De același autor
Caesar trebuie să moară a închis a noua ediție a Festivalului de Film B-est (15-21 aprilie) și a făcut parte din excepționala selecție realizată de criticul și producătorul de film Andrei Crețulescu.
Imediat ce a fost distins cu premiul Ursul de Aur la a 62-a ediție a Festivalului de Film de la Berlin, comentariile referitoare la filmul Cesare deve morire / Caesar trebuie să moară al fraților Taviani au escaladat în tonul lor critic. The Hollywood Reporter, săptămânalul care din 1930 urmărește și comentează orice detaliu legat de studiourile americane de film și produsele lor, s-a grăbit să constate că decizia juriului, al cărui președinte fusese în acel an regizorul britanic de film și teatru Mike Leigh, este supărătoare. Der Spiegel a considerat selecția de filme și lista câștigătorilor ca fiind conservatoare. Caesar trebuie să moară a fost propunerea Italiei pentru categoria cel mai bun film străin la a 85-a ediție a Oscarurilor americane, dar n-a reușit să ajungă între cele cinci nominalizate, categorie câștigată de filmul Amour, al lui Michael Haneke.
Oricine ar fi studiat biografia profesională a lui Mike Leigh și ar fi văzut filmul chiar și pe sărite ar fi înțeles că Leigh nu avea cum să aleagă altceva. Britanicii nu pot ignora nimic ce face trimitere la Shakespeare. Orice nouă dimensiune adăugată dramaturgiei și felului în care Shakespeare este înțeles și utilizat devine parcă o afacere ce trebuie răsplătită, căci nu face altceva decât să consolideze reputația bardului al cărui ADN continuă să alimenteze toate scenele lumii.
Un civil face greu diferența între închisoare și penitenciar. Închisoarea este locul unde un individ este privat de libertate pe durată determinată, până la stabilirea pedepsei, pe când penitenciarul este locul unde un indivit dovedit vinovat în urma unui proces își ispășește pedeapsa. Ideea de penitenciar este strâns legată de penitență – a se pocăi pentru păcatul / greșeala comisă.
Penitenciarul Rebibbia, aflat într-o suburbie a Romei cu același nume, este una dintre cele mai mari instituții de acest fel din Italia, specializată în reabilitarea și reintegrarea în societate a deținuților. Aici frații Taviani au filmat un experiment extraordinar, care a sfârșit prin a fi Caesar trebuie să moară.
Iulius Caesar este una dintre cele 12 tragedii semnate de William Shakespeare. Se pare că ar fi fost scrisă în jurul anului 1599 și are la bază evenimente istorice autentice: uciderea lui Iulius Caesar pe treptele Senatului roman, în 44 î. Hr. Dictatorul roman nu este însă figura centrală a tragediei, deși textul îi poartă numele. Caesar apare în doar trei scene și este ucis la începutul actului III. Brutus este adevăratul protagonist, iar tragedia se concentrează pe lupta interioară a acestuia, prieten bun cu Caesar, însă tributar unor valori mai importante decât relațiile personale - patriotismul și onoarea.
În urmă cu exact trei ani, pe scena Teatrului Metropolis din București, am văzut un spectacol de teatru inedit, realizat în colaborare cu Administrația Națională a Penitenciarelor: Spune Adevărul Puterii. Voci din Întuneric, după un scenariu de Ariel Dorfman, în regia Ancăi Colțeanu. Actori erau 14 deținuți aleși în urma unui casting riguros desfășurat la penitenciarele Ploiești și Târgșor. Toți cei aleși pentru proiect îşi executau pedeapsa în regim deschis sau semideschis și au început prin a lucra două ore pe săptămână, pentru ca ulterior să fie transferați la București, pentru a lucra efectiv la scenă. Asistând la spectacol, unui necunoscător, care ar fi nimerit din greșeală în acea seară acolo, i-ar fi fost greu să creadă că cei de pe scenă nu erau actori adevărați, ci erau oameni cu un trecut periculos pentru societate. Ar fi fost greu să creadă că acei oameni de pe scenă care realizau un moment cultural-artistic autentic și valoros erau indivizi care, la un moment dat, au încălcat regulile simple ale condiției de om și cetățean. De multe ori asociem frumosul cu alte valori, precum onestitatea, adevărul, eticul, moralul – dar acel spectacol era dovada că frumosul poate fi înțeles și ca o chimie stranie, o reacție în care pot intra elemente instabile, contaminate sau tarate.
Filmul Fraților Taviani este exact despre acest fapt: în penitenciarul Rebibbia, ca în fiecare an, se montează o piesă de teatru. De data aceasta este aleasă tragedia lui Shakespeare, Iulius Caesar. Ca gen, filmul este greu de clasificat: documentar, docu-dramă? Cât din ce a rămas pe peliculă a fost ceva filmat spontan și cât a fost aranjat, regizat?
Filmul începe cu ultima scenă din spectacol: momentul în care Brutus, după înfrângerea suferită de complotiști la Philippi, cere ajutor pentru a-și pune capăt zilelor. Salvatore Striano, interpretul lui Brutus, și ceilalți actori sunt îmbrăcați în costume puțin pretențioase, care m-au dus cu gândul la producțiile studenților din Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică din București. Striano joacă superb. După aplauzele de final, filmul devine alb-negru și aflăm ce se întâmplase cu 6 luni în urmă, când se luase hotărârea referitoare la noua distribuție pentru piesa ce urma a fi montată în penitenciar. Asistăm la un casting autentic, în care doritorii sunt rugați să-și spună numele, data nașterii și adresa, în două feluri diferite: ca și cum s-ar despărți de o iubită, iar apoi nervoși. După ce alegerea este făcută, aflăm și motivele pentru care cei selecționați în proiect sunt închiși: de la furturi mărunte, la trafic cu narcotice, omucideri și legături cu mafia.
Filmul este o selecție bine gândită de scene din repetiții și viața în penitenciar. Sunt jucate numai scenele importante ale tragediei, trecerile între ele se fac simplu, narativ, explicându-se într-o frază ce s-a întâmplat de la o scenă la alta. Shakespeare nu se joacă autentic, în versuri. Unele replici au fost transformate de cei care urmau să le rostească potrivit înțelesului lor și fiecare dintre actori păstrându-și dialectul italian: napolitan, milanez, roman, sicilian.
Între personajele politice, pe care le interpretează folosindu-se de cuvintele lui Shakespeare și viețile lor italiene, se formează o stanie punte: una o explică pe cealaltă, într-un ciclu al violențelor care par să nu se mai termine.
Cosimo Rega, interpretul lui Cassius, ispășește o pedeapsă pe viață pentru patru omoruri. Lui îi aparțin ultimele cuvinte din film. După spectacol, după ce aplauzele s-au terminat, deținuții sunt întorși în celulele lor. Rega intră ca de fiecare dată – așa cum o făcuse pe parcursul celor șase luni de repetiții, numai că de această dată pașii îi sunt mai grei. Se oprește în mijlocul celulei, în picioare, iar din off vocea lui spune: „De când am cunoscut arta, camera asta mi-a devenit închisoare“.
Caesar trebuie să moară este un film greu despre cunoașterea prin artă, survenită prea târziu pentru a mai provoca schimbări majore în viața și calitatea vieții unui individ. Este un film despre puterea teatrului de a trezi conștiințe. //