De același autor
Ce trebuie să facem, noi, clasa politică, intelectualitatea, instituțiile administrației centrale și locale, mass-media și, nu în ultimă instanță, opinia publică pentru ca România să traverseze cu bine cea mai periculoasă perioadă istorică de după sfârșitul Războiului Rece?
Sistemul internațional ar fi intrat oricum într-o fază de tranziție spre o nouă ordine internațională datorită dezvoltării economice accelerate a „Restului“, a zonei neoccidentale. Globalizarea 2.0, cea în care Pacificul echilibrează Atlanticul de Nord, reclamă mai multă influență politică pentru țări precum China, India, Brazilia, Mexic, Indonezia și nu numai. Mai devreme sau mai târziu, am fi fost și noi martorii „sfârșitului vacanței“, sfârșitul perioadei de vacanță strategică pentru România.
Contestarea ordinii globale și europene de către Rusia, inclusiv prin folosirea forței militare, precum în Georgia sau Ucraina, a grăbit sfârșitul vacanței, punând România în fața unor provocări majore, provocări nu numai la adresa valorilor împărtășite și de noi (stat de drept, libertate, liberalism economic, pace), dar și la adresa identității noastre naționale și chiar a granițelor actuale.
Confruntarea Rusiei cu Occidentul va fi una de durată, așa cum de durată va fi și reașezarea lumii internaționale și reconstrucția ordinii, de această dată, globală. Nu este obligatoriu ca noua ordine globală să fie una de tip liberal, ca până acum.
În aceste noi condiții internaționale mult mai complicate, din punct de vedere al politicii noastre de securitate națională, în cadrul căreia includ drept componentă principală politica externă, întrebarea principală este: ce trebuie să facem, noi, clasa politică, intelectualitatea, instituțiile administrației centrale și locale, mass-media și, nu în ultimă instanță, opinia publică pentru ca România să traverseze cu bine cea mai periculoasă perioadă istorică de după sfârșitul Războiului Rece?
Imagine de la una dintre şedinţele CSAT (Cotroceni, 3 martie 2015)
Avem în istoria noastră modernă suficiente exemple de reașezare a ordinii internaționale, situații pe care uneori România le-a înțeles corect și le-a exploatat în mod inteligent, obținând remarcabile realizări naționale. Declararea independenței naționale la 1877, confirmată ulterior pe câmpul de luptă, este un astfel de caz. Dar, din păcate, avem și situații tragice, când am fost incapabili să înțelegem și să anticipăm mersul evenimentelor, când clasa politică, poate ca și astăzi, s-a complăcut într-un amestec de lăcomie și prostie, incapabilă să ia deciziile necesare. Reașezarea lumii din preajma celui de-al doilea război mondial a fost ignorată la București, iar atunci când istoria s-a răzbunat pe noi, prin Dictatul de la Viena și ultimatumul sovietic din 1940, tot ce-am putut face a fost să cedăm fără luptă teritorii care ne aparțineau de drept. Aș face lectură obligatorie pentru toți membrii clasei politice, mai ales pentru membrii CSAT, discuțiile din Consiliul de Coroană din iunie 1940, suficient de dramatice pentru a înțelege de ce securitatea națională este ca aerul. Doar când începe să-ți lipsească îți dai seama de importanța ei.
Securitatea națională se apără din timp, încă de când suntem în pace. Securitatea națională presupune să faci ce trebuie, și nu ce poți și aici văd una dintre marile probleme ale României de astăzi. Ne-am obișnuit să fim mediocri, să avem de îndeplinit obiective mici, pentru a ne putea lăuda repede cu îndeplinirea lor. Făcând ce putem, și nu ce trebuie nu va fi suficient. Deprofesionalizarea politicii românești și a unei mari părți a administrației centrale reprezintă un obstacol în plus, cei care știu ce este de făcut fiind prea puțini.
Este imperativ ca România, și nu numai în zona de securitate națională, să se organizeze mai bine, să se exprime intern, dar mai ales internațional mai bine, să se apere mai bine. Nu poate nimeni să spună cu exactitate dacă viitorul nostru ca țară, mai apropiat sau mai îndepărtat, presupune și traversarea unei perioade de război. Avem deja război în Ucraina, am avut în Georgia, avem război sau războaie în Orientul Mijlociu, pare că războiul se apropie de noi. Ca să nu mai menționez permanentul focar de război din Transnistria. Deci, întrebarea rămâne. Ce trebuie făcut?
Într-un articol viitor, am să detaliez ce cred eu că ar trebui să facem în România, pentru a ne spori șansele de traversare cu bine a complicatelor vremuri în care am intrat. Pe spațiul pe care îl am astăzi la dispoziție, aș dori să abordez doar problema modului în care trebuie tratate diferitele declarații la adresa României, venite din anumite capitale sau de la anumiți lideri de opinie sau politici din țări care nu ne sunt astăzi prietene – și nu mă refer aici numai la Rusia.
Am avut și vom mai avea declarații referitoare la politica externă și de securitate a României, unele dintre ele purtând adevărate semnificații antiromânești. Pentru noi, ca țară, miza nu stă numai în declarație, ci și în modul în care o gestionăm intern, inclusiv în modul în care o rostogolim public, în cadrul necesarelor dezbateri mediatice și civice.
Constat trei greșeli majore în gestionarea acestor tipuri de declarații: asimetria, politizarea excesivă și efectul cutiei de rezonanță.
În primul rând, este o greșeală să ridici tu, intenționat sau din neatenție, nivelul de răspuns la o declarație. Câteva exemple pentru o mai bună înțelegere. Aproximativ acum două luni, la o declarație a unui expert rus din zona academică s-a răspuns cu o declarație a șefului Statului Major al Armatei Române, oficial român echivalent al unui secretar de stat. Avem aici o dublă asimetrie, de la academic la politic și de la un nivel scăzut la un nivel foarte ridicat. Dacă ținea cu tot dinadinsul, deși nu este recomandat, MApN putea răspunde în același fel, având și el în dotare două institute de profil, cu cercetători foarte buni, care ar fi putut da o replică de același nivel și pe măsură. Acum câteva zile, la o declarație mult mai importantă, a șefului SMG rus, răspunsul a fost dat de chiar primul ministru al României. Deși mesajul premierului a fost unul corect, reacția a fost neadecvată, prin asimetria planurilor. Răspunsul asimetric în declarațiile publice de acest tip ridică câteva aspecte. Exagerează importanța acestor declarații, unele dintre ele fiind făcute pentru consum politic intern rus. O ignorare a lor, la nivelul politicului din România, ar reprezenta o strategie mult mai înțeleaptă. Restrânge marja de manevră și flexibilitatea autorităților din România. Dacă, dintr-un stagiu preliminar al unei competiții internaționale complicate, la noi reacționează primul ministru, mai târziu ce facem? De ce avem secretari de stat și miniștri de resort, care pot duce acest război al declarațiilor, păstrând libertatea de manevră a marilor decidenți politici? Și, nu în ultimul rând, poate reduce credibilitatea actului politic la cel mai înalt nivel. Dacă iese primul ministru la bătaie înseamnă că este foarte important și atunci, dincolo de declarații, ce faci? Concret, practic, România cum răspunde? În plus, orice declarație a primului ministru pe probleme internaționale și de securitate națională îl angajează inevitabil și pe președintele României, datorită binomului președinte–vicepreședinte CSAT.
Apoi, riscăm să greșim major, dacă politizăm modul de gestionare a complicatelor probleme internaționale. Ne tragem un glonț în picior. Ani la rând am văzut cum clasa politică din România, din răutate și prostie, îi trăgea scaunul de sub fund președintelui în complicatele negocieri cu Rusia. Nu poți să ai pretenția ca alții să-ți respecte președintele, când tu îl umilești la el acasă. Sper din toată inima că nu se va mai repeta această imensă greșeală cu președintele Iohannis. Nu ne batem joc de el, ne batem joc de România. Persoana și funcția nu pot fi separate. În același context, de curând, am văzut cum un domn senator, culmea!, om cu ceva experiență în zona de securitate națională, îl provoca pe președintele României să iasă și el cu o declarație la adresa celei date de șeful Statului Major al Armatei Ruse, fluturându-i altfel pe la urechi spectrul iresponsabilității. Dacă este cineva iresponsabil în acest joc este acel domn senator, care, de dragul populismului și al demagogiei, își implica propriul președinte de țară într-un joc politicianist inutil, dar care face mare plăcere adversarilor României. În probleme de securitate națională nu ar trebui să existe separări politice de tip PSD-PNL, pentru că „patria a priori“.
În fine, în anumite momente, trebuie să evităm fenomenul cutiei de rezonanță. De fapt, în cele mai multe dintre momente, este mai bine să nu avem reacție la nivel guvernamental la anumite declarații. De altfel, unele dintre acestea sunt făcute tocmai cu scopul pervers de a fi rostogolite de cel căruia i se adresează. De ce trebuie să le facem noi jocul? Mai ales că, în astfel de situații, are cine să dea replica pentru noi – și aici mă refer la NATO. Orice amenințare la adresa României este o amenințare la adresa NATO, iar reacțiile Alianței sunt mult mai vizibile și mai binevenite decât ale noastre. Lucru pe care NATO deja l-a făcut până cum și l-a făcut foarte bine.