De același autor
Conditiile in care SNTR a fost vanduta de catre APAPS evidentiaza cat se poate de graitor tragedia in care a ajuns privatizarea in Romania. Pana intr-acolo incat normal ar fi sa fie oprita, pentru ca bilantul a devenit dramatic negativ, si din punct de vedere social si, ce sa mai vorbim, din punct de vedere financiar. Pe fond, ceea ce se contura de mult a ajuns gatuitor. Nefacuta la timp, privatizarea are de acum costuri uriase, toate platite de populatie.
Intreprinderi de stat mai mari sau mai mici, demodate de trecerea timpului si distruse de furturi si devalizari, s-au impovarat in plus cu datorii atat de mari incat numai prin stergeri ale acestora mai pot gasi eventuali cumparatori. Dar, in atatea cazuri, devenite deja majoritare, nici aceste stergeri nu mai sunt suficiente. Investitorii seriosi nu-si iau pe cap poveri si complicatii. Se mai da, doar cand si cand, de tot felul de vargaleti, care vin nu se stie de unde, merg in nu se stie ce directie si care, in peregrinarile lor, sunt gata sa poposeasca un pic prin Romania pentru a trage un tun pe banii si cu concursul statului roman. Mai precis, sub paravanul unor promisiuni de investitii cu Feti-Frumosi si Ilene Cosanziene, acestia se aseaza la supt din ce mai e de supt din intreprinderi intretinute de populatie.
Semnalul net al decrepitudinii procesului l-au dat privatizari gen ARO Campulung si Roman Brasov, care au marcat iesirea trista din istorie, pe usa din dos, si nu cu fruntea sus cum ar fi fost in cazul unei lichidari adevarate, a unor vechi glorii ale industriei romanesti. Privatizarea fara cumparatori este teatrul absurdului! In unele cazuri nu se mai fac privatizari, ci doar aranjamente pe seama banului public. La adapostul unor reglementari, altfel de inteles ca element de atractivitate, privind stergeri de datorii in legatura cu privatizarea, se pot plasa catre clienti politici, la preturi de nimic, terenuri sau hale vandute ca intreprinderi cu probleme, chipurile pentru a salva in scopuri sociale aceste intreprinderi! Dar daca ar fi vandute ca terenuri sau hale la pretul pietei, s-ar obtine bani frumusei carora li s-ar putea da destinatii sociale adevarate. SNTR nu este decat un caz la vedere.
Mai rau, cu acoperire politica, o serie de privatizari se fac pentru a mai prelungi viata unor intreprinderi de stat, tot pe seama banului public. Intreprinderi de stat care supravietuiesc prin neplata obligatiilor lor la bugetele publice sunt "privatizate" fictiv spre a se utiliza ocazia sau pretextul pentru a le sterge datorii si astfel noul proprietar privat, incepand de la zero, trece la rand la neplata datoriilor catre stat. Exemplu semnificativ, prin amploare, este RAFO Onesti. Iar la SNTR s-a atins paroxismul: s-a privatizat, s-a renationalizat, s-au sters datorii, dupa care s-a reprivatizat la preturi ridicole.
Ce sa mai vorbim de privatizari facute "pe picior" - atat de fosta, cat si de actuala guvernare - care, realizate catre investitori neseriosi, esueaza lamentabil, fostii cumparatori repunand statului in brate intreprinderea. Cateodata, din cauza unor situatii sociale explozive, statul este oarecum fortat sa-si ia inapoi proprietatile si sa dea despagubiri investitorilor. Iar daca fostii cumparatori au avocati buni, statul risca sa plateasca sume aiuritoare, cum s-ar putea sa se intample in cazul Combinatului Siderurgic de la Resita. In acest caz, investitorul american vrea sa se imbogateasca neaparat pe seama statului roman, pretinzand despagubiri cat vreo 100 de SNTR-uri vandute la ultima strigare! Inutil de mentionat ca platitor in toate asemenea situatii este bugetul statului, adica populatia!
Unor asemenea privatizari trebuie sa li se puna capat pentru ca reprezinta un cost prea mare pentru populatie, care a ajuns sa plateasca si privatizarea! Daca privatizarea costa mai mult decat se poate obtine din aceasta, la ce bun sa mai fie facuta? Probabil este cazul tuturor privatizarilor ce ar mai fi de facut de catre APAPS, nu din vreun alt motiv decat din acela ca in portofoliul APAPS au ramas doar intreprinderi cu probleme, care nu pot gasi cumparatori seriosi si, prin urmare, se preteaza la tot felul de aranjamente cu diferiti vargaleti.
In aceste cazuri, trebuie trecut transparent la procedura lichidarii. Mai ales ca asa-numitele compensari salariale pentru disponibilizati sunt achitate tot de catre stat, adica de populatie, fie ca e vorba de lichidari, fie ca e vorba de privatizari. Si cand te gandesti ca, in aiureala creata, puterea si opozitia se bulucesc in propuneri de a vinde pielea ursului din padure, respectiv de a finanta din incasarile din privatizari nu numai despagubiri pentru proprietatile imposibil de retrocedat in natura, dar si cresteri ale pensiilor! Care incasari, caci privatizarea a ajuns sa coste mai mult decat da?!