De același autor
In mod evident, OMV vrea sa faca din Petrom o companie profitabila stricto sensu. Nu toate activitatile Petrom sunt profitabile si este de presupus ca "despartirea", mai intai prin scoaterea din sistemul integrat si apoi eventual chiar prin instrainare, se face de acele unitati si activitati despre care nu exista certitudini ca sunt profitabile. Oricum, externalizarea este folosita ca mijloc indirect de profitabilizare a companiei, prin eliminarea subventiilor in crucis sau a transferurilor intre filiale. Redistribuirii profiturilor intre acestea i se pune capat. Si, dupa un timp, cele ce se vor dovedi rentabile vor fi pastrate, iar cele ce nu vor fi viabile vor fi scoase la vanzare si, daca nu se gasesc cumparatori, vor fi lichidate. In forma integrata actuala, nu numai ca unele activitati sau unitati din Petrom traiesc pe seama altora, dar nici macar nu se stie exact care sunt rentabile si care nu!
Subventiile in crucis si transferurile intre unitati au constituit insusi mecanismul prin care nefericite capuse, cu acoperiri politice sau sindicale, au putut extrage masiv ban public aflat in administrarea Petrom, au reprezentat de fapt reteaua care a facut din Petrom cel mai mare nod de interese politico-clientelare impletit in perioada postdecembrista in Romania. Cand oficial s-a retras din functie, fostul director general al Petrom, devenit ulterior consilier al primului ministru pe probleme petroliere, a spus ca nu mai putea rezista intrucat nu era zi in care in anticamera sa nu-l fi asteptat vreun politician sau vreun om de afaceri care sa-i propuna o "afacere" din care, se intelege, s-ar fi scurs in buzunare private ceva din pusculita fara fund a Petrom. Licitatii aranjate, contracte prin incredintari directe, livrari dictate politic fara plata, tot arsenalul de stoarcere a banului public a fost folosit, de-a lungul anilor, la Petrom. Cu ban public supt de la Petrom s-au constituit banci, s-au facut averi, s-au lansat afaceri de anvergura, inclusiv in mass-media. Evident, mortul de la groapa nu se mai intoarce! Dar, tot atat de evident, morisca este oprita prin privatizarea Petrom si cea mai eficace si inatacabila metoda de a bloca morisca este externalizarea activitatilor si unitatilor cu probleme sau asupra carora exista suspiciuni. Implicit, vor cadea capusele si aranjamentele neconcurentiale, contractele de cumetrie si veresie! Tuturor acestora lovitura de gratie le va fi data de faptul ca raporturile dintre unitatile ramase la Petrom si cele externalizate, inclusiv intre acestea din urma, vor trebui sa fie contractuale si derulate la preturile pietei. Adio transferuri ascunse, acoperite sau pur si simplu fictive! Arpechim este externalizata pentru ca nu este clara rentabilitatea acestei societati, mai ales in conditiile "infratirii"
activitatii de rafinare cu o serie de activitati de aval. Despre Doljchim se spune fara ezitare in piata ca nu este profitabila si mentinerea pe linia de plutire se datoreaza acum transferurilor din activitatile rentabile ale Petrom. Cat despre cele 340 de benzinarii care vor fi externalizate, fiecare din acestea are desigur povestea ei, dar, pe ansamblu, sunt probabil acelea din zone cu trafic mai slab si, mai ales, acelea care au facut obiectul unor aranjamente profitabile pentru "initiatori": diferiti benzinari privati obtineau autorizatiile de constructie, avansau bani spre a le ridica si pune in functiune, pentru ca la scurt timp sa le cumpere Petrom, la preturi duble, sub motivatia extinderii retelei. Cineva a incasat bani multi, foarte multi din aceasta, sa-i zicem, "afacere"!
S-ar putea ca amploarea acestei externalizari sa fie legata nu numai de profitabilizarea Petrom, ci si de dorinta OMV de a evita o decizie ce nu i-ar fi favorabila, a Consiliului Concurentei, in privinta pozitiei de pe piata romaneasca a grupului austriac. OMV detinea deja 25% din actiunile Rompetrol, a doua companie petroliera de pe piata romaneasca si prima dintre cele private pana in momentul de fata, astfel incat, odata cu achizitionarea pachetului majoritar de actiuni la Petrom, grupul austriac dobandeste o pozitie cvasimonopolista. Prin externalizarile mentionate, pozitia OMV apare mai putin monopolizanta si OMV probabil spera ca astfel decizia Consiliului Concurentei nu va fi cererea de renuntare la pachetul de 25% de la Rompetrol. Cel mai probabil, OMV va putea evita renuntarea la acest pachet de la Rompetrol daca, prin externalizare, se vor obtine rapid rezultatele urmarite in ce priveste clarificarea rentabilitatii unitatilor si activitatilor desprinse si va apuca deci sa instraineze, si in realitate si nu doar scriptic, aceste unitati si activitati.
Oricum, cu o singura rafinarie si fara jumatate din benzinarii, Petrom nu va mai fi ceea ce a fost, chiar daca va fi o companie mult mai profitabila. Problema care ramane ca o preocupare este cine va cumpara, la o eventuala instrainare, piesele puse pe liber de OMV de la Petrom, despre care atunci se va sti, implicit, ca nu aduc profit! Caci, daca nu le va cumpara nimeni, va trebui sa fie puse in lichidare!