De același autor
Ziarist și istoric venit din Elveția romandă, m-am gândit dintotdeauna - chiar înainte de a pătrunde misterele Transilvaniei - că trebuie să existe o anume înrudire între Elveția și Cele Șapte Cetăți. Numai că de multe ori adevărul îți apare așa, deodată, pe negândite.
Într-o zi, hoinărind prin Sibiu, pe străduțele din orașul de jos, am intrat în Biserica Azilului, care se află în aceeași curte cu Azilul de bătrâni, și am descoperit, uluit, că, menționate încă din 1292, ele nu încetaseră niciodată să funcționeze. Tot atunci am aflat că prezența sașilor în zonă era atestată din 1243 și mi-am dat seama că alianța fondatoare a Elveției, făurită prin jurământul țăranilor din Uri, Schwyz și Unterwald, data din 1291! Și când te gândești că noi, helveții, ne mândrim cu vechimea instituțiilor noastre! Am simțit dorința să aflu mai multe și astfel am avut iarăși un șoc când mi s-a spus că denumirea săsească a regiunii unde mă stabilisem – un sat din Mărginimea Sibiului, la poalele Carpaților - este Unterwald. Să faci atâția kilometri ca să treci dintr-un Unterwald într-altul, asta da, glumă a istoriei!
Dar câte lucruri n-am mai descoperit! Începând cu colonizarea germanilor, poruncită în plin secol al XII-lea de un rege maghiar care a gândit să facă din platoul transilvănean - defrișat și cultivat de noii coloniști - o pavăză contra năvălitorilor de la Răsărit și o cheie cu care să țină sub control trecătorile Carpaților. Și țăranii germanici încep să sosească, ademeniți de avantajele politice și economice: privilegii speciale, libertatea de a se organiza, loturi de pământ primite în proprietate. Biserica de la Roma pune și ea umărul: călugări cistercieni din Burgundia clădesc lângă Sibiu, la intrarea în defileul Oltului, splendida abație de la Cârța (1202). Pe la aceeași vreme, la 100 de kilometri mai încolo, neastâmpărații cavaleri teutoni întemeiază Brașovul, la poalele a două trecători strategice ce deschideau drumul spre Marea Neagră. În Alpii Centrali și Helvetici, încă de la 1200, oamenii nu fac altceva: țăranii liberi defrișează văile Gothardului, Simplonului și alte trecători muntoase. O febră creatoare care vorbește despre solida prosperitate economică generatoare de noi avânturi nebănuite pentru Europa.
În Evul Mediu, elvețieni și saxoni își făuresc instituții stabile și republicane, în marginea sistemului feudal. Satele sau comunitățile de țărani sunt dependente de orașele guvernate la rândul lor de familiile patriciene. Orașele structurează politic și juridic ținutul Celor Șapte Cetăți, pe care în Elveția le-am numit cantoane. Până la Napoleon, Elveția s-a numit Confederația celor Treisprezece Cantoane. Bazate pe o mentalitate tipic medievală, aceste jurisdicții au chiar un rang protocolar: Sighișoara, Sebeș, Cincu sunt echivalentul lui Uri, Schwyz și, respectiv, Unterwald.
Organizați în bresle (Zünfte), negustorii și meșteșugarii domină economia și decid asupra relațiilor externe. Politica locală se face în consilii (Rat), la nivelul țării există dietele (Tag), care funcționează democratic. O vizită care depășește simplul interes turistic la Biserica Neagră din Brașov îți dezvăluie aceste trăsături democratice în chiar organizarea ei. Elvețienii, ca și sașii, au patricieni, dar nu au nobili. Transilvania însă este mai complexă decât Elveția, în care etniile sunt clar împărțite în patru teritorii ale căror frontiere nu s-au mai mișcat de pe vremea lui Carol cel Mare. Dincoace, sașii, după ce își reglează problemele interne ale Celor Șapte Cetăți, participă și la Dieta Transilvaniei (Landtag), alături de reprezentanții nobililor maghiari (Erdely) și de secui. Ardealul românesc nu avea existență politică. Pentru un elvețian, această interpenetrare, această imbricare a locuitorilor unei Transilvanii plurietnice nu este lesne de înțeles.
La începutul secolului al XVII-lea, revoluția care zguduie din temelii catolicismul roman (Reforma) și dă naștere protestantismului pleacă din Germania și Elveția (Luther, Zwingli, Calvin). La câteva luni după ce Dieta Transilvaniei recunoaște suzeranitatea sultanului (1542), umanistul Johannes Honterus din Brașov îi convinge pe sași să-l părăsească pe Papă și să-l urmeze pe Luther – ceea ce ei fac cu o mare unanimitate. La rândul lor, maghiarii și secuii se împart între cei ce rămân romano-catolici, cei ce devin calviniști și unitarieni. Pe zidul Reformaților de la Geneva este amintit un prinț transilvănean - Bocskai István. Orașele elvețiene îi sprijină pe protestanții din Transilvania prin burse pentru studenți. Dar - și aici intervine marea diferență între cele două țări – un edict de toleranță dat de prințul Sigismund face că Transilvania, spre deosebire de Elveția, Germania și Franța, nu va cunoaște niciodată ororile războaielor religioase. Pentru a avea o idee despre amploarea transformărilor religioase din Transilvania la sfârșitul Evului Mediu și de drama pe care a reprezentat-o Reforma pentru episcopul catolic de la Alba Iulia, trebuie să ne gândim că, numai în părțile locuite de sași, în jur de 1.500 de biserici fortificate au devenit biserici „evanghelice“. Operă a Bisericii de la Roma, de cele mai multe ori, precum cea de la Cârța sau Sebeș, ele au fost fortificate după marea invazie tătară de la 1241 și împodobite apoi cu elemente gotice și baroce, un mare număr de altare și de orgi datând din secolul al XVIII-lea. Aceste biserici, care astăzi sunt părăsite, majoritatea din cauza exodului masiv al sașilor, reprezintă un capital arhitectural și religios colosal pentru România. Din păcate, pe cale de dispariție.
Ceea ce mă fascinează în asemănarea dintre Elveția și Cele Șapte Cetăți este că aceste două țări nu au fost niciodată propriu-zis germane. Germaniile, cele care, de la nord la sud și de la est la vest, au fost, istoric vorbind, implicate în construcția Germaniei Angelei Merkel au fost înconjurate la poalele munților de Elveția, de Austria (cu excepția episodului nazist) și de Transilvania. Germanitate occidentală și germanitate orientală. Care începe la Geneva și se oprește la Brașov. Când am ajuns la Sibiu, oraș odinioară germanofon care acum vorbește românește, am fost frapat de o arhitectură tipic germană oarecum greoaie care mi-a amintit îndată de Lausanne, oraș francofon colonizat în istorie de cantonul Berna.
Toate aceste paralelisme sunt argumentabile, în măsura în care sunt admise. Pentru Elveția, situată în inima Europei Occidentale, pe axa Mediterana-Marea Nordului, prosperitatea acestei minuscule peninsule eurasiatice a fost mană cerească. Berna, capitala elvețiană, întemeiată ca și Sibiul în 1191, nu a fost invadată decât o singură dată, și anume de trupele lui Bonaparte, în martie 1798. Aflată în inima Europei Centrale, Transilvania nu a avut acest noroc. Și dacă ar fi fost doar atât...
Și, cu toate acestea, până la Napoleon, cele două țări au străbătut secolele în același ritm. Cu propriile lor caracteristici: dacă Transilvania a fost întotdeauna un mozaic de popoare și de religii, Elveția a fost germană până la Napoleon. Francofonii și italofonii nu au obținut cetățenia decât în 1815. După asta, drumurile celor două țări s-au despărțit. Formidabila mișcare de trezire a conștiinței naționale a învrăjbit populații (maghiari, sași, români) care până atunci, de bine, de rău, trăiseră în bună înțelegere pe un pământ pe care și-l împărțeau fără a se călca prea mult pe bătături. A trebuit să vină grozăviile naționaliste și războinice ale secolului XX pentru ca o mare parte a maghiarilor și aproape totalitatea germanilor să plece din Transilvania. Această nebunie pasională barează și astăzi calea spre un federalism care ar putea încerca să atenueze problemele coexistenței între români și maghiari.
Elveția postrevoluționară, în drumul ei spre modernitate, după o jumătate de secol de tatonări și ezitări, și-a „oferit“ în 1847 un război civil pe fond politic și religios, în care au învins radicalii progresiști protestanți de la orașe. Naționaliști, ca toată lumea la vremea respectivă, aceștia au avut buna inspirație să nu-i umilească pe învinși, populație rurală, catolică și conservatoare. Au avut chiar ideea să inventeze niște strămoși comuni, mitici, nici țărani, nici orășeni, nici catolici, nici protestanți, și care nu vorbeau nici germana și nici franceza, ca să nu mai vorbim de italiană. Așa se face că la școală am învățat că strămoșii mei erau oameni lacuștri, că erau îmbrăcați în piei de animale și că trăiau în colibe construite pe piloni pe marginea lacurilor. Ceea ce se potrivea de minune: o fi ea faimoasă Elveția pentru munții ei, dar are și 1.400 de lacuri. Poate e păcat că nu au existat și în Transilvania comunități lacustre.
Traducere de LUMINIȚA BRĂILEANU