De același autor
Menținerea păcii pe continentul european, în ultimii 60 de ani, reprezintă marea realizare a UE, în special prin reconcilierea franco-germană. Cooptarea ulterioară și a Marii Britanii a făcut ca, pentru prima dată în ultimele secole, cele trei mari puteri vest-europene să dezvolte între ele o relație de sumă pozitivă. Dezvoltarea economică a fost doar o consecință importantă a păcii. Miza principală a existenței UE a fost și a rămas pacea pe continentul european. Eventuala dispariție a UE ar crea nefericitele condiții ale întoarcerii la o geopolitică a rivalității, a jocului de sumă zero, atmosferă ce a creat mai multe războaie intraeuropene, inclusiv două mondiale.
În ultimii ani, UE s-a confruntat cu două meta-probleme, ambele prost gestionate, riscând să arunce în aer Uniunea. Prima este legată de scăderea dramatică a încrederii populației din „vechea Europă“ în integrare ca soluție de protecție sau salvare în fața marilor amenințări la adresa prosperității sau securității cetățeanului european. Sub presiunea concurenței economice a „Restului“ (în special Asia) și a crizei economice din 2009-2010, nivelul de prosperitate a cetățeanului vest-european a început să scadă. Pe de altă parte, creșterea economică și, ulterior, politică a Germaniei, influența ei tot mai mare, pe fondul diminuării influenței franceze în UE, a stricat echilibrul de putere din triunghiul Franța-Germania-Marea Britanie. Astfel s-a ajuns la situația în care o mare parte din opinia publică britanică și o parte însemnată a opiniei publice din vechea Europă să creadă că, dintr-o oportunitate, UE a devenit o povară, un cost, un handicap.
Cele cinci scenarii propuse prin Cartea Albă de către președintele Comisiei Europene, domnul Jean-Claude Juncker, sunt irelevante, neconstituind soluții pentru cele două mari probleme. Brexit-ul a rezolvat, într-un fel, problema relațiilor britanico-germane. Dar chestiunea încrederii în UE a cetățeanului vest-european este departe de a avea o soluție. Dimpotrivă. Prea mulți ani politicieni din Franța, Olanda, Spania sau Italia, pentru a-și scuza incompetența administrativă și politică, au dat vina pe „Bruxelles“ și pe instituțiile europene. „Externalizarea vinei“ nu este o invenție românească, a fost practicată ani la rând și la case mai mari. Asta nu înseamnă că birocrația europeană nu are și ea vina ei pentru propria scleroză administrativă. Dar cetățeanul din Franța sau Olanda și-a pierdut încrederea în UE, în special ca urmare a discursului demagogic, populist al politicianului de centru.
În aceeași logică găunoasă, politicienii vest-europeni au refuzat să recunoască multiplele avantaje pe care extinderea UE către Est le-a adus cetățenilor vest-europeni. Din fiecare euro oferit ca ajutor de dezvoltare țărilor din Europa Centrală, 70 de eurocenți s-au întors la companiile germane, franceze, olandeze sau italiene. Prin accesul preferențial la piața central-europeană s-a putut menține pentru încă 20 de ani nivelul ridicat de prosperitate din Europa Occidentală. Însăși reuniunea din data de 7 martie 2017 a celor patru mari țări europene (Franța, Germania, Italia și Spania) ne arată că principala problemă legată de viitorul UE este în aceste țări, unde segmente mari de populație se confruntă cu euro-scepticismul ultimilor ani.
Cartea Albă a domnului Juncker este un non-starter. Niciunul dintre scenariile propuse nu se va bucura nici măcar de o majoritate importantă. Blocajul intraeuropean este mai mult decât semnificativ, dar nu poate fi rezolvat prin tehnicalitățile Comisiei Europene. E nevoie de o abordare politică. Ar fi mult mai înțelept să se meargă în fața cetățenilor cu adevărurile nerostite în ultimii ani, pentru a se combate demagogia și populismul atât de dăunătoare. Trebuie spus francezilor, germanilor, olandezilor, tuturor celorlalți că avem nevoie să păstrăm UE pentru a putea garanta pacea pe continentul european. Nu este rostul principal al UE să garanteze o prosperitate ridicată, mai ales în condițiile unei globalizări tot mai dezoccidentalizate. În al doilea rând, trebuie explicate avantajele lărgirii UE către Est. Asta nu înseamnă că țările Europei Centrale nu au partea lor de vină, mai ales în ce privește lentoarea cu care, unele dintre ele, s-au implicat în procesul de europenizare (modernizare) a lor. Dar decizia de a extinde UE a fost una corectă, înțeleaptă, cu beneficii pentru ambele părți. Și nu în ultimul rând, chiar dacă nu mai este în UE, Marea Britanie continuă să rămană o țară europeană, de care avem mare nevoie în NATO. De altfel, și acest aspect trebuie explicat cetățeanului vest-european. Distrugerea UE, fie și prin reorganizarea ei într-o formulă nord-europeană, hanseatică, va distruge și NATO. Cele două organizații sunt prea interdependente pentru a supraviețui separat. Dacă moare una, va dispărea și cealaltă, situație pe care nici Washingtonul pare că nu o înțelege. Dacă în 1957 viitorul UE a putut fi construit în cancelariile europene, într-o maniera elitistă, astăzi viitorul aceleiași organizații nu poate fi garantat decât în stradă, printre oameni, printre propiii noștri cetățeni. Care nu pot fi păcăliți cu scenarii birocratice.