De același autor
Ce e de făcut atunci când un stat membru derapează de la principiile pe baza cărora s-a construit Uniunea Europeană?
În toiul loviturii de stat care se derulează în România pe repede înainte, s-a publicat Raportul Comisiei Europene pe MCV. E un raport catastrofal pentru noi – cel mai prost de când CE publică rapoarte despre România. Motivul este tocmai hidoșenia evenimentelor din ultima perioadă, care consternează lumea civilizată, căci nu se poate vorbi despre reforma sistemului judiciar și despre lupta împotriva corupției la nivel înalt (elementele centrale ale MCV), atunci când USL dinamitează statul de drept și anulează democrația.
Statele membre au delegat CE, într-o mare măsură, sarcina de a verifica dacă țările candidate îndeplinesc standardele europene, de aceea multe priviri se îndreaptă spre Bruxelles în așteptarea unor răspunsuri pentru întrebările acestor zile. Președintele CE a folosit prilejul publicării raportului de țară pentru a condamna ceea ce se întâmplă în România și pentru a explica faptul că ultimele săptămâni au zdruncinat încrederea construită cu greu. „Punerea la îndoială a deciziilor judecătorești, subminarea Curții Constituționale, anularea procedurilor și a mecanismelor de control sunt decizii care pun sub semnul întrebării respectarea de către guvern a statului de drept. Lupta politică nu poate să justifice încălcarea principiilor democratice de bază. Politicienilor nu le este permis să încerce să intimideze judecătorii înainte ca aceștia să ia decizii importante și nici să îi atace dacă nu le plac deciziile luate. Competențele Curții Constituționale nu pot fi schimbate peste noapte“, a spus Barroso.
Ca măsură imediată, CE a adăugat la raportul pe cele patru condiționalități celebra listă care a fost înmânată la Bruxelles premierului Ponta. Într-un limbaj diplomatic de o duritate extremă, Barroso spune că Ponta a garantat (atât verbal, cât și în scris) revenirea la normalitate. Barroso vorbește despre principiul colaborării sincere între statele membre și instituțiile europene înscris în articolul 4 al tratatului - și, cum încrederea s-a dus, ne anunță că CE va publica un nou raport pe România (atenție, nu și pe Bulgaria) până la finalul anului, pentru a verifica dacă promisiunile au fost respectate. Cu greu putem imagina o situație în care România să cadă mai jos de atât în mai puțin de două luni.
În vremuri de criză economică ce generează tulburări sociale, statele cu democrații fragile devin extrem de vulnerabile la lovituri de stat de tipul celei pe care o vedem acum în România. Uniunea Europeană se vede pusă în fața unei dileme majore pe care nu a prevăzut-o: ce e de făcut atunci când un stat membru derapează de la principiile pe baza cărora s-a construit Uniunea? Ministrul german de Externe a dat glas ideii care circulă prin multe cancelarii europene – e nevoie de mecanisme noi care să permită aducerea unui stat membru pe linia dreaptă, atunci când apar deviații majore de la regulile democratice și ale statului de drept. Comisarul Reding vorbește despre necesitatea înființării unei funcții de ministru al Justiției în UE, care să vegheze la respectarea regulilor statului de drept și să sancționeze abaterea de la acestea. Pe principiul mărului stricat care le strică și pe celelalte, UE se teme de contaminare, căci, într-adevăr, ce altceva decât un răspuns ferm din partea UE ar putea opri replicarea modelului românesc și în alte state membre?
Raportul MCV din acest an evaluează performanța României de la aderare până în prezent în reforma sistemului judiciar și în lupta împotriva corupției la nivel înalt. Dacă lovitura de stat nu ar fi existat, raportul ar fi fost unul bun – ne-o spune diplomatic Mark Grey, purtătorul de cuvânt al CE. De altfel, progresele făcute în aceste domenii sunt evidente pentru oricine lecturează raportul politic și raportul tehnic publicate pe 18 iulie:
- „România a creat baza pentru o modernizare substanțială a sistemului său judiciar. Instituții precum Direcția Națională Anticorupție (DNA) și Agenția Națională de Integritate (ANI) au făcut dovada unor rezultate convingătoare în instrumentarea cazurilor de corupție la nivel înalt. Recent, prin hotărâri ale instanțelor în cazuri de corupție la nivel înalt s-au soluționat cu eficacitate cazuri dintre cele mai sensibile, iar sistemul judiciar și-a demonstrat capacitatea de a-și afirma independența.“
- „Performanţa Direcţ̦iei Naţ̦ionale Anticorupţ̦ie (DNA) privind anchetarea și urmărirea cazurilor de corupție la nivel înalt poate fi considerată drept unul dintre cele mai semnificative progrese înregistrate de România de la aderare.“
- „Înalta Curte începe să pronunțe hotărâri împotriva unor persoane chiar și când acestea dețin cele mai înalte funcții și exercită cea mai mare influență politică.“
Pe scurt, România se schimbă fundamental și tocmai această schimbare profundă a fost motivul care a stat la baza loviturii de stat. Când Adrian Năstase a căzut, s-a dărâmat o lume, căci nimeni, oricât de bogat sau influent politic ar fi, nu mai este mai presus de lege. Este pentru prima dată când riscul de a merge la pușcărie și de a pierde averile obținute necinstit devine unul real. De fapt, ce vedem azi este lupta dusă până acum în subteran între cei care vor ca România să devină europeană (cu tot ce implică acest concept, inclusiv stat de drept) și cei care doresc întoarcerea în anii ‘90. Acum se poartă cu o violență nemaiîntâlnită dezbaterea fundamentală despre în ce fel de țară vrem să trăim. CE încearcă să ne dea o mână de ajutor, spunându-ne că „MCV nu cere României să atingă standarde mai ridicate decât cele existente în alte state membre. Obiectivul Mecanismului este de a ajuta România să atingă standarde comparabile cu cele din alte state membre, un obiectiv sprijinit de 72% dintre români“. Decizia e însă la noi: doar românii pot zădărnici această lovitură de stat. //