De același autor
La o săptămână de la izbucnirea scandalului privind legalitatea concursului organizat de ICR pentru ocuparea unor posturi de directori adjuncți și referenți, Andrei Marga face turul televiziunilor. Pentru omul care-l urmărește cu pixul pe hârtie, prestația noului director ICR este impardonabilă, contradictorie și, mai grav, pe lângă lege.
La una dintre recentele sale prezențe pe micul ecran, în emisiunea Km 0 de la Digi TV, d-l Marga preciza cu emfază că: „prin lege, cel care propune ocuparea posturilor de director, director-adjunct și referent în ICR din străinătate este directorul ICR“. Din păcate pentru Andrei Marga, potrivit art. 18 alin. (3) din Legea nr. 356 din 11 iulie 2003 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea ICR, doar directorii și directorii adjuncți se numesc. Referenții nu intră în această categorie. Lor li se aplică art. 23 alin. (1), unde se precizează expres obligativitatea unui concurs sau examen, care trebuie să se desfășoare în condițiile legii. Revenind la directori și directori adjuncți, numirea acestora se face prin ordin comun de către Ministerul Afacerilor Externe, Ministerul Culturii și președintele ICR, a cărui singură atribuție este aceea de a propune persoane pentru funcțiile respective. Fapul că d-l Marga înțelege că tot personalul ICR este propus de el, ca director ICR, este o încălcare flagrantă a legii și ridică serioase întrebări în legătură cu capacitatea domniei sale de a aplica legea corect, atâta vreme cât își permite interpretări inexacte, incorecte și denaturate acolo unde legea este precisă, clară și inechivocă.
Plecând de la această interpretare greșită a legii, este de înțeles restul enormităților pe care le spune și, din păcate, le și pune în practică. „Nu era obligatoriu să facem concurs“, a continuat d-l Marga, în deschiderea emisiunii citate. Ba da, concursul este obligatoriu, așa cum deja am amintit mai sus. Tot el a mai spus că nu s-au mai făcut asemenea concursuri și că acestea s-au organizat pentru prima dată. Trebuie că e prost informat, dar asemenea concursuri au avut loc în 2007 de două ori (personal, am participat la cel organizat în noiembrie 2007) și încă o dată cândva între 2008- 2009.
D-l Marga continuă să spună că regulamentul de concurs a fost anunțat. Ei bine, nu! Acest regulament pe care îl tot amintește nu a fost niciodată anunțat. Dacă e să fac trimitere la concursul din noiembrie 2007, acest regulament a fost publicat în chiar corpul anunțului de concurs, pe când cel postat la finele lunii noiembrie 2012, pentru care Andrei Marga este acuzat de nelegalitate, nu a avut niciodată un asemenea regulament atașat.
E, de asemenea, de semnalat prezența directă a MAE în organizarea concursului din 2007. Totodată, în anunţul din 2007 se vede explicit trecută proba scrisă, examen susținut în Sala Gafencu a MAE, accesul făcându-se cu buletin. În noul concurs organizat de Marga, nu figurează nicio probă scrisă. Așa cum am arătat și în articolul Ilegalitatea – valoare „culturală“ promovată de noul ICR și acoliții săi (revista 22, nr. 1, 8 ianuarie 2013), proiectul cultural solicitat nu poate fi încadrat la categoria probă scrisă, deoarece redactarea acestuia s-a făcut în condiții și termene dificil de verificat. Poate unora le-a luat o săptămână să-l redacteze, iar alții l-au scris în jumătate de oră. Poate unii l-au scris singuri, iar alții ajutați de Internet sau prieteni. Care dintre aceștia ar fi performat cel mai bine în condiții de examen veritabil? Dacă ai fi avut la dispoziție numai 3 ore, iar subiectul ar fi fost la prima vedere, câți ar fi reușit să scrie ceva coerent? Iată o întrebare la care d-l Marga n-a vrut să afle răspunsul și, pentru a preîntâmpina surprizele, le-a dat concurenților subiecte de pregătit acasă. Dacă d-l Marga înțelege astfel examenul, încep să am îndoieli cu privire la calitatea domniei sale de universitar.
„Interviul se va face cu cei care rămân în finală, cu cei care sunt selectați pentru partea finală, acolo unde comisia a socotit că mai trebuie să aibă loc o discuție“, a mai spus Marga. Care este componența acestei comisii? De ce nimeni nu știe din cine a fost alcătuită? Cum s-a făcut notarea celor care ajung în faza de interviu și ce punctaj au obținut aceștia, de vreme ce au ajuns în pole-position? Ce note au obținut cei care nu au fost chemați la interviu? Cum se face că nicăieri nu a fost publicată lista celor care s-au înscris, pentru a vedea concurența și componența fiecărei grupe, prin grupă înțelegând persoanele înscrise pentru fiecare post în parte? Cum se face că, la aceste notări, au câștigat „prin victorie la puncte“ persoane care nu au studii culturale? De ce un profesor de fizică de la UBB (Gabriela Mocanu) are un CV mai bun pentru ICR Londra decât cineva care are un Master în Politici Culturale Europene luat chiar la Londra, o bursă culturală la Kennedy Center for Performing Arts în Washington DC și lucrează de 5 ani în managementul celei mai importante și mari instituții teatrale din România?
Conflictul Marga-Corlăţean |
---|
Concursurile organizate de ICR pentru pos turi fictive au reuşit să atragă, tardiv, aten ţia mult prea răbdătorului Minister al Afa cerilor Externe. După aproape o săptămână de tăcere, MAE a răspuns oficial solicitărilor presei şi a recunoscut că posturile sunt blo cate încă din 2009, prin ordonanţa gu ver nului Boc care oprea angajările în sistemul bugetar, iar ministerul nu este implicat în or ganizarea concursurilor şi nici nu a primit vreo listă cu rezultatele acestora (potrivit le gii, salariaţii ICR din străinătate au statut di plomatic şi angajarea lor se face cu acordul MAE). |
„Nimeni nu a fost întrebat cu cine votează, cu cine a votat, din ce partid face parte. Nimeni nu a pus o astfel de întrebare“, a spus în continuare Andrei Marga, încercând în acest fel să demonstreze ca nefondate afirmațiile cum că noile numiri ar servi unei clientele de partid. Evident, d-l Marga a uitat că unul dintre criteriile enumerate pentru concurs era echidistanța politică, sintagmă afișată alături de multe altele în anunțul de concurs. Întrebat pe aceeași temă în cadrul emisiunii Prim Plan, moderată de Mihai Rădulescu la TVR 1 (10 ianuarie), Andrei Marga a declarat că „nu e treaba noastră (n.r., a ICR)“ dacă un candidat este sau nu membru de partid. Răspunsul său vine la observația moderatorului care îi atrăsese atenția cu privire la numirea pentru ICR Varșovia a lui Bogdan Nicolae Ionescu, vicepreședinte al PC diaspora. „După ce respectivul e angajat, atunci i se pot aplica toate aceste rigori (n.r., cele legate de neimplicarea politică cerută prin lege). Până la angajare nu pot să-i cer...“, s-a justificat Andrei Marga. Păi cum vine asta? Echidistanța politică fiind un criteriu necesar și obligatoriu pentru participarea la acest concurs, cum se face că a fost acceptat dosarul acestui Bogdan Nicolae Ionescu, când îi era cunoscută apartenența politică? Oare ce punctaj a obținut Bogdan Nicolae Ionescu la criteriul echidistanță politică în fișa de evaluare a dosarului? Evident, mă îndoiesc de existența unei asemenea fișe, în primul rând, dar de dragul absurdului și ilegalului situației, merită un efort de imaginație.
Andrei Marga a încercat să explice că greșit s-a înțeles că toată lumea va fi chemată la interviu. A precizat că interviurile au loc în perioada 7-11 ianuarie, precum era stabilit, dar numai cu unii. Pentru ce să mai participe persoana deja desemnată pentru un post la acest interviu, dacă e numai ea pe postul respectiv? Marga a ținut să precizeze că interviurile au loc numai în cazul în care sunt mai mulți pentru un loc, cum este cazul ICR Viena. Din păcate însă pentru d-l Marga, proba interviului este etapă obligatorie de concurs, la fel ca proba scrisă. Cum n-a existat probă scrisă, cum poate exista probă orală? Iar dacă ne întoarcem, prin matematică și metoda reducerii la absurd, și considerăm proiectele culturale probă scrisă (sub rezervele enumerate la începutul acestui articol), unde sunt notele pentru aceste „lucrări“? Nu se poate ca niște oameni care n-au scris niciodată proiecte culturale să fie consideraţi „de departe cei mai buni“.
D-l Marga spune că toate contestațiile depuse vor fi soluționate. Data limită de depunere a acestora a fost miercuri, 9 ianuarie, ora 17.00. Seria de interviuri însă a avut loc între 7-11 ianuarie. Până pe 11 ianuarie, nimeni nu primise răspunsul la nicio contestație. În cât timp se răspunde unei contestații? Potrivit Hotărârii Guvernului nr. 611/2008 - Normele privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, art. 64 alin. (2), termenul legal este de 24 de ore! Evident, acest termen nu a fost respectat. Există vreo procedură pe care d-l Marga să o fi respectat cu ocazia organizării acestui concurs?
Trist este că trăim într-o țară în care, în loc ca instituțiile statului să vegheze ca cetățenii săi să nu încalce legea, România este un stat în care cetățeanul trebuie să vegheze ca acestea să fie respectate. Cine trebuie să intervină în caz că o instituție face abuzuri și încalcă legea? O colegă ziaristă mi-a spus că Senatul, prin Comisia sa pentru cultură, artă şi mijloace de informare în masă, așteaptă să fie sesizat cu privire la situația ICR. Dar de ce să aștepte? De ce nu se informează direct despre situație? Am senzația că instituțiile statului sunt pur decorative și că încep să se miște numai dacă cel care scrie un memoriu demonstrează o bună cunoaștere a legii. Căci numai așa, văzând că cetățeanul este în cunoștință de cauză și cu povestea bine fundamentată legal – gata de livrat instanței, astfel încât succesul petentului să fie sigur –, numai atunci un organ ia poziție de forță față de celalalt organ obtuz și defect.
Angajările în formă atenuată ale d-lui Marga, sintagmă ce îi aparține distinsului preşedinte al ICR, sunt o infracțiune în formă agravantă. Iar cei care nu iau atitudine împotrivă sunt complici. Sper ca MAE, Ministerul Culturii și Senatul României să refuze cârdășia. În joc e identitatea noastră culturală. Căci, dacă ea nu e apărată și promovată de profesioniști culturali fini și vizionari, din orice mare capitală a lumii România va fi văzută ca populație și nicidecum ca națiune – moment periculos în istorie! Cine și-l asumă? //