De același autor
Oare merită să schimbăm Constituția dacă o alianță care deține azi controlul cvasitotal asupra României nu își poate convinge propriul electorat să iasă la vot?
Poate vă mai amintiți obsesia din vară a USL legată de pragul de validare a referendumului. Ei bine, a revenit. Patru parlamentari PSD (Iordache Florin, Neacşu Marian, Nicolicea Eugen, Zgonea Valeriu Ştefan), împreună cu Ciucă Liviu-Bogdan de la PC, au inițiat un proiect de lege care să modifice prevederile privind cvorumul de participare. Proiectul de lege a fost aprobat de Senat pe 21 mai și de Camera Deputaților pe 29 mai.
Citind cu atenție expunerea de motive prezentată de inițiatori și textul final al actului normativ adoptat, observăm diferențe majore. În expunerea de motive, inițiatorii disting între două tipuri de cvorumuri: cvorumul de participare (procentul de participare pentru validarea referendumului) și cvorumul de validare (procentul dintre alegătorii prezenți la urne care votează DA la referendum). Conform expunerii de motive, cvorumul de participare ar trebui să fie 30% din cei înscriși pe listele electorale, iar pentru ca referendumul să fie aprobat ar trebui să voteze DA cel puțin 25% din cei înscriși pe listele electorale. Surpriza: textul actului normativ adoptat de parlament diferă esențial de propunerea explicată în expunerea de motive. Referendumul este valabil dacă la urne merg cel puțin 30% din cei înscriși pe listele electorale, cu condiția ca cel puțin 25% dintre cei înscriși pe listele electorale să exprime un vot valabil (adică fie DA, fie NU). Se admite, așadar, un procent de voturi nule egal cu 5% din cei înscriși pe listele electorale – în treacăt fie spus, nu îmi amintesc niciun scrutin la care să se fi anulat 5% din voturile exprimate. În concluzie, decizia la referendum conform proiectului de lege adoptat se va lua cu majoritatea simplă a celor prezenți la vot (în cel mai defavorabil caz, 12,5% din cei înscriși pe listele electorale + 1 vot).
În opinia mea, în țări care încă navighează prin ape tulburi și care pot ajunge ușor captive unor interese de grup, rostul cvorumului de participare la referendum este acela că îl obligă pe inițiator să convingă populația că ceea ce propune merită a fi dezbătut, indiferent dacă ești pentru sau împotriva respectivei inițiative. Cu alte cuvinte, că tema supusă referendumului este una serioasă și că merită să ieși din casă pentru a-ți exprima opinia. Nu este adevărat că în România nu se pot organiza referendumuri decât dacă îndulcim regulile sau dacă le organizăm pe parcursul mai multor zile. Vă reamintesc exemplul referendumului din 2009 organizat într-o singură zi: participare la vot – 50,95%, din care 88% au votat în favoarea reducerii numărului de parlamentari și 77% au votat pentru parlament unicameral. Vă reamintesc, de asemenea, că în 2009 doar președintele și PDL au susținut acest referendum, actori importanți din restul clasei politice anunțând că îl consideră irelevant. Concluzia e că atunci când subiectul referendumului este unul important oamenii ies la vot.
USL explică faptul că fără a modifica Legea referendumului nu vor reuși schimbarea Constituției, dar oare merită să schimbăm Constituția dacă o alianță care deține azi controlul cvasitotal asupra României nu își poate convinge propriul electorat să iasă la vot? Oare obsesia președintelui slab nu îi împiedică să vadă un lucru simplu: Traian Băsescu nu va mai fi președinte din 2014, dar va fi, cel mai probabil, un jucător politic relevant? Oare exemplul 2003, când PSD a schimbat Constituția pentru Adrian Năstase președinte și de schimbare s-a folosit Traian Băsescu, nu ne-a învățat nimic?
Pragul de participare de 50% din cei de pe listele electorale ne-a ferit în anii ce-au trecut de referendumuri pe teme periculoase. N-am avut referendumuri despre segregare, n-am avut referendumuri despre schimbarea direcției de mers a țării. Lipsa lor din peisaj s-a datorat faptului că politicienii au înțeles că nu vor convinge cel puțin jumătate din cei înscriși pe listele electorale că subiectul pe care vor să-l pună în discuție e unul relevant. Vă invit să vă gândiți o clipă cam ce fel de referendumuri ar putea fi aprobate în viitor cu votul a aproximativ 13% din populatie – mă refer aici nu doar la referendumurile naționale, ci și la cele locale. Poate vă amintiți că cel mai votat primar din România este primarul de la Baia Mare, cel care a mutat în uralele aprobatoare ale comunității locale câteva familii de romi într-o fabrică dezafectată de produse chimice. Aceasta este România, pentru această țară trebuie să construim reguli. Reguli care să ne protejeze de excese în practică, nu reguli care funcționează pe hârtie sau în țări care s-au maturizat, uneori prin experiențe dure. Mi se spune că nu se pot organiza referendumuri pentru suprimarea unor drepturi sau libertăţi cetățenești. Întrebările mele sunt: cine va merge în instanță să conteste organizarea unui referendum pe acest motiv, unde este linia de demarcație între suprimarea unor drepturi și restrângerea lor, cât vor dura procedurile judiciare pe această chestiune, cine va monitoriza tot ce se întâmplă în România pentru a putea reacționa la timp? De ce ar dori politicienii să organizeze referendumuri pentru validarea unor idei periculoase? Simplu: pentru că, atunci când ai un referendum valid în spate, orice idee devine mai ușor de susținut la umbra argumentului voinței populare. Să nu ne lăsăm păcăliți: modificarea Legii referendumului nu va fi folosită doar la modificarea Constituției. După ce se deschide cutia Pandorei, nimeni, dar absolut nimeni (nici măcar USL) nu poate garanta că utilizarea acestui instrument va fi ținută sub control. Până acum, de referendumuri absurde ne-a protejat întelepciunea majorității cetăţenilor români; de mâine ne vom baza pe politicieni pentru asta. Ne permitem așa ceva? //