De același autor
Procedura constituțională din țara noastră este un proces aflat în plină desfășurare care beneficiază acum de un nou ritm, unul mai puțin pripit și incomparabil mai potrivit unor schimbări de asemenea anvergură. Din acest motiv este important să avem un set clar de criterii, prin prisma cărora să putem judeca și compara diferitele proiecte și idei vehiculate sau propuse. În măsura în care au existat, criteriile potrivit cărora pot fi elaborate şi judecate asemenea idei normative au rămas până acum implicite.
Principala lipsă a discuțiilor și propunerilor de revizuire a Constituţiei avansate până acum este că nu au fost orientate de scopuri și criterii clar specificate în avans. Revizuirea propusă nu are o filosofie unificatoare, ceea ce creează incoerență. La rândul său, incoerența atrage o consecință cât se poate de vizibilă: nu se înțelege la ce și cum ar ajuta, per ansamblu, adoptarea propunerilor formulate.
Voi încerca să propun câteva elemente unificatoare printr-o sinteză a scopurilor sau rolurilor-cheie pe care trebuie să le îndeplinească o bună Constituție, așa cum reies din literatura de specialitate în lectura mea. Ele pot fi, totodată, utilizate și sub formă de criterii pentru a evalua orice amendament (articol sau titlu) propus, astăzi sau în viitor.
1. Limitele statului
Cel mai important rol al Constituției este să delimiteze statul în raport cu societatea. Putem numi aceasta prima separație a puterilor, cea dintre stat și societate (formată din indivizi și societate civilă, prin care înțelegem toate organizațiile private, presa și libertatea sa având un rol privilegiat).
Există aici două pericole concrete care trebuie îndepărtate. Primul este cel al tiraniei, adică al folosirii abuzive a puterii. Încă din Biblie sunt arătate pericolele regilor, iar istoria este plină de episoade simptomatice. Al doilea pericol este cel al creșterii nelimitate a statului. Statul are o tendință inerentă de creștere, provocată de dorința de mai multă putere și influență a fiecăruia dintre birourile și actorii săi – o dinamică amplu elucidată de William Niskanen și Anthony Downs. Dimensiunile în care are loc creșterea statului sunt, pe de o parte, creșterea bugetelor publice (adică a banilor, posturilor și altor resurse de a căror alocare dispun decidenții) și creșterea puterii (adică întinderea domeniilor vieții economice și sociale în care este necesară cooperarea decidenților publici). Ne putem imagina statul ca o caracatiță uriașă cu multe tentacule, dintre care unele se termină cu bani, iar altele cu ștampile. Constituția este printre puținele instrumente care pot limita numărul de tentacule și lungimea fiecăruia dintre acestea, iar mijlocul său este specificarea explicită, exactă și cât mai restrictivă a scopurilor, puterilor și limitelor statului și interzicerea oricărei încălcări sau extinderi în afara perimetrului delimitat. Astfel am evita ca orice parlamentar, minister, agenție sau primărie să inventeze permanent noi scopuri sau noi domenii de intervenție „publică“.
2. Separația puterilor în stat
Aceasta trebuie înțeleasă într-un dublu sens. Primul este cel al separației orizontale dintre puterile legislativă, executivă și judecătorească - a doua separație a puterilor. Al doilea sens este cel al separației verticale a puterilor în stat, între local, central și (cât mai puține) niveluri intermediare – a treia separație a puterilor. Separația dintre puteri trebuie să fie în același timp una de atribuții (decizională) și una financiară (de resurse). La fiecare dintre aceste niveluri este repetată separația orizontală, așa încât cele două separații formează împreună un fel de matriță care fixează în mai multe puncte fiecare centru de putere. Matrița astfel creată funcționează prin aceea că interesele celor dintr-un anumit centru decizional (de exemplu, interesul de a-și crește bugetul sau lărgi atribuțiile) vor fi constrânse și, să sperăm, fixate și limitate pe termen lung de interesele concurente ale centrelor vecine: „ambiția trebuie făcută să contracareze ambiția“ (Madison).
3. Reprezentativitatea
Într-o democrație, nu putem pleca de la premisa că parlamentul este suveran. Poporul este cel suveran, iar parlamentul este mandatatul suveranității, în măsura exactă în care este legitim, adică ales potrivit unor reguli electorale corecte și stabile. Corectitudinea sistemului electoral trebuie să asigure cea mai liberă piață politică posibilă și presupune, printre altele, șanse egale de a fi ales (nu praguri electorale și nici alte bariere puse în calea candidaților independenți și a înființării de noi partide), libertatea efectivă de alegere din cel mai larg meniu posibil (nu liste decise de conducerile partidelor) și transparența modului de transformare a voturilor în mandate (nu formule de calcul obscure și cumpărări de voturi). Nu în ultimul rând, cumpărările sau forțările de voturi ale aleșilor și orice căi de asigurare a mandatului imperativ (precum cele din Statutul aleșilor locali) trebuie interzise și descurajate sistematic. Același raționament și aceleași imperative sunt valabile pentru toate cele trei niveluri: local, central și intermediar. Ele trebuie prevăzute sub formă de principii constituționale, astfel încât să poată fi ușor oprite orice devieri create prin legi sau alte reglementări de rang inferior.
4. Calitatea vieții în societate (eficiența instituțională)
Logica celor trei scopuri constituționale de mai sus este una tehnică: imunizarea statului împotriva coruptibilității și abuzurilor de putere ale părților sale componente. Necesitatea urmăririi lor sistematice devine însă și mai clară dacă sunt privite la nivelul următor, la care sunt ele însele mijloacele scopului final. Pentru a-l defini pe ultimul trebuie să ne întrebăm ce anume ne dorim, de fapt, de la viața în societate? Pentru ce trăim în societate și pentru ce ținem stat, Constituție, legi și administrație? Simplu spus, urmărim să trăim, liber, cu toții, împreună, din ce în ce mai bine. Acesta este sensul constituirii oricărei comunități ori societăți sau, altfel spus, scopul „contractului social“. Știm că am putea trăi mai bine împreună decât singuri, dar măsura în care reușim depinde, între niște marje foarte ample, de calitatea instituțiilor pe care le respectăm, adică de calitatea organizării relațiilor dintre membrii societății.
Dezideratul general adaugă încă trei scopuri instituționale (ale tuturor instituțiilor):
– cât mai multă libertate individuală egal posibilă pentru fiecare,
– cât mai multă siguranță față de arbitrariul altora, fie aceștia din interiorul sau exteriorul țării, din prezent sau viitor și
– cât mai multă bogăție și cât mai puțină sărăcie.
Astfel putem vedea și evalua fiecare prevedere constituțională, lege, organizație publică sau act al acesteia ca o investiție într-unul sau mai multe dintre cele șase scopuri necesare și suficiente. Aranjamentul constituțional al drepturilor și puterilor care asigură deplina realizare a acestor scopuri este chiar structura de rezistență ori esența unei bune Constituții. Interesul general definit de ele trebuie să primeze întotdeauna față de interesele oricăror categorii socio-profesionale, grupuri, facțiuni sau minorități; din păcate, țara noastră este încă prizoniera facționalizării, adică a inversului acestei relații de precedență.
Considerându-ne acționari în părți egale ai întreprinderii numită România, pe bazele de mai sus putem acum analiza fiecare în ce măsură prevederile constituționale recent propuse de Comisia parlamentară de revizuire a Constituției reprezintă investițiile cele mai potrivite.
Eu mă voi limita la un scurt comentariu pe marginea regionalizării, prin adăugarea unor regiuni peste județele existente – problema de fond care tinde să fie pusă în plan secundar de discuții tehnice privind desenul geografic al regiunilor. În ultima propoziție a articolului Premisele autoguvernătii locale, publicat în 2009 în nr. 267 al suplimentului revistei 22, am prezis că aceasta va fi soluția avansată în final, deși soluția evidentă, simplă și ieftină este alta, și anume regionalizarea prin desființarea județelor și reorganizarea în regiuni a nivelului local. Nu am nimic de adăugat la articolul respectiv, poate doar că exactitatea pesimistei predicții avansate a contat pe independența sa față de numele partidului sau alianței aflate la guvernare, mai exact pe interesele baronilor locali și administrațiilor publice județene. Dar este deosebit de important să meditați la următoarea întrebare: de ce există o discrepanță între soluția propusă astăzi de parlament și soluția optimă din punctul de vedere al interesului public? Aveți în vedere criteriul 3 de mai sus.
Aceste teme vor fi unele dintre subiectele centrale de discuție ale seminarului organizat de CADI-Eleutheria, Fundația „Konrad Adenauer“, Institute for Economic Studies Europe și Societatea pentru Libertate Individuală (SoLib) în perioada 11-15 septembrie, seminar intitulat Mijloacele constituționale pentru apărarea și promovarea libertății individuale. //