De același autor
2012 a fost un an încărcat pentru justiția din România. Am avut prima decizie judecătorească definitivă prin care a fost condamnat cu executare un fost premier, am avut o tentativă de lovitură de stat dejucată parțial de puterea judecătorească, am avut cele mai haioase interviuri pentru funcții de maximă importanță în Ministerul Public, într-un cuvânt, am avut de toate. Terminăm anul extenuați după toate aceste premiere și ne întrebăm (firesc) ce ne-o aduce anul care vine.
În anii ‘90, nimeni nu și-a dorit o justiție puternică pentru că marele transfer al proprietății publice în buzunare private trebuia să se facă în liniște și fără riscuri. Judecătorii și procurorii erau plătiți prost, mai prost chiar decât polițiștii, oamenii buni erau astfel încurajați să plece din sistem înspre meserii mai profitabile - avocatura sau notariatul. Au rămas, așadar, magistrații cu vocație, cei care preferau un program predictibil și cei pentru care funcția era o ocazie să facă afaceri. Nici în magistratură și nici în restul societății românești nu am reglat relațiile cu trecutul, nu am aflat cine și cât a colaborat cu regimul de dinainte de ‘89. Promovarea se făcea în funcție de preferințele președintelui și ale ministrului Justiției, iar condiția pentru numirea la Curtea Constituțională (18 ani de vechime juridică) garanta că sistemul va rămâne în mâna juriștilor potriviți. După 2003, lucrurile au început să se schimbe, prin rescrierea legilor după care funcționa sistemul judiciar mai ales sub presiunea integrării în Uniunea Europeană. Au apărut oameni noi, au apărut dosare de tip nou, magistrații au început să înțeleagă și să prețuiască independența nou dobândită. În 2005, anchetarea unui membru al Consiliului Superior al Magistraturii a stârnit reacții extreme - erau primele momente în care cei până ieri intangibili înțelegeau că regulile jocului se schimbă, că România se transformă.
Îngrijorări |
---|
În raportul dat publicităţii la sfârşitul săptămânii trecute, Comisia de la Veneţia îşi exprimă îngrijorarea cu precădere faţă de folosirea extinsă de către guvernele de la Bucureşti a ordonanţelor de urgenţă, care prezintă „un risc pentru democraţie şi pentru statul de drept în România“. De asemenea, Comisia este de părere că evenimentele şi declaraţiile din ultimul an demonstrează „o îngrijorătoare lipsă de respect a reprezentanţilor instituţiiilor statului faţă de statutul altor instituţii ale statului, inclusiv faţă de Curtea Constituţională, ca garant al supremaţiei Constituţiei“. |
Năstase, o decizie-şcoală
Ne-am schimbat mult din 2005 până azi, poate mai puțin decât ne-ar fi plăcut, poate mai lent decât am fi vrut, dar ne-am schimbat mult. Sistemul judiciar arată altfel, dosarele trimise în instanță au altă anvergură, deciziile definitive ale judecătorilor în cazuri importante sunt citite și comentate în prime-time. Așa trebuie, justiția nu există în vid, justiția e parte din societatea noastră și e firesc să ne intereseze ce spun judecătorii. Decizia judecătorilor ÎCCJ în cazul Adrian Năstase poate fi comparată cu deciziile instanțelor supreme din țările spre care privim cu invidie. Judecătorii nu se mai tem să vorbească despre nevoia de a pedepsi corupția la nivel înalt și despre faptul că toți cei care abuzează de funcțiile pe care vremelnic le ocupă vor răspunde în fața justiției. E o decizie-școală, în care ÎCCJ vorbește despre ce înseamnă justiția într-un stat de drept, despre modelele sociale și despre obligația politicienilor de a gestiona onest resursele publice. Din punctul de vedere al independenței justiției, trebuie observat că această decizie definitivă este pronunțată și motivată în timp ce la guvernare se află USL. Puterea politică nu mai e în măsură să-i intimideze pe judecători și nici să schimbe cursul proceselor. Eu cred că e un lucru important pe care l-am câștigat în acești ani.
Troznind din încheieturi, statul a rezistat
Nicio lume nu se prăbușește pe tăcute, orice schimbare de paradigmă socială naște nemulţumiri pentru cei care pierd. Este firesc să vedem că cei care își simt puse în pericol privilegiile, cei care se simt amenințați de justiție se revoltă și luptă - e naiv să ne închipuim că toți miliardarii îmbogățiti din contracte cu statul sau din accesul preferențial la resurse publice se vor încolona firesc la porțile penitenciarelor, după ce își vor fi recunoscut anterior faptele în fața instanțelor de judecată. De fapt, vara asta nebună despre asta a fost, despre încercarea de a captura justiția - nu degeaba se plângeau cei de la USL la televizor că-s la guvernare, dar n-au încă puterea. Statul nostru fragil a trosnit pe la toate încheieturile, dar a rezistat. Da, cu ajutor din afară, cu UE şi SUA, dar hai să fim onești şi să recunoaștem că, fără cele câteva puncte de rezistență din interiorul României, toată presiunea internațională ar fi fost în zadar. CSM nu s-a sfiit să vorbească în apărarea independenței sistemului judiciar și asta i-a enervat peste măsură pe politicieni, procurorii au anchetat fraudele la referendum fără să țină cont de amenințările fățișe de la televizor, Curtea Constituțională a rezistat sub uriașa presiune politică și a decis în conformitate cu normele constituționale, nu cu dorințele politicienilor.
Comisia de la Veneţia pune degetul pe rană
Chiar când scriu aceste rânduri, a apărut pe Internet opinia Comisiei de la Veneția asupra întâmplărilor de astă-vară care au adus România pe prima pagină a presei internaționale. Comisia analizează fiecare eveniment din vară și explică exact ce și unde s-a greșit, de ce statul de drept și democrația presupun înainte de toate o colaborare onestă și corectă între instituțiile statului, de ce majoritatea nu poate să facă doar ce vrea ea și de ce trebuie să țină cont de interesul fundamental al țării, de ce nu e normal să te folosești de o procedură de suspendare în lipsa unor încălcări grave ale Constituției, de ce nu e firesc să dai doar câteva ore unei instanțe constituționale pentru a judeca lucruri de o importanță enormă pentru un stat, măsurile privite în ansamblu arată mai înfiorător decât luate separat, de ce trebuie respectată nu doar litera legii, ci și spiritul ei. Într-un cuvânt, Comisia de la Veneția ne arată de ce o Românie precum cea de astă-vară nu este un stat de drept și de ce acest lucru are implicații serioase din punct de vedere democratic. Sper că după publicarea acestui document vor fi mai puțini cei care vor insista că albul e negru și negrul, alb. Sunt mulți cei care în România știu să folosească Internetul, minciuna nu mai e la fel de facilă. Închid acest capitol, poate unul dintre cele mai negre ale democrației românești din ultimii 10 ani, cu speranța că măcar în mintea lor actorii principali au înțeles ce aveau de înţeles. Au fost în această vară o mână de oameni care au crezut în reguli, în democrație și în stat de drept. Deși puțini, ei au învins, pentru că apartenența României la Uniunea Europeană presupune în mod esențial că acceptăm să jucăm după reguli.
Statul de drept |
---|
Opinia Comisiei de la Veneția este că „în iulie 2012, guvernul și parlamentul din România au adoptat o serie de măsuri într-o succesiune rapidă, prin care s-a ajuns la eliberarea din funcție a Avocatului Poporului, a președinților celor două Camere ale parlamentului, la limitarea competențelor Curții Constituționale, la schimbarea condițiilor referendumului pentru suspendarea președintelui și chiar la suspendarea președintelui. (...) Aceste măsuri, atât la nivel individual, cât și privite în ansamblu, sunt problematice din punct de vedere al constituționalității și al statului de drept“. |
Societatea civilă, câinele de pază al justiţiei
A venit toamna și cu ea și faimoasa procedură a ministrului Pivniceru prin care încerca selectarea noului procuror general și a noului procuror-șef al DNA. Am criticat la acel moment opacitatea acesteia, a criticat-o și Comisia Europeană. La prima fereastră de transparență - interviul în fața CSM -, s-a văzut că am avut dreptate: candidații selectați de ministrul Pivniceru aveau dificultăți reale în exprimare, nu răspundeau la întrebări, erau agresivi față de intervievatori. După aceste interviuri transmise live, o țară întreagă s-a lămurit că selecția fusese o farsă, că cei doi erau departe de procurorii cu viziune capabili să conducă Ministerul Public și DNA. Toți procurorii din CSM au dat aviz negativ ambilor candidați. Ce pare să nu fi înțeles doamna Pivniceru este că așteptările pe care le avem de la viitorul procuror general și de la viitorul șef al DNA sunt foarte mari, că nu oricine poate ocupa aceste funcții - îi vrem pe cei mai buni.
Ce va fi în 2013 depinde și de noi, de cum vom înțelege să apărăm ce am câștigat în acești ani. Anticorupția e, în primul rând, a noastră, a cetățenilor; să fim realiști, politicienii nu prea au de ce să o iubească. Sunt mult prea multe dosare trimise în judecată ca să poată fi omorâte toate, iar procurorii și judecătorii ne-au arătat că au curaj și că sunt independenți. Depinde de noi să nu îi lăsăm pe politicieni să schimbe Constituția ca să îngenuncheze justiția, depinde de noi să reacționăm atunci când, la umbra unei majorități uriașe, se încearcă schimbarea regulilor în timpul jocului. //