De același autor
Cum reacționează clasa politică din România la noianul de schimbări internaționale, la reașezare a lumii, care este posibil să ne fi pus deja în fața celei mai mari provocări de securitate din ultimii 25 de ani?
În luna martie a anului 2011, publicam în revista 22 un articol ce se intitula Sfârșitul vacanței istorice. Ideile principale, în număr de două, reprezentau mai degrabă intuiții decât rezultatul unei analize, faptele fiind prea puțin relevante la vremea aceea.
Prima idee principală, în mod simbolic, a fost sintetizată în sintagma „sfârșitul vacanței“: sfârșitul anilor liniștiți, caracterizați de predictibilitate și stabilitate, de influența dominantă a Occidentului, ani scurși în intervalul 1990-2008. Prin războiul din Georgia din vara anului 2008 și prin criza economică globală începută în toamna aceluiași an, tranzitam într-o nouă etapă, una a incertitudinilor, a primatului forței militare și a interesului național, a sferelor de influență și logicii dominante a puterii. De la jocul de sumă pozitivă, caracteristic anilor 1990-2008, favorizat puternic de anii de prosperitate ai globalizării economice, involuam spre jocul de sumă zero, mai degrabă specific competiției geopolitice din timpul Războiului Rece.
A doua idee principală, dezvoltată din prima, construia o paralelă istorică cu anul 1940, an al falimentului național, al ultimatumului sovietic, al pierderii de teritorii și al incapacității clasei politice de a identifica din timp soluții la adevăratele probleme ale țării. Eram încă sub influența unor documente pe care Arhivele Naționale le publicaseră în vara anului 2010, cu ocazia împlinirii a 70 de ani de la tragicele evenimente din iunie 1940. Știu pe dinafară acea telegramă din noiembrie 1939, pe care un diplomat român o trimitea de la Paris la București. Din discuții cu cercuri diplomatice franceze și americane, acesta informa Bucureștiul asupra a două lucruri foarte grave. Că ar putea fi posibil un ultimatum al Moscovei la adresa Bucureștiului referitor la cedarea Basarabiei și, chiar mai grav decât atât, că sovieticii credeau că teritoriul dintre Prut și Nistru urma sa fie cedat fără luptă. Cu opt luni în avans, destoinicul diplomat român își făcea treaba și avertiza asupra catastrofei ce urma să vină și, mai ales, avertiza că deja sovieticii știau cum aveam să reacționăm. În finalul telegramei, diplomatul român sublinia că el și-a făcut datoria, spunând la toată lumea că România își va apăra teritoriul, cu arma în mână, împotriva oricui.
Cunoaştem ce s-a întâmplat. Sovieticii au avut dreptate, ne-au citit bine. Am cedat fără luptă. Am pierdut teritorii naționale. De ce? Pentru că, pe de o parte, după 1918, bucuroasă că a făcut România Mare, clasa politică a uitat sau nu a știut cum să facă România și mai bună, mai puternică militar, mai coerentă politic, mai integrată social sau național. Ca și astăzi, lacomă și uneori incompetentă, concentrându-se pe false probleme sau amenințări, clasa politică de atunci nu a avut vreme să reflecteze și să înțeleagă un alt sfârșit de vacanță. Ca și astăzi, criza economică din anii ‘30, combinată cu revizionismul unora, în special Hitler, și iredentismul altora au omorât formatul multilateral al Ligii Națiunilor, au readus în prim-planul istoriei politica de mare putere, omorând vacanța de după primul război mondial.
Paralelele istorice sunt parțiale și pot fi o capcană. Contextul internațional de astăzi este mult diferit, măcar prin apariția armelor nucleare. Dar anumite similitudini trebuie discutate pentru că ar fi stupid să repetăm istoria. Ca și atunci, vacanța de după sfârșitul Războiului Rece s-a încheiat. Ca și atunci, avem ca ingrediente o criză economică majoră, o revenire la politica de mare putere, revizionism și iredentism. Pe acest fond internațional complicat suprapunem o clasă politică învechită în rele, cam lacomă și nu de puține ori incompetentă, autistă față de toate marile transformări din sistemul internațional.
Dacă acum trei ani sfârșitul vacanței era mai degrabă intuit, astăzi el poate fi ușor documentat și demonstrat, alături de războiul din Georgia și criza economică trebuind să adăugăm trecerea globalizării într-o nouă fază, transformările profunde din Orientul Mijlociu și, nu în ultimul rând, recentele evenimente din Ucraina, mai ales anexarea ilegală a Crimeei.
Războiul din Georgia, ca și anexarea ilegală a Crimeei, reprezintă capitole ale aceluiași dosar. Începând cu 2007 – a se vedea discursul președintelui Putin la conferința de securitate de la München –, Rusia decide că vrea să fie o țară din Europa, dar nu mai vrea să fie o țară europeană. Hotărăște să-și promoveze interesele naționale sau să și le apere, inclusiv prin folosirea forței militare sau, cum ar spune cei sceptici, în special prin putere militară. Contestă regulile jocului internațional, la construcția cărora participase, jonglează cu principiile de drept internațional după cum crede de cuviință, concentrează forța militară și o dezlănțuie după cum îi dictează interesul național. Nu în ultimul rând, speculează comoditățile sau inadvertențele adversarilor sau ale competitorilor, recuperând influența sau, mai nou, chiar teritorii. Neputând să devină mai bună, Rusia a hotărât să devină mai mare. Poate că nicicând descifrarea intențiilor Rusiei nu a fost mai dificilă și nici Churchill mai des citat definind Rusia ca pe „o ghicitoare, înfășurată într-un mister, în interiorul unei enigme“.
Criza economică, începută în toamna anului 2008, datorată lăcomiei bancherilor americani, traversând apoi Atlanticul pentru a poposi în Uniunea Europeană, venea să încurce pe toată lumea și, poate cel mai important, reconfigura ierarhia mondială. Țările occidentale stagnau sau chiar regresau. Țările emergente explodau economic, crescând cu cifre duble decât cele ale Vestului. Globalizarea evolua din faza sa economică în faza sa politică, țările mai puternice economic decât în trecut dorindu-și și mai multă influență politică.
După 500 de ani de dominație occidentală, prin creșterea Restului, ca să folosim formula lui Niall Ferguson, Lumea se echilibra. Asistam la convergența Vestului cu Restul. De aceea apare, în 2009, G–20, ca o recunoaștere și a importanței celorlalți. Lumea de astăzi este multipolară sau chiar fără poli de putere, conform paradigmei G zero a analistului american Ian Bremmer. Este o lume în care apar tot mai multe probleme complicate și în care este tot mai dificil să așezi țările în jurul mesei pentru rezolvarea lor. Poate chiar este o lume a nimănui, cum spunea Charles Kupchan. Și, cel mai important aspect, este o lume internațională, care încă funcționează în baza unei ordini internaționale de tip liberal, construită după al doilea război mondial, fără însă a avea garanția că această ordine va rezista.
În 2012 am fost martorii schimbărilor din Orientul Mijlociu, ai evenimentelor legate de Primăvara Arabă, după cum au descris-o optimiștii, sau ai Iernii Arabe, conform pesimiștilor. Orientul Mijlociu trece prin cele mai profunde transformări din ultimii 95 de ani. La sfârșitul primului război mondial, prin destrămarea Imperiului Otoman și prin victoria Aliaților, Occidentul retrasa granițele Orientului Mijlociu, împărțindu-și și zonele de influență. Astăzi granițele și societățile aceleiași regiuni sunt puse în discuție fie din cauza provocărilor interne – războaie civile, revolte, contestări –, fie din cauza unor evoluții externe regiunii.
În fine, începând cu reuniunea Consiliului European de la Vilnius, se declanșa criza ucraineană, intrată în faza sa acută prin anexarea ilegală a Crimeei de către Rusia. Dacă, în 2008, Rusia tranșa în favoarea sa disputa cu Georgia, transmițând un puternic semnal politic Occidentului, descurajându-l în a continua extinderea NATO spre Est, în 2014 Rusia reușea un adevărat cutremur geopolitic. Aplicând un plan pregătit din timp, dar bine camuflat, briliant executat, surprinzând pe toată lumea, Rusia a scos Occidentul la tabla istoriei pentru a-i demonstra că nu și-a învățat lecția. Într-o primă fază, a câștigat. Dar, pe de altă parte, a trezit uriașul adormit, oferindu-i un coagulant al acțiunii strategice care-i lipsise în ultimii ani.
Cum reacționează clasa politică din România la tot acest noian de schimbări internaționale, la această reașezare a lumii, care este posibil să ne fi pus deja în fața celei mai mari provocări de securitate din ultimii 25 de ani? Neavând un grad suficient de ridicat de cultură, inclusiv a relațiilor internaționale, nu înțelege și nu reacționează. Cu câteva excepții notabile, în special președintele Traian Băsescu în zona politică sau George Maior în zona sistemului de securitate națională. În discursul din parlament, de la sesiunea festivă a celor două Camere dedicată aniversării a 10 ani de la aderarea la NATO, președintele României, în modul cel mai ferm cu putință, a atras atenția asupra proastei guvernări. Dacă, în vremurile mai liniștite, proasta guvernare afecta doar PIB-ul sau bugetul țării, începând cu evenimentele din Ucraina, proasta guvernare poate pune în pericol chiar stabilitatea țării. Responsabilitatea clasei politice este cu totul alta, atrăgea atenția Traian Băsescu. În anii următori nu mai este suficient, ca până acum, să facem ce putem. Va trebui să facem ce trebuie. Și, nu în ultimul rând, trebuie să nu uităm că cele mai mari realizări ale noastre ca țară sunt aderarea la NATO și Uniunea Europeană. Prin latinitatea noastră, prin însăși istoria noastră ca stat modern, occidental, în NATO și Uniunea Europeană suntem acasă, suntem printre neamuri. Să ne ținem de ele. Avem cei mai buni aliați și cele mai bune garanții de securitate. Avem cele mai bune condiții pentru modernizarea țării, care trebuie continuată. România nu are nevoie de un alt proiect de țară. Proiectul este bun, doar că trebuie finalizat. Chiar cu prețul controlului propriilor averi. Parafrazându-l pe Lovinescu, fără a fi perfectă, calea europeană este de preferat tuturor celorlalte alternative. Construind o Românie occidentală, obținem în același timp și una inteligentă. //