De același autor
Curtea Constituţională (CCR) a invalidat cel două ordonanțe de urgență pe care USL le-a folosit pentru a pune în practică lovitura de stat.
CCR a spus limpede că eliminarea prin OUG a competențelor ei de a se pronunța cu privire la constituționalitatea hotărârilor parlamentului „pune în discuţie comportamentul neconstituţional şi abuziv al guvernului faţă de Curtea Constituţională“. E o constatare care nu poate fi înlăturată prin propaganda de partid. Apare frecvent întrebarea în ultimele zile dacă este posibil ca guvernul să aprobe OUG-uri care să preia texte declarate de CCR ca neconstituționale. Răspunsul e clar negativ și vine tot de la CCR, care, în aceeași decizie, spune: „Curtea constată că, potrivit jurisprudenţei sale, actele de reglementare primară ulterioare nu pot păstra conţinutul normativ al unei norme legale neconstituţionale şi să se constituie astfel într-o prelungire a existenţei acesteia“. Aceasta este o propoziție cheie, pentru că, plecând de la ea, înțelegem că orice va face guvernul sau parlamentul trebuie să respecte deciziile CCR, pentru că altfel aceste măsuri vor fi invalidate de către Curte. E o propoziție cheie, care explică în mare măsură cum se va derula referendumul din 29 iulie 2012.
Ceea ce se întâmplă în aceste zile e fără precedent. Au mai existat crize politice, dar mereu jucătorii principali au declarat că vor respecta decizia arbitrului. Fără această regulă minimă nu mai avem o țară, pentru că statele se sprijină pe un set de norme care definesc conviețuirea pe un teritoriu. Respectarea Constituției ţine de esența statului de drept și a democrației. Asta anulează USL astăzi. Nu vorbim despre destinul politic al președintelui României, vorbim despre dinamitarea statului de drept și despre anularea democrației. Pentru că nu mai putem vorbi despre democrație, dacă cetățenii sunt chemați la vot pe 29 iulie, dar nu li se spune clar care este regula după care se decide cine câștigă referendumul cu mai puțin de două săptămâni înainte de prezentarea la urne. Comisia de la Veneția spune că nu se pot schimba regulile de vot nici pentru alegeri, nici pentru referendum cu mai puțin de un an înainte de derularea acestora.
În privința referendumului, CCR a spus că el trebuie să se desfășoare cu respectarea a două condiții cumulative – pentru validarea lui e nevoie de prezentarea la vot a jumătate plus unu dintre cetățenii înscriși pe listele electorale, iar decizia în cadrul referendumului se ia cu majoritatea voturilor exprimate. CCR spune clar că nu putem folosi aceleași reguli la referendum și la alegerile pentru președinție, pentru că „demiterea prin referendum a preşedintelui României nu are semnificaţia unei competiţii electorale, ci reprezintă o sancţiune pentru săvârşirea unor fapte grave prin care acesta încalcă prevederile Constituţiei“. Din ultimele declarații ale liderilor USL înțelegem că nu doresc să respecte această decizie. Se caută cu disperare soluții alternative care să asigure supraviețuirea politică a acestei alianțe, capturarea țării și îngenuncherea justiției.
Una dintre opiniile vehiculate este că se va elimina condiția de participare a jumătate plus unu din numărul de alegători pentru toate referendumurile. CCR spune că „aceasta reprezintă o condiţie esenţială pentru ca referendumul să poată exprima în mod real şi efectiv voinţa cetăţenilor, constituind premisa unei manifestări autentic democratice a suveranităţii prin intermediul poporului, în conformitate cu principiul statuat în art. 2 alin.(1) din Legea fundamentală“. A doua este că referendumul ar trebui să se desfășoare în mai multe zile – asta contrazice hotărârea parlamentului prin care s-a declanșat această procedură. Se mai vorbeşte şi de repetarea referendumului până se prezintă la vot jumătate plus unu din listele electorale. Și această idee este greșită, pentru că nu se pot organiza mai multe referendumuri în cadrul aceleiași proceduri de demitere a președintelui. A treia variantă este eliminarea controlului CCR asupra desfășurării referendumului. Din fericire, Constituția stabilește clar că CCR „veghează la respectarea procedurii pentru organizarea și desfășurarea referendumului și confirmă rezultatele acestuia. (articolul 146 litera i)“.
Cineva spunea zilele astea că supraviețuirea României ca stat de drept democratic depinde acum de rezistența instituțiilor sale fundamentale. Sigur că, într-o țară normală, nu ar fi pusă niciodată o asemenea povară pe umerii judecătorilor de la CCR, dar, din păcate, iresponsabilitatea politicienilor USL aici ne-a adus. Se încearcă timorarea CCR – domnul Antonescu declara că și-ar dori eliminarea mai multor judecători, doamna Aspazia Cojocaru primește amenințări în legătură cu voturile sale, împotriva doamnei Iulia Motoc se fac plângeri despre incompatibilități inventate pentru a fi scoasă din joc. Cu toate astea, CCR a găsit puterea să sancționeze abuzurile USL – chiar în unanimitate – atunci când a fost vorba despre referendum. Eram îndemnați cu aroganță acum câțiva ani să ne întărim statul. Ni l-am întărit – avem procurori și judecători curajoși care nu se mai tem de politicienii noștri de carton. Avem o CCR care limitează abuzul, care ține piept loviturii de stat. Totul depinde, în zilele ce vin, așa cum spunea prietenul meu, de rezistența instituțiilor noastre. Eu sunt gata să pun un pariu că vor rezista. Iar noi suntem aici pentru a le apăra. Până la urmă, învățăm cu toții o lecție despre democrație, despre cum nimic nu e câștigat definitiv, despre cum fiecare zi este o luptă. //