De același autor
În aceste zile, în contextul discuţiilor despre riscurile unei intervenţii militare în Siria, fie ea şi numai aeriană, vocile care dau o interpretare confesională conflictului sirian s-au auzit din nou cu putere.
În condiţiile în care posibilitatea intervenţiei militare în Siria pare încă o opţiune serioasă (deşi unele ţări occidentale, în ultimele zile, nu mai par atât de entuziasmate de idee), întrebările care se formulează acum în spaţiul public ţin mai degrabă de urmările unei astfel de operaţiuni. Deşi a fost descrisă ca o acţiune precisă, fără implicare terestră, menită doar să dezafecteze militar capacitatea de reacţie a regimului Assad, această operaţiune sprijină opoziţia siriană în efortul său, inclusiv militar, de a răsturna regimul. Una dintre consecinţele despre care discută comentatorii arabi în cazul unei tranşări a conflictului în favoarea opoziţiei se referă la posibila, chiar iminenta, degradare a statutului minorităţilor, odată cu dispariţia regimului reprezentat de Bashar al-Assad, el însuşi membru al unei minorităţi confesionale, cea alauită, care nu înseamnă decât zece procente din populaţia statului sirian.
Revoluţia sunnită siriană
S-a dezbătut îndelung latura confesională a revoluţiei siriene, numită deseori „revoluţia sunnită siriană“, cu referire la faptul că majoritatea contestatarilor actualului regim vin din rândurile majorităţii populaţiei, de orientare sunnită (aproximativ 75% din populaţie). A fost, de asemenea, accentuată această dimensiune confesională care ar particulariza situaţia revoltei siriene în ansamblul celorlalte ţări arabe care au cunoscut fenomene similare (spre deosebire, de pildă, de revoluţia egipteană care, cel puţin în etapa 25 ianuarie 2011, a fost lipsită în întregime de discursul şi lozincile cu încărcătură confesională; evoluţiile ulterioare ale evenimentelor au scos însă la iveală componenta agresivă a discursului islamist – antiminoritar -, reprezentat de grupurile de orientare salafită). Discursul oficial al regimului Assad recurge din plin la argumente de acest tip, acuzând opoziţia „sunnită“ de veleităţi sectare şi subminare a unităţii siriene. Este o carte a cărei miză regimul Assad o înţelege foarte bine, o carte jucată în trecut cu succes de către puterea mandatară, Franţa, altfel profund ataşată principiilor laice şi republicane. Minoritatea creştină din Siria continuă să fie un subiect de îngrijorare pentru cancelariile occidentale, mai ales că parte din creştinii sirieni, ca şi minoritatea druză, participă în diferite grade la actul de guvernare.
În aceste zile, în contextul discuţiilor despre riscurile unei intervenţii militare în Siria, fie ea şi numai aeriană, vocile care dau o interpretare confesională conflictului sirian s-au auzit din nou cu putere. Sigur, nu avem nevoie de demonstraţii complexe ca să înţelegem că în Siria nu mai avem de-a face cu o revoluţie clasică împotriva unui regim dictatorial. Dacă a existat această caracteristică la începutul revoltei siriene, ea s-a transformat, odată cu înarmarea rebelilor şi formarea unor structuri organizate ale opoziţiei, într-un conflict armat, război civil, spun fără rezerve comentatorii. Şi pe teren, ca şi la nivel de discurs, s-au conturat două tabere, fiecare cu arsenalul său. Opoziţia siriană, la început naţională, a început să fie infiltrată de elemente străine arabe şi nearabe deopotrivă (sunt numeroase mărturiile despre alte limbi decât araba care se aud vorbindu-se printre revoluţionarii sirieni) şi să fie dominată de ideologii radicale care amintesc de discursul taliban. Ameninţarea unui stat islamist, al unui califat al Shamului şi Irakului, se aude dinspre rândurile opoziţiei siriene mai ales după ce grupări precum Jabhat an-Nasra, care pare să fi fost creată special pentru acest conflict, după unii comentatori, s-au alăturat rebelilor sirieni: elemente venite din exterior care nu luptă pentru Siria sau poporul sirian, grupări care au propria agendă şi care au găsit locul şi momentul pentru a-şi împlini odioasele planuri cu rezonanţe medievale, spun analizele din presa arabă. De cealaltă parte, aliaţii regimului Assad – aflaţi în această ipostază tot din considerente care ţin de identitatea religioasă (aceasta e motivaţia din propriile declaraţii) sunt şi ei extrateritoriali şi extranaţionali (şi aici se aud diverse accente sau chiar limbi pe care sirienii le identifică ca fiind străine idiomurilor locale. „Îi recunoaştem foarte uşor după accentul lor libanez“, mărturisea un locuitor din Hama, intervievat de corespondentul al-Jazeera.).
E interesant de observat că, dacă la începutul revoltelor din Siria argumentele de tip confesional erau folosite cel mai probabil abuziv, la peste doi ani de conflict armat acest tip de argumentaţie a creat echivalenţe concrete, palpabile pe teren. Dacă vrei să existe un lucru, trebuie să-l numeşti, să-i dai un nume, să-l aduci astfel în realitate – spun teoriile lingvistice. Iată, aşadar, un conflict confesional.
Interesele elitelor din jurul lui Assad
Şi totuşi… Sirianul Bassam Haddad, profesor de ştiinţe politice la George Mason University şi cofondator al site-ului Jadaliyya (de opoziţie la regimul Asad) explică reţeaua de putere din jurul preşedintelui Assad, clădită pe puternice interese economice şi care adună în jurul familiei preşedintelui nu numai elite ale minorităţii alauite, ci şi elemente ale burgheziei creştine şi sunnite din marile oraşe ale Siriei, demolând argumentele unei explicaţii strict confesionale a conflictului. Elitele, indiferent de confesiune, afirmă Bassam Haddad în cea mai recentă lucrare a sa, Business Network in Syria. The Political Economy of Authoritarian Resilience, sunt cointeresate în menţinerea unui echilibru pe care regimul Asad îl asigura până nu demult. Astfel s-ar explica şi faptul, particularitate a „primăverii siriene“, că primele revolte contra regimului nu au avut ca punct de plecare marile oraşe, Damasc sau Alep. Tot astfel, demontând scenariul existenţei unui pericol confesional, o parte a observatorilor atrag atenţia asupra faptului că opoziţia nu este monoconfesională, ci a atras în jurul său elemente creştine, druze, dar şi alauite, întrucât regimul în funcţie, deşi parte a acestei ultime minorităţi menţionate, nu serveşte exclusiv interesele acesteia.
Preşedintele sirian Aashar al-Assad în timpul unei rugăciuni la Moscheea Hamad din Damasc |
Menţinerea unui echilibru comunitar în Siria
Se pare că minorităţile siriene preferă o guvernare a minoritarilor, indiferent de orientarea confesională, temându-se de regulile unei majorităţi sunnite, şi pe fondul unei experienţe istorice negative care merge în urmă până în vremea stăpânirii otomane. Reprezentanţi religioşi ai minorităţii creştine evocă în termeni extrem de duri posibilitatea unei preluări a puterii de către sunniţi şi a lor lege satanică (a se citi în sensul temerilor faţă de instaurarea unui stat islamic în care statutul minorităţilor ar fi destul de problematic; termenul de dhimmi – supus nemusulman al unui stat islamic – a descris pentru o lungă perioadă de timp starea socială a comunităţilor creştine din Orient). De altfel, accentuarea caracterului profund confesional al unui stat sirian condus de sunniţi, prin reprezentările lor politice cu cel mai mare potenţial ameninţător – mişcarea salafistă şi fraţii musulmani - sunt teme preferate ale discursului oficial. Hoarde islamiste şi teroriste, coordonate din afara ţării, cu referire explicită la Liban, Turcia, Qatar, dar şi la puternicul vecin regional saudit, sunt adesea invocate pentru a explica excesul de reacţie al forţelor loiale regimului (nu şi atacul chimic pe care regimul nu şi-l asumă). O altă minoritate, de data aceasta etnică, cea kurdă, are o relaţie foarte tensionată cu regimul, mai ales după eliberarea Irakului vecin şi larga autonomie de care se bucură kurzii din nordul acestei ţări. Spectrul unui Kurdistan autonom nu corespunde cu politica de unitate siriană promovată de regimul Assad.
Cei mai mulţi comentatori sunt de părere că asistăm la reconfigurarea confesională a Orientului Mijlociu, a emergenţei unei alianţe sunnite în regiune, agreată de Occident, cu o politică previzibilă în primul rând în relaţia cu Israelul, care să contrabalanseze influenţa Iranului (poate ar trebui să se ţină cont în aceste scenarii şi de faptul că Siria nu poate să funcţioneze ca stat monoconfesional, aşa cum e situaţia şi în Liban, Irak sau Egipt, şi că această alianţă sunnită se poate destrăma aproape spontan când în jocul politic interesul naţional se va dovedi mai important decât aşa-zisele afilieri confesionale. Istoria regiunii ne dă motive să credem în pertinenţa acestei afirmaţii). În schimb, alţii – mai idealişti, - explică conflictul din Siria prin prisma încărcăturii sale civice şi politice, ca rezultat al revoltei unei societăţi nedreptăţite care are cereri şi revendicări fireşti din sfera drepturilor democratice. Printre acestea, un drept elementar: alternanţa la putere.