De același autor
Istoria legii care viza evacuarea GDS din sediul sau este departe de a se fi epuizat. Cu o energie ce indica o ostilitate abia mascata, cele doua Camere au adoptat o propunere legislativa al carei obiectiv este reiterarea prevederilor actului normativ anterior. In pofida unui esec de moment, finalitatea actiunii ramane neschimbata. Dincolo de tinta ei declarativa (clarificarea statutului patrimoniului fostului UTC), ratiunea de a fi este transparenta: lichidarea efectiva a uneia dintre expresiile clasice ale pluralismului romanesc, Grupul pentru Dialog Social.
Eforturile parlamentarilor care au initiat si sprijinit acest proiect vin cu un cost cuantificabil în termeni juridici si politici. Din unghi legal, ceea ce rezulta este o formulare ambigua, formulare ce va permite aparitia abuzului în aplicarea ei. Simbolic, nota guvernului este una critica, proband distantarea de o initiativa inacceptabila.
Observatia guvernului trimite la maniera în care legea defineste patrimoniul pe care urmeaza a-l administra Consiliul National al Fundatiilor pentru Tineret. În mod vadit, alaturarea a doua situatii distincte (proprietate si posesie) este explicabila doar prin intentia de a include în sfera ei de aplicare un numar cat mai însemnat de imobile, indiferent de natura titlului cu care erau detinute. In acest mod, noua lege deschide calea unei proceduri care relegitimeaza abuzul comis de UTC si de statul comunist, pe cale de consecinta. Efectul pervers al unei asemenea strategii este ca acorda statut de constitutionalitate unei situatii realizate prin rapt.
In plan politic, aparitia unui asemenea proiect traduce incapacitatea unui segment al elitei politice de a accepta existenta unui for critic, care sa refuze înregimentarea în momentele delicate ale democratiei autohtone. Europenitatea este citita de deputati si de senatori în mod paradoxal: invocarea tineretului serveste ca alibi în tentativa de a expropria un spatiu al libertatii. Limitele tolerantei în relatia cu societatea civila sunt probate, dincolo de orice ambiguitate.
In cele din urma, propunerea analizata nu se distinge de un numar semnificativ de acte normative profund discriminatorii în esenta lor. Imaginate în functie de un destinatar precis, ele ignora domnia legii si încearca sa converteasca abuzul politic în norma juridica. Pe aceasta cale, parlamentul actioneaza în contra unui segment al comunitatii de cetateni.
Orice critica legala nu poate evita referirea la o obsesie politica. Subitul interes pentru reglementarea Fundatiilor de Tineret nu este decat o motivatie de suprafata. Manipularea simbolica este o constanta în spatiul public de la noi: ascunderea obiectivului autentic este dublata de invocarea celei mai nobile cauze.
Refuzul presedintelui de a promulga acest act normativ apare ca un reflex al apararii statului de drept. Decodificarea legii permite aprecierea ei lucida. Evacuarea GDS din sediul sau este mai mult decat un accident imobiliar. Intrarea în vigoare a unui asemenea act normativ ar marca o constitutionalizare a arbitrariului.