De același autor
Este un lucru firesc astazi ca, in randul oamenilor de afaceri, sa se vorbeasca despre responsabilitatea sociala si rolul civic al companiilor. Multi lideri de afaceri admit necesitatea asumarii unor responsabilitati nu doar fata de investitori, ci si fata de comunitatile din proximitatea companiilor si fata de celelalte grupuri implicate in sau afectate de activitatile acestora.
Diversele programe indreptate catre aceste obligatii morale sporite au fost adunate sub o formula mult prea larga, aceea de responsabilitate sociala corporatista (CSR). Aceasta reuneste concepte si practici generate de nevoia unor structuri adecvate de guvernare corporatista, a unor standarde de siguranta la locul de munca si a unor proceduri de buna administrare a problemelor de mediu, precum si de principiul filantropiei. Amestecarea acestor diverse responsabilitati sub un singur termen, acela de CSR, este o simplificare excesiva, creatoare de confuzii. Este important sa distingem aceste tipuri de actiuni astfel incat angajamentul moral si social al companiilor sa fie recunoscut si corect apreciat. Acest lucru ar permite firmelor sa se detaseze pe piata prin propriile standarde de performanta sociala. Cinci concepte de baza definesc, in mediul modern de afaceri, diferitele tipuri de angajament moral si social: guvernare corporatista, filantropie corporatista, responsabilitate sociala corporatista, antreprenoriat social si civism corporatist.
State nevolnice
Angajamentul social al mediului de afaceri este rezultatul inevitabil al catorva factori. Intai de toate, e de remarcat diminuarea rolului statelor-natiuni. In lumea de azi, guvernele nu mai pot face orice. Pana si forta militara este dependenta, in majoritatea statelor, de oferta si de sprijinul industriei private de armament.
Ritmul intensificat al globalizarii determinat de progresul tehnologiei este factorul care contribuie cel mai semnificativ la slabirea influentei statului. Liniile rapide de transport si viteza crescanda cu care circula informatia fac irelevante granitele dintre tari. Tot mai multe probleme locale necesita solutii regionale sau globale si, adesea, mobilizarea unor resurse care depasesc posibilitatile unui singur guvern.
Limitele puterii politice sunt tot mai evidente. Este vizibila lipsa unor lideri general recunoscuti la nivel global. Acest lucru nu poate sa nu fie pus si pe seama institutiilor internationale a caror buna functionare este ingreunata de proceduri si conventii ramase neschimbate, in unele cazuri, de la sfarsitul celui de-al doilea razboi mondial. Atat la nivel local si national, cat si la nivel regional si international, guvernarea publica devine tot mai nevolnica. Nici chiar cele mai puternice guverne nu mai pot opera cu succes intr-un sistem ineficient.
Pe masura ce puterea statelor slabeste, sfera de influenta a mediului de afaceri se largeste. Companiile se implica in probleme precum sanatatea si educatia angajatilor si copiilor acestora ori asigurarea fondurilor de pensii. Impactul activitatilor firmelor se face simtit peste tot, de la calitatea aerului pana la accesul la medicamente. Companiile au devenit indispensabile pentru supravietuirea guvernelor si pentru stabilitatea politica la nivel national si regional. Influenta corporatiilor multinationale si globale sporeste continuu. Chiar si in tarile in curs de dezvoltare, multe intreprinderi mici si mijlocii urmeaza strategii de afaceri specifice corporatiilor globale. Se poate spune, prin urmare, ca, in vreme ce puterea statelor descreste, influenta companiilor asupra comunitatilor, vietilor oamenilor si mediului e in continua crestere. Aceasta schimbare fundamentala a raportului de putere la scara globala determina comunitatile si pe cetatenii care pana nu demult cautau solutii si oameni de decizie la nivelul guvernelor, sa-si indrepte atentia catre mediul de afaceri, caruia i se adreseaza atat cu solicitari de sprijin, cat si cu critici pentru rele practici.
Societate civila activa
Implicarea sociala crescanda a mediului corporatist trebuie inteleasa, de asemenea, in contextul dezvoltarii unei societati civile tot mai active. In peisajul international, societatea civila a inceput sa joace un rol semnificativ odata cu Conferinta pe probleme de mediu si dezvoltare a Natiunilor Unite, desfasurata in 1992 la Rio de Janeiro. Acestui moment i-a urmat o proliferare a ONG-urilor, multe dintre acestea devenind, prin scop si prezenta, globale. In chip firesc, companiile raman tinta celor mai numeroase actiuni civice ale acestor organizatii. Insa, daca initial raporturile cu mediul corporatist erau conflictuale, o parte dintre ONG-urile cele mai critice a trebuit sa admita ca multi lideri de afaceri, reprezentand firme mai mici sau mai mari din tari dezvoltate ori in curs de dezvoltare, sunt sincer implicati in probleme sociale. Astazi, multe organizatii civice aleg sa coopereze, si nu sa se confrunte cu companiile.
Pentru o abordare strategica a implicarii sociale
Acum, implicarea sociala a mediului de afaceri este mai mult decat necesara. Totusi, adesea companiile pierd din vedere beneficiile reale ale unei strategii care sa duca la proiecte sociale eficiente. Companiile ar trebui sa actioneze proactiv, antrenand parteneri sociali pentru a raspunde provocarilor globale actuale. Din pacate, multi lideri de afaceri ezita sa isi asume acest rol. Conform unui studiu realizat in anul 2007, de catre grupul de consultanta McKinsey & Company, pe un esantion de directori de firme din SUA, mai putin de jumatate dintre cei chestionati accepta ideea ca liderii de afaceri trebuie sa initieze dezbateri pe probleme sociale majore, precum educatia, sanatatea publica sau relatiile internationale. Doar a saptea parte dintre respondenti pretinde ca joaca efectiv acest rol, majoritatea acestora afirmand ca in aceste situatii actioneaza ca persoane private, determinati de ratiuni personale.
Dincolo de lipsa motivatiilor personale, exista insa si motive practice pentru care liderii de afaceri evita astfel de angajamente sociale. Presiunea raportarilor financiare si tendinta generalizata de a actiona pe termen scurt, mentalitate cultivata de mediile de comunicare moderne, fac ca implicarea in problemele sociale sa fie considerata de manageri o investitie pe termen lung, deci neatractiva. Asa cum sondajele ii determina pe unii politicieni sa evolueze in zig-zag printre doctrine si strategii politice, schimbarile rapide ale pietei ii detemina pe liderii de afaceri sa prefere deciziile conjuncturale. Gandirea conjuncturala, pe termen scurt, si provocarile aduse de transformarile economice adesea dureroase generate de globalizare abat companiile de la strategiile lor. Toate acestea duc la un management neputincios, incapabil sa tina seama de contextul larg in care functioneaza afacerile. In aceste situatii, companiile isi pierd motivatia de a se implica in problemele sociale. Liderii de afaceri sunt depasiti de amploarea si complexitatea provocarilor globale, de asteptarile unui public ce le cere sa-si asume responsabilitatea ce le revine pentru marile probleme sociale.
Aceasta stare de lucruri trebuie schimbata. Companiile trebuie sa se implice in problemele sociale globale. In acelasi timp, trebuie sa intelegem ca mediul de afaceri nu poate rezolva singur marile probleme globale cum ar fi saracia, slaba calitate a educatiei si a serviciilor de sanatate. Guvernele sunt primele responsabile pentru aceste servicii publice. "Mediul de afaceri nu este responsabil pentru toate problemele din lume si nici nu are resursele necesare pentru rezolvarea tuturor acestora", arata Michael Porter, profesor la Harvard Business School, si Mark Kramer, director al FSG Social Impact Advisors, intr-un studiu publicat de Harvard Business Review in decembrie 2006. Totusi, considera acestia, "fiecare companie poate identifica un anumit set de probleme sociale pe care le poate aborda cu un maxim succes si din care poate obtine cele mai semnificative avantaje competitive". Ca atare, "atunci cand o companie bine administrata isi utilizeaza resursele, experienta si abilitatile manageriale pentru gestionarea acelor probleme sociale pe care le cunoaste si fata de care este interesata, ea poate determina un impact social pozitiv mai mare decat al oricarei institutii sau organizatii filantropice".
* Klaus Schwab este director executiv si initiator al World Economic Forum.
** In original, Global Corporate Citizenship: Working With Governments and Civil Society, Foreign Affairs, Ian./Feb. 2008. Publicat cu acordul fundatiei World Economic Forum.
Traducere si adaptare Bogdan Diaconu