara, chibitarii de ocaÂzie, insetati de cunoastere si divertisment, au motiv de bucurie: la Realitatea TV se intruneste sfatul inteleptilor, cinci la nuÂmar, din trustul Realitatea-Catavencu. Cifra 5, o cifra grea de sensuri si simÂboÂluri, care, in reprezentarea ei fenomenala, usureaza binisor, dupa cum se poate lesne inchipui, saptamana de saptamana, buzunarele generosului proprietar de trust. Acesta nu se zgarceste si spera, in schimb, ca investitia sa renteze, intrucat, presupune el, cei cinci membri ai ConÂsiÂliuÂlui Editorial al Cotidianului reprezinta sumÂmum-ul jurnalismului profesionist de teÂleviziune, de ultima ora: expertiza, obiecÂtivitate, elocinta, pasiune, stil, claritate si, imperios necesar, telegenie. Ecusonul de analist-comentator a fost aici impartit, la intrarea in sanctuar, fara parcimonie. O quinta valoroasa, imbatabila. O adevarata quinta royala. Ne-am ingadui, dintr-un imÂpuls ludic, sa asociem pe fiecare dintre ei cu valoarea, in ordine crescatoare, a carÂtiÂlor care compun formatia de poker atotÂcasÂtigatoare: Decarul - Mircea Dinescu, Valetul - Adrian Ursu, Dama - Robert TurÂcescu, Popa - Doru Buscu si Asul - Emil Hurezeanu. Se poate prezuma culoaÂrea lor comuna, aducatoare de noroc: trefla, cu cele trei varfuri infipte ca un triÂdent in potul gras, imprastiat pe postavul verde-cenusiu al media autohtone, la care ravneste orice novice optimist - moÂneÂdele zornaitoare ale autoritatii, jetoaÂnele multicolore ale notorietatii si bancÂnotele jumulite ale prosperitatii in galop. Patru dintre ei cred ca sunt idolii la care se inchina pelerinii audientei si, precum pesÂcarul Santiago din nuvela lui HemingÂway, dorm linistiti si viseaza lei. Doar unul este insusi leul si viseaza la o alta jungla, care sa-l incapa si sa-l merite.
Decarul omniprezent si omniscient este chemat in virtutea inertiei, fiindca, fara el, quinta suprema nu s-ar putea conÂstitui. Nu are asadar valoare in sine, in caÂdrul formatiei, ci una contextuala. PortreÂtul lui pare sa fie materializarea urmaÂtoÂrului silogism: "Lumea este variata si inÂfiÂnita. Mircea Dinescu este un om de lume. Deci Mircea Dinescu este chiar luÂmea variata si infinita, in fiintarea si concomitenta ei reflectare". De aici, aplomÂbul agresiv, insotit cel mai adesea de formulari pe un ton apodictic, fiindca nu competentele profesionale conteaza, ci rezonanta biografica si onomastica. PriÂpit, umoral si excesiv de neprotocolar, MirÂcea Dinescu exceleaza in oralitati striÂdenÂte, licentioase, si accente de o vulgaritate naucitoare, mai ales atunci cand, cu inÂÂgaÂduinta celorlalti participanti si in beneficiu propriu, exhibeaza copertile manualului de cuget golanesc si simtiri concupisÂcente, caruia i se dedica trup si suflet, revista de trista celebritate Plai cu boi, o mostra rara de misoginism maculator, prost gust si humor ieftin, de sorginte pauÂpera. Aici simtul negustoresc ancestral da cu tifla probitatii si acuratetii jurnalistice achizitionate in graba de la taraba unui bazar oriental. Cat priveste inchinaciunea in versuri, adresata Elodiei, la emisiunea din 25 august 2008, lipsita de cea mai eleÂmentara intelegere, discretie si empatie pentru persoana disparuta, ea naste inÂÂtrebarea legitima: cum ar fi sunat versul de la urma, "ea ne face din cur cu ochiul", daca ar fi fost vorba de propria fiica, pierduta, precum Elodia, in neant sau sub pamant? Poate ca acest raspuns ar fi trebuit sa-l dea ceilalti patru jurnalisti, care, osteniti de atata analiza pertinenta, au izbucnit intr-un ras de circumstanta. MoÂmentul recitarii a dat tonul unei rupturi brutale intre o emisiune serioasa de jurÂnaÂlism aplicat, de care avem nevoie ca de aer, si balciul cenaclier de provincie. ZaÂdarnic isi rotea Gore Pirgu privirile lubrice in cautarea lui Pasadia si a lui Pantazi. La masa stateau doar niste umbre mute. Dar mondenitatea si hedonismul poetului, reÂciclat in analist hazliu si gastronom auÂtoÂdidact, au salvat, la tanc, aparentele. MirÂcea Dinescu a oferit, la sfarsitul emiÂsiuÂnii, o reteta noua de iahnie de fasole.
Valetul pandeste atent si, format la scoaÂla CTP (Cuvantul trozneste si pocÂnesÂte), viseaza la o charisma in veci neinÂÂcorporata, compensata verbal prin aserÂtiuni precise, dovedind o gandire rapida si asociativa. Expresia este glaciala si conÂtonÂdenta, tradand nu doar rautate si neÂparÂticipare afectiva, ci si o latenta predisÂpoÂzitie catre agresivitate. Adrian Ursu exemÂplifica cel mai bine opinia ca jurnaÂlisÂtul incorporeaza trei intr-unul: detectivul, procurorul si judecatorul. Si toti trei sunt inÂÂÂtepeniti intr-un zambet fad, prafuit, ca al unei statui budiste, recent dezgropate.
Dama, aflata in pozitia de mijloc, nu comÂplet lipsita de o anume mladiere, inÂconÂstanta si cautare a reperelor certe, atiÂtuÂdini preponderent feminine, pornita candÂÂva impetuos si promitator, priveste cand spre primii doi, mai mici ca valoare decat ea, cand spre varful formatiei, in speranta inhatarii excelentei profesionale. Ca multi alti colegi de generatie, Robert Turcescu, un adept infocat, la inceputuri, al scolii jurnalistice CTP (Cristian Tudor PoÂpescu), aspira, si el, dar cu putine sanÂse, la statutul de "guru" al natiunii, precum moÂdelul sau de odinioara, ale carui sentinte cad cu zgomot semantic si raÂman, pentru multa vreme, un punct de mirare si seductie. Histrionismul decarului il atrage in aceeasi masura ca si hieraÂtisÂmul rigid al valetului. Dar niciunul nu i se potriveste intru totul. Moale si relaxat, uneori, ca un causeur innascut, febril si asÂpru, alteori, Robert Turcescu pare in perÂmanenta preocupat de dilema fundaÂmenÂtala, raspunzatoare pentru toate esecurile sau izbanzile umane: luarea deciziei corecte la momentul dat. In clipul puÂblicitar al emisiunii Fetele CotidianuÂlui, Robert Turcescu isi incruciseaza braÂtele peste piept si isi salta, ostentativ si copilaros, barbia, incercand, parca, sa imÂpuÂna respect si recunoastere. Doar ca un statut nu se impune, ci se castiga.
Popa (Regele), nici batran, nici inteÂlept, nici bun, asa cum il arata imaginea traÂditionala pe cartea de joc, nu este in cautarea a ceva, el stie ce are, la ce a ajuns si catre ce se indreapta. Verbul, arma lui cea mai de temut, este la fel de efiÂcient, atat in presa scrisa, cat si in cea vizuala. Dintre cei cinci, Doru Buscu este cel mai putin telegenic, stangacia lui corÂpoÂrala este, de multe ori, evidenta. Pare mai preocupat de formulari, decat de rationamente, desi el doreste exact conÂtraÂriul. Nu isi simte prestigiul amenintat de primii trei, lumea lui e una a poziÂtioÂnaÂrilor solide, si nici nu ravneste sa uzurpe autoritatea piscului. Isi este suficient siesi. Trasatura stilistica si comportaÂmenÂtala dominanta, cruzimea, a simtit-o pe propria piele Traian Ungureanu, intr-o emiÂsiune de pomina, moderata de Robert Turcescu. Campion la terfelirea in noroi a unui coleg, prins el insusi in clestele unui embarras de choix, maestrul de cereÂmoÂnii isi imbunatatea ad-hoc performantele sadice, sub privirile admirative ale lui TurÂcescu si neputinta descurajanta a vicÂtimei.
Asul inchide quinta si o onoreaza. Emil Hurezeanu este tot ce are mai bun jurÂnalismul romanesc la ora actuala. Mai ales cel de televiziune. Cultura, eleganta, viziunea, cunostintele solide din domeniul politologiei si istoriei, precum si folosirea unei limbi curate si expresive fac din emiÂsiuÂnile la care participa Emil HureÂzeanu o adevarata sarbatoare. La Fetele CotidiaÂnuÂlui, unde se face politica inalta, cu iahÂnie de fasole si "sarmalute in foi de fita", Emil Hurezeanu nu isi are locul. PenÂtru el ar trebui inventat un alt Banchet.
Daca as fi prietenul lui, mi-as permite sa-i spun: "Ia-ti desaga si toiagul si umÂbla!". Quinta ramasa descoperita s-ar puÂtea oricand inchide cu vreun nouar de priÂpas si, atunci, popa (regele) ar prelua pozitia cea mai inalta, manuind cu autoÂriÂtate sceptrul si sigiliul trustului. Dar cum nu-i sunt prieten, eu raman neconsolat, iar el ramane, mai departe, sa gireze, din moÂtive personale, o "tacla analitica" cu gust de iahnie.