De același autor
Disperarea cabinetului Tariceanu de a nu mari un impozit principal pentru a nu consemna un presupus esec al introducerii cotei unice, incercand sa compenseze cu majorari ale unor impozite de rangul doi, continua. Si, pe masura ce latul se strange, cresterea fiscalitatii impunandu-se mereu mai puternic, nu doar din ratiuni bugetare in sine, dar si din ratiuni economice complexe si extrem de presante, amintita disperare guvernamentala capata aspecte mai acute, ce prezinta riscuri economice majore.
Premierul Tariceanu a declarat raspicat, mai zilele trecute, ca, pe perioada mandatului sau, cota unica nu va fi modificata, nici ca sistem, nici macar ca nivel. Aceasta, dupa ce experti ai UE, in frunte cu Joaquin Almunia, comisar pentru afaceri economice si financiare, s-au adaugat celor de la FMI in pretinderea unei cresteri a cotei unice sau a TVA pentru a se raspunde necesitatii cresterii fiscalitatii in contextul apartenentei la UE.
In schimb, ministrul Finantelor Publice a anuntat noi cresteri, la niveluri apocaliptice, ale accizelor la toti purtatorii de energie (carburanti, gaze, electricitate), precum si la tutun si alcool, pe care a dat de inteles initial ca le va introduce de la 1 iulie, dar pe care, probabil consemnand reactiile vehemente, le-a aruncat apoi in carca integrarii, pentru ianuarie 2007, la mijlocul anului in curs urmand a intra pe rol doar maririle de accize convenite anterior cu UE.
Poate ca d-l Tariceanu ar trebui felicitat pentru ca se opune intr-un fel cresterii fiscalitatii si apara sistemul si nivelul cotei unice introduse la inceputul mandatului sau, numai ca realitatile economice se incapataneaza chiar mai mult decat domnia sa sa-l contrazica in legatura cu cerintele fiscale actuale si de perspectiva.
De fapt si de fapt, cerinta de inasprire a fiscalitatii este cea care s-a manifestat puternic de ani si ani si aceasta era la ordinea zilei si pe cand partidele se bateau care mai de care in campania electorala sa promita, dimpotriva, relaxari fiscale de un tip sau altul. Pornita ca relaxare fiscala, introducerea cotei unice de 16% n-a putut in curand ramane asa ceva din simplul motiv ca economia cerea o inasprire, si nu o relaxare a fiscalitatii. Neputand, din cauza opozitiei FMI, sa treaca golul de incasari bugetare produs de introducerea cotei unice pe seama cresterii deficitului bugetar, guvernul Tariceanu insusi a trebuit sa umble serios la impozitele de rangul doi, prin a caror majorare sa obtina incasari compensatorii la buget.
Guvernul s-a straduit in mod sistematic sa demonstreze ca introducerea cotei unice a adus nu scaderi, ci incasari suplimentare la buget. S-a jonglat cu cifrele. De fapt, incasarile din impozitele afectate de cota unica, respectiv impozitul pe profit si impozitele pe salarii, au scazut sever in termeni reali, adica eliminand influenta inflatiei. Au crescut insa incasarile bugetare din impozitele indirecte (TVA, accize), odata cu sporirea consumului stimulata de cota unica.
Si cu aceasta influenta se evidentiaza, de fapt, impactul de fond al cotei unice, care nu probleme bugetare a pus, ci probleme de ordin economic si social in afara bugetului. Pe fondul unei economii cu o crestere puternica la granita dintre 2004 si 2005 si, deci, cu resursele tensionate la maximum, relaxarea fiscala pe care a constituit-o initial introducerea cotei unice a venit ca nuca in perete, stimuland nefericit cererea intr-un moment in care oferta, si asa precara, nu putea mai mult. Cota unica este, in mare masura, responsabila de expansiunea unei cereri fara acoperire in productie interna, deci a consumului din import. Si, ca atare, responsabila de inflamarea fara precedent a deficitului extern. Nu in buget sunt problemele generate de cota unica, ci in deficitul extern, care ameninta prin cotele periculoase la care a ajuns. Iar pentru temperarea sau macar pentru blocarea expansiunii in continuare a acestuia, este nevoie, indiferent de ceea ce ar spune FMI sau UE, de majorarea unui impozit puternic (TVA sau cota unica), prin care sa se descurajeze cererea, avand in vedere impotenta actuala a ofertei (productiei).
Privind la rece lucrurile, problema bugetara a ramas intacta. La drept vorbind, introducerea cotei unice n-a modificat-o cu nimic. Este aceeasi acum ca si inainte de introducerea cotei unice. Cat reprezentau, in esenta, incasarile la buget inainte ca echivalent PIB reprezinta si acum. Si, in esenta, nu se poate face fata cu incasari bugetare sub 30% echivalent PIB apartenentei la UE, unde membrii mai noi infrunta cerintele cu incasari bugetare de 35-37% echivalent PIB, iar membrii mai vechi cu incasari bugetare de peste 40% echivalent PIB.
Problema d-lui Tariceanu - de a nu mari nivelul cotei unice, pentru ca, in acest mod s-ar consemna, intr-un fel sau altul, un esec al cotei unice - este una falsa. Cresterea fiscalitatii era o necesitate si inainte de introducerea cotei unice, si este o necesitate si acum, la un an si jumatate dupa introducerea acesteia. Exista o nevoie stringenta, daca nu din vreun alt motiv, macar din acela de a se putea absorbi cele vreo 30 de miliarde de euro pe care UE le va pune la dispozitia Romaniei pentru sustinerea integrarii intre 2007 si 2013. Dincolo de orice alta cerinta - cum ar fi abilitatea de a construi programe eligibile si de a le derula - exista o preconditie: constituirea fondurilor romanesti de cofinantare. Daca nu degajam si noi 7-10 miliarde de euro cofinantari, nu vom putea nici macar accesa cele 30 de miliarde de euro, riscand sa ne transformam, inca de la inceput, intr-un contributor net la UE, caci cotizatia anuala oricum va trebui s-o platim!
TVA sau cota unica - desi probabil amandoua - va fi necesar sa fie majorate in acest scop. Tot incercand sa carpim cu inlocuitori, respectiv cu majorari de impozite si taxe de rangul doi, riscam sa destructuram complet economia, si asa firava si fara miez. S-ar putea ca jocul politic sa fie de o asemenea natura, incat chiar d-lui Tariceanu sa-i revina sarcina acestei schimbari in impozitele principale, indiferent ca-i place sau nu, indiferent ca vrea sau nu. Iar, politic, nu esecul cotei unice va trebui atunci recunoscut sau nu, ci doar faptul ca aceasta nu este inzestrata cu virtutea, ce i-a fost din pacate atribuita, de a scoate la suprafata spre impozitare venituri anterior nefiscalizate. O asemenea virtute nu o poate avea, economic vorbind, decat reducerea substantiala - cu totul improbabila! - a contributiilor sociale, care reprezinta in fiscalitatea din Romania grosul impunerilor in relatiile de munca.