De același autor
Atunci când Constituția e călcată în picioare în numele acaparării puterii absolute, nu mai vorbim despre ideologii, despre stânga și dreapta. Vorbim despre necesitatea de a salva principiile democratice în România, despre necesitatea de a salva statul de drept.
Un stat democratic stă în picioare sau pică după cum Constituția sa stă sau pică în vremuri de criză politică. Ce vedem azi în România este mai grav decât ce s-a întâmplat în Ungaria – Guvernul Orbán a făcut efortul de a modifica legea fundamentală, la noi Constituția este pur și simplu aruncată la gunoi. Dacă guvernul și parlamentul nu respectă Constituția, atunci nu exită niciun fel de legitimitate publică în a cere cetățenilor să respecte legile țării. Iar fără legi trăim în haos. Riscantă cale a ales USL pentru satisfacerea urgentelor sale interese politice.
Haideți să vedem faptele. Pasul numărul unu, poziții cheie din stat au fost ocupate prin încălcarea legii de către USL. Vorbesc despre președinții celor două Camere ale parlamentului – conform practicii constante a Curții Constituționale, Blaga și Anastase nu puteau fi revocați decât la solicitarea grupurilor parlamentare care i-au propus, adică PDL - și despre Avocatul Poporului – care nu putea fi demis legal decât dacă se dovedea că a încălcat Constituția sau legile țării (dacă Avocatul Poporului ar putea fi demis oricând vrea majoritatea parlamentară, independența acestuia ar fi, practic, anulată). Aceste destituiri sunt foarte importante, pentru că președintele Senatului este președinte interimar în caz de suspendare a președintelui în funcție, iar Avocatul Poporului este singurul care poate sesiza Curtea Constituțională cu privire la neconstituționalitatea ordonanțelor guvernului înainte ca acestea să fie aprobate de către parlament. Prin aceste schimbări, USL s-a asigurat că va controla președinția și că are cale liberă la emiterea unor ordonanțe de urgență a căror neconstituționalitate nu va fi atacată la Curtea Constituțională.
Pasul numărul doi a fost eliminarea competenței Curții Constituționale de a se pronunța cu privire la constituționalitatea hotărârilor parlamentului. Această ordonanță este neconstituțională, pentru că articolul 115(6) din Constituția României interzice modificarea prin OUG a legilor care reglementează instituțiile fundamentale ale statului. Iar Curtea Constituțională este o instituție fundamentală a statului. Acest OUG a încercat să blocheze accesul la Curtea Constituțională pentru contestarea hotărârilor parlamentului, despre care am vorbit mai sus. Dacă USL era sigur că ceea ce a făcut e constituțional, de ce s-ar fi grăbit să elimine posibilitatea celor demiși de a ataca revocările? Din fericire, contestațiile împotriva hotărârilor parlamentului au fost depuse la CC o zi înainte de publicarea OUG, astfel încât CC ar putea să le judece.
Al treilea pas a fost modificarea Legii referendumului printr-o OUG. Curtea Constituţională a statuat în deciziile sale anterioare că în materie electorală regulile nu pot fi schimbate cu mai puțin de un an înainte de derularea alegerilor sau a referendumului – acesta este un standard internațional stabilit de Comisia de la Veneția în Codul bunelor practici în materie electorală. Pe acest motiv CC a declarat în acest an neconstituționale comasarea alegerilor naționale cu cele locale și uninominalul pur. În plus, în conformitate cu articolul 115(6) din Constituție, nu se pot aproba OUG-uri în materia drepturilor electorale (iar Legea referendumului privește în mod clar drepturile electorale). Despre fondul modificărilor la Legea referendumului nu spun decât că, pe noua reglementare, dacă se prezintă la vot 5 cetățeni şi 3 votează pentru demiterea președintelui României, acesta este demis. A fost eliminată condiția de valabilitate existentă pentru toate referendumurile (adică nu doar pentru cel de demitere a președintelui), care cere pentru validarea referendumului prezență la urne de 50% + 1 din cei aflați pe listele electorale. Nu e loc aici să discutăm și despre recentele schimbări de șefi de la Institutul Național de Statistică, dar ele par a avea legătură cu acest referendum.
Săptămâna trecută, EXPERT FORUM și sute de cetățeni au făcut sesizări la Avocatul Poporului, cerându-i să atace la CC cele două OUG-uri ale căror probleme de constituționalitate au fost discutate mai sus. Până acum nu am primit niciun răspuns. Sperăm totuși că CC va reuși să se pronunțe pe aceste chestiuni, pentru că are pe rol contestații împotriva unor legi aprobate de parlament cu aproximativ același conținut.
Săptămâna trecută, am văzut pentru prima oară CC dând un comunicat de presă despre amenințările primite de un judecător al instanței constituționale cu privire la votul său pentru Avizul referitor la suspendarea președintelui. Este un lucru extrem de grav și ne arată cât de departe s-a ajuns în acest vârtej al acaparării puterii cu orice preț. O țară care nu își respectă Constituția și instituțiile fundamentale ale statului nu e o țară democratică și un stat de drept. Se poate ca uneori să nu fim de acord cu deciziile CC, dar principiul de bază de la care pornim în societatea românească e că trebuie să le respectăm. Când CC a spus că Adrian Năstase și Mircea Geoană nu pot fi schimbați din funcțiile de președinți ale camerelor parlamentului decât la propunerea grupului parlamentar PSD, decizia a fost respectată, deși nu era pe placul majorității parlamentare de la acel moment. Atunci când CC a invalidat comasarea alegerilor naționale cu cele locale propusă de Guvernul Boc, decizia a fost respectată, deși era împotriva dorinței exprimate a guvernului. Asta înseamnă, pe scurt, un stat de drept.
Am spus că ne aflăm în fața unei lovituri de stat pusă în practică de juriști, lovitură de stat care are ca scop aservirea justiției. Atunci când Constituția e călcată în picioare în numele acaparării puterii absolute, nu mai vorbim despre ideologii, despre stânga și dreapta. Vorbim despre necesitatea de a salva principiile democratice în România, despre necesitatea de a salva statul de drept. Săptămâna aceasta este una crucială. Să fim alături de instituțiile fundamentale ale statului român, căci de rezistența lor depinde totul! //