De același autor
Numirea unui politician la Institutul Cultural Român este indiciul că decăderea instituţională provocată de modificarea legii de organizare continuă şi că această involuţie este ireversibilă.
Departe de vuietul Roşiei Montane și de controversele generate de indicaţiile preţioase ale primului ministru în chestiunea justiţiei, o altă instituţie descoperă beneficiile modului în care guvernarea social-liberală înţelege să ducă, până la capăt, politica de gospodărire atentă şi eficientă a treburilor publice. De la Institutul Cultural Român, aproape lichidat în mandatul lui Andrei Marga, ne sosesc mesaje încurajatoare. În fine, măcar unul dintre vicepreşedinţii statutari a fost desemnat de Senat. În cele din urmă, ambiţiosul program de redresare al ICR poate să beneficieze şi de aportul lui Liviu Sebastian Jicman, titularul acestei poziţii prestigioase.
Noul vicepreşedinte al ICR este exponentul vremurilor în care trăim. Parcursul domniei sale este, în acord cu informaţiile furnizate de agenţiile de presă, unul eminamente politic. Candidat în mai multe ocazii din partea PNL, ales consilier la Sectorul 6, sector condus, deloc întâmplător, de soţul actualului ministru al Transporturilor, domnia sa se recomandă, graţie CV-ului, ca o autentică competenţă universală în materii extrem de diferite. Sprijinul politic al PNL l-a aşezat în poziţii cheie ale administraţiei centrale, iar gama acestora variază de la sănătate publică până la restituirea proprietăţilor, sfârşind cu poziţia de şef de cabinet la Ministerul Culturii. Este, să admitem, o carieră impresionantă, ce ilustrează avantajele unei opţiuni politice înţelepte. Calitatea de vicepreşedinte ICR este încununarea naturală a unui cursus honorum.
În urmă cu mai mult de un an, în momentele în care linşajul mediatic al echipei Patapievici-Mihăieş-Tania Radu se desfăşura în deplină impunitate şi cu abjecţie entuziastă, criticii intelectuali şi politici ai ICR acuzau, elocvent şi vocal, înfeudarea „băsistă“ a instituţiei. Opţiunile realizate erau antinaţionale, iar grupurile de traducători de limbă română acţionau, organizat, asemenea unor batalioane de agenţi secreţi bine antrenaţi. Eliminarea lui Horia-Roman Patapievici era punctul de plecare al viitorului luminos, edificat pe temeiul unui sănătos principiu al depolitizării.
Ura şi fanatismul au triumfat, în cele din urmă, şi ICR nu mai este un bastion al „dictaturii“. Desemnarea unui politician din cadrul PNL este, poate, o componentă a acestei strategii de eliminare a influenţei partizane. Institutul Cultural Român, subminat fatal de strategiile baroce ale lui Andrei Marga, intră acum în zodia alocărilor partinice directe şi transparente. Autonomia ICR este lipsită de semnificaţie, în acest context al divizării sferelor de influenţă.
Şi poate că evenimentele de la ICR merită să fie punctul de plecare al unei meditaţii legate de sabotarea, deliberată şi brutală, a edificării instituţionale în România. Entuziasmul celor care au ironizat extravaganţele stilistice ale lui Andrei Marga este, astăzi, absent. În Aleea Alexandru 38 domneşte tăcerea. Pagina de Internet nu mai găzduieşte telegramele de felicitare adresate lui Andrei Marga; viziunea domniei sale despre transformarea culturii este trecut. Ceea ce a luat locul exuberanţei destructive este ascensiunea legitimată politic. A învins mediocritatea ce contaminează, corodează şi şterge din memorie urmele energiei creatoare.
Din aceste raţiuni ale oboselii şi resemnării, alegerea noului vicepreşedinte al ICR înseamnă, astăzi, o simplă notă de subsol. Manifestaţia de solidaritate a papioanelor este istorie, iar ideea de acomodare cu cei ce decid destinele culturale capătă teren. Numirea unui politician la ICR nu este, totuşi, un accident oarecare. Ea este indiciul că decăderea instituţională provocată de modificarea legii de organizare continuă şi că această involuţie este ireversibilă. De vreme ce cuvântul de partid trece înaintea oricăror alte considerente. Mărturisirea vicepreşedintelui ICR este încărcată de o sinceritate dezarmantă. „Dacă voi ajunge în acest post, nu mă voi simţi stingher. Nu sunt eu în măsură să spun ce mă recomandă şi ce nu mă recomandă. Este o ofertă din partea PNL pe care am primit-o şi pe care am considerat-o onorantă. Am făcut o analiză şi am ajuns la concluzia că experienţa pe care am avut-o în administraţia publică şi în mediul cultural este în măsură să mă ajute pentru această funcţie.“ (interviu acordat României libere). A dezbate în clipele în care PNL a decis este, din toate punctele de vedere, inutil şi contraproductiv.
Povestea Institutului Cultural este una dintre poveştile care se scriu în epoca social-liberală. Veştile de la ICR nu pot fi, de acum înainte, decât doar unele încărcate de optimism. //