De același autor
Putin se discuta in Romania despre o institutie fundamentala a economiei de piata: bursa de marfuri. Si se discuta putin pentru ca este folosita foarte putin. Tranzactiile din cadrul bursei de marfuri din Romania abia depasesc anual jumatate de miliard de dolari - o nimica toata fata de valorile ce au ajuns sa fie derulate in economie.
Ca bursa de marfuri este o institutie aproape uitata in Romania constituie un fapt cu atat mai straniu, cu cat nu exista zi in care subiectul coruptiei din tara sa nu confiste pur si simplu agenda si a guvernului, si a justitiei, si a mass-media, si a societatii civile, si a forurilor internationale. Or, nu se cunoaste un instrument mai eficace de lupta impotriva coruptiei decat bursa de marfuri, unde, in mod obiectiv, toate tranzactiile se desfasoara transparent si aranjamentele de culise n-au loc daca piata functioneaza cu adevarat.
Deja spunand acest lucru se explica de ce institutia bursei de marfuri este marginalizata in Romania. Inca si mai mult, se dovedeste clar ca lupta impotriva coruptiei in Romania este de fapt de fatada, neexistand interes pentru eradicarea pe fond a acesteia. Impotriva coruptiei s-ar lupta cu mult mai mult succes decat prin legi, reglementari, supravegheri, interventii judiciare, daca furnizorii si clientii atator marfuri de mari valori s-ar intalni pentru tranzactii in ringul bursei de marfuri, adica in vazul lumii.
Ce functie are o bursa de marfuri? De a oferi o piata organizata pentru ca furnizorii si clientii anumitor produse zis fungibile sa se intalneasca si sa-si perfecteze vanzarile/cumpararile. Produsele zis fungibile sunt acele produse care au caracteristici omogene calitativ si care pot fi desfacute in transe precise cantitativ. Produsele petroliere (ca, de pilda, benzina de o anumita cifra octanica, motorina euro, combustibilul pentru agricultura), cerealele (ca, de pilda, grau tip "X", porumb tip "Y"), metalele (cupru, aluminiu, zinc, fiecare cu caracteristicile precise prevazute) sunt marfurile-tip desfacute prin bursele de marfuri. Cand in publicatii de specialitate intalnim cotatiile la grau, porumb, cupru, zinc, titei brut de un anumit tip, benzine etc., este vorba de preturile din marile burse de marfuri ale unor cantitati precizate (kg, tone, barili etc.) din denumita marfa cu caracteristici omogene.
Credeti cumva ca asemenea marfuri tranziteaza ringul bursei de marfuri din Romania, cu toate ca ar putea fara probleme sa faca obiectul tranzitarii bursei, intrucat in general trebuie sa se afle la parametrii si in caracteristicile prevazute international, indiferent daca intra sau nu in bursa?! Nicidecum! Doar ici si colo cate o tranzactie cu produsele care pe alte meleaguri nu trec decat prin bursa de marfuri! Este o realitate ca, dupa 16-17 ani de economie de piata, Romania, o tara care trece drept cerealiera, nu are o bursa de cereale, ca Romania, care a extras si extrage petrol si importa masiv titei si care rafineaza ceea ce produce si importa, nu are o bursa de titei si, respectiv, de produse petroliere!
Cu ce se ocupa in aceste conditii bursa de marfuri din Romania?! Organizeaza licitatii! Bune si acestea! Ar fi si mai rau decat este fara astfel de licitatii transparente! Nu ca acelea organizate de diferite institutii de stat doar pentru a desemna un castigator dinainte stabilit, nu ca acelea trucate pentru a se ajunge la preturi ce devalizeaza banul public! Dar trebuie sa fie clar ca tranzactiile cu produse specifice bursei de marfuri, care au valori mari, ocolesc ringul de negociere al institutiei. Explicatia este simpla: cum s-ar mai putea face smecheriile care se fac, cum s-ar mai ascunde contrabanda, cum s-ar mai trage tunurile care se trag pe seama banului public, cum s-ar mai face averi pe seama statului, cum ar mai putea fi oprimati bietii tarani producatori daca, spre deosebire de situatia din prezent, ar exista un pret al pietei, care ar fi cel din bursa, si altele, si altele asemenea?!
De neinteles este, in aceste conditii, pozitia UE. Tot felul de rapoarte, tot felul de comisari si parlamentari europeni ne bat la cap despre coruptie, incompatibilitati, conflicte de interese, controlul averilor si nici un cuvintel nu se spune despre utilizarea bursei de marfuri, care ar fi mult mai eficace decat DNA si DIICOT la un loc!
Pozitia UE devine insa chiar suspecta, in masura in care Romania avea cat de cat o bursa a produselor petroliere pe vremea cand Petrom era in proprietate de stat - si care reprezenta peste jumatate din totalul tranzactiilor la Bursa Romana de Marfuri (BRM). Dar n-o mai are de cand Petrom a ajuns in proprietatea OMV. Noul proprietar austriac a retras Petrom de la tranzactii in bursa de marfuri din Bucuresti! Fara comentarii!